יהדות - בקיצור: כל הלכות פסח
nate steiner -cc-by

בקיצור: כל הלכות פסח

מה חייבים לנקות ועל מה אפשר לוותר, על מתי מותר לאכול חמץ, למי מותר לאכול קטניות ומהן הלכות ליל הסדר? הרב ברוך אפרתי עושה לכם סדר לקראת פסח

הרב ברוך אפרתי
ח ניסן תשע"ג, 19/03/2013 12:04

ניקיון הבית מחמץ

ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא גם החשבת החמץ לכלום, וגם הפקרתו לרבים.

אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ.  

בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית=נפח קופסת גפרורים), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם. 

יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.

אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה

שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש 

גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים.

חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום-יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים.

אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל באוירה נעימה ומשוחררת, של אהבת השם ואהבת התורה 

בדורות האחרונים מנהג ישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה. ניתן למכור דרך האימייל, במועצה הדתית או בבתי הכנסת. ניתן למכור גם כאן. 

הכשרת כלים

זה הכלל- כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ (כגון כיריים) יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם רק מעט השתמשו בכלי לאש, ללבנו

יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להכשרה

במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר'.

כלי זכוכית- ממתינים יממה ומגעילים ג' פעמים, אך עדיף להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. לספרדים מספיקה שטיפה במים וסבון

שיש- לכסותו בנייר כסף כפול, במקום בו נניח את הסירים בפסח. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים- אין חובה לכסות.

כיור- לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח.

תנור- לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות.

מדיח כלים- לנקות היטב, כולל מסננת. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. להמתין 24 שעות. ראוי להגעיל את המגשים, אך אין חובה.

כלי פלסטיק- להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.

בקבוק לתינוק- להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל.

גביע של קידוש- להגעיל או להחליף.

מחבת-ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, אין להשתמש בה בפסח. 

שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה.

מיקרוגל-לנקות היטב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה ג' פעמים לאחר יום 

פלטה-ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף כפול.

קולט אדים-עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.

ארון-לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.

מקרר-לנקות באופן כללי, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.

הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך רב נוכח בהגעלת הכלים ויש לשאול בכל ספק. 

מאכלים כשרים

ביצים- מותרות, על אף החותמות.

תרופה לבליעה- אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף אם הכשר לפסח, הרשימה כאן.

סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור- מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח)

משחת שיניים- צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר

אוכל לתינוקות- צריך הכשר לפסח

אוכל לבעלי חיים (כלב, חתול, ציפור,דג וכדומה) - צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ

מצה עשירה – לאשכנזים אין לאכול. לספרדים מותר, ויש מחמירים גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות

חלב- אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין

קניות- ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות ידועה ולא הכשרים שאינם ידועים או רבנות שאינה ידועה

קטניות

"איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקילים בזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה.  וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניה קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנו נחש" (ערוך השולחן) 

על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח 

רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות, ויש שנהגו להחמיר גם בכלים בלועים בקטניות

הקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר לכתחילה לאוכלם בפסח 

לפיכך, ליפתית/קינואה/סויה/בוטנים אינם כלולים באיסור קטניות, שכן לא היו בימי הגזירה

שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח

מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות (שהקטניות אינם רוב במוצר), י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה, ואפשר להקל בזה במקום הצורך

מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות

ערב פסח, יום ב, יד' ניסן

לאחר תפילת מעריב בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. חצי שעה לפני הלילה אין להתחיל בכל מלאכה או בסעודה

בודקים עם נר את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס). אין לדבר באמצע בדיקת חמץ.

לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה

למחרת בבוקר תתקיים בבתי הכנסיות סעודת סיום מסכת עבור הבכורות המתענים

לאחר השריפה אומרים שוב ביטול חמץ, בנוסח שבסידורים, בהבנה ברורה של העניין. 

במשך היום אין לאכול מצות

אכילת חמץ עד שעה 9:12. שריפת חמץ עד שעה 10:27.

לאחר חצות היום אין לעשות מלאכה גמורה כגון כיבוס, משום שאנו עסוקים בקרבן הפסח (כשבית המקדש בנוי). אך מלאכה לצורך פסח מותרת, וכן מלאכה שמונעת הפסד כספי רב מותרת.

ראוי להתפלל מנחה מוקדמת, ולאחריה אומרים סדר קרבן פסח. מכינים את שולחן הסדר ואת הקערה כמנהג העדה. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר, ולישון כדי שיהיה כח לליל הסדר.

יו"ט פסח- יום ג, טו' ניסן

הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב', ו'שהחיינו'. ראוי להדר ולהניח נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר.

בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת חוויית השעבוד והגאולה האלוקית הלאה לדור הבא.  

קידוש של יום טוב. מנהגי ליל הסדר רבים ומגוונים, ויש לעשות את הכתוב בהגדות כמנהג העדה. יש לקרוא את כל ההגדה בפינו, באופן שהדברים יהיו מובנים למשתתפים.

כל אחת ואחד חייבים מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן (יש אוכלים שני כזית באפיקומן). ויש מנהגים אחרים לעדות שונות.

גודל כזית – לכתחילה כגודל הנפח של זית גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה. יש להשתדל לבלוע את שני הכזית באכילה רגילה וזריזה. אם בלע תוך 4 דקות כשני שליש מצת מכונה, יצא מעיקר הדין.

יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. ראוי גם לנשים להיסב, אך אינן חייבות

שותים ארבע כוסות יין (מי שקשה לו יכול לשתות מיץ ענבים). בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות. 

נהגו שהילדים מחביאים/מוצאים  את האפיקומן, ומקבלים תמורתו פרס, לחבב את המצווה עליהם.

לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש לאכול את האפיקומן לפני חצות- 23:43.  ראוי להאריך בסיפור יציאת מצרים, ויש שנהגו כך עד אור הבוקר.

שחרית של יו"ט. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' ואמר 'משיב הרוח'– אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.

חול המועד

סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה

יו"ט שני של גלויות- אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן 

אין מניחים תפילין בחול המועד

אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את מקום עבודתו בשל כך, מותר

מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור חמץ.

אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד ואי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד

אין לכבס בחוה"מ, אלא אם נגמרו הבגדים הנקיים לתינוקות

שבת חול המועד, יט' ניסן

הדלקת נרות - 'להדליק נר של שבת'

בבוקר אומרים הלל, ואשכנזים קוראים שיר השירים (בברכות אם יש מגילת קלף)

הבדלה רגילה במוצאי שבת, 19:34

שביעי של פסח, יום ב, כא' ניסן

הדלקת נרות 'להדליק נר של יום טוב'

יש שנהגו לומר שירת הים בציבור, ובמיוחד על חוף הים

זמן אכילת חמץ- 19:36

ימי ספירת העומר

עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת. 

אין להאזין בימי הספירה לשירים עליזים או רועשים, אנו אבלים על מותם של תלמידי רבי עקיבא. שירים רגילים מותר לשמוע מהרדיו וכדומה, אך לא מלהקה חיה

לקראת חג העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח, וכן לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה

ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגיות: הלכה, פסח
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. עברנו את פרעה..
ליאת 3/19/2013 1:38:00 PM
נעבור גם את הפרעון.
תמונה
2. מומלץ לנקות לפסח את המחשב מהמאמרים של הרב אפרתי
3/19/2013 2:10:00 PM
שעסוקים בלהחרים את אלו שחושבים אחרת ממנו
תמונה
3. הרב ברוך אפרתי ענק וגדול בתורה
ליאת כהן 3/19/2013 3:03:00 PM
תודה רבה לרב ויישר כוח גדול
תמונה
4. מעולה! (ל"ת)
אבי 3/20/2013 11:09:00 AM
תמונה
5. בקיצור: תסתכלו בקיצור שולחן ערוך. (ל"ת)
3/21/2013 8:52:00 AM
תמונה
6. הרב אפרתי הוא ענק וגדול ומדהים ויפה ואהוב וחביב וכו וכו´. (ל"ת)
3/21/2013 11:10:00 AM
תמונה
7. תודה רבה
צורית 3/21/2013 7:45:00 PM
פסח שמח
תמונה
8. התגובות של שונאי הרב אפרתי המבוהלים ממש משעשעות
אבי שבי חברון 3/21/2013 8:06:00 PM
בית הלל, מימ"ד, הר עציון, תמשיכו להילחץ. יש לנו רבנים שיעמדו מולכם גם בתשקורת!
תמונה
9. תודה רבה! (ל"ת)
עבדים לאמא במטבח... 3/23/2013 8:51:00 PM
תמונה
10. הרב אפרתי הוא ענק בתורה שהמונים גודשים את שעוריו וצובאים על דלתו
3/25/2013 6:36:00 AM
הוא גדול הדור הבא של החרד"ל.
תמונה
11. אפשר פלאפון???
חסויי 3/25/2013 5:28:00 PM
אפשר פלאפון בפסח?