Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
מתי אשכנזים ינגבו חומוס בפסח? - כיפה

מתי אשכנזים ינגבו חומוס בפסח?

הרב חיים נבון מסביר פעם אחת ולתמיד למה הרבנים לא מבטלים את איסור הקטניות

חדשות כיפה הרב חיים נבון 02/04/09 00:00 ח בניסן התשסט

מתי אשכנזים ינגבו חומוס בפסח?
Reutc-cc-by, צילום: Reutc-cc-by

בכל שנה לפני פסח, ניגשים אליי אנשים ובפיהם תלונה כפולה: "למה אתם הרבנים לא מבטלים את איסור קטניות? ולמה אתם הרבנים משתמשים בתרגיל של מכירת חמץ?". אני נוהג להשיב שהטענה השנייה היא התשובה לטענה הראשונה: אם מישהו היה מתיר לאכול קטניות, מיד היו מאשימים אותו בתחמוּן ההלכה. זוהי, כמובן, דחייה בקנה; אך מהי התשובה האמיתית?

קודם כל, איש איננו יודע אל נכון מה טעמו של איסור קטניות. מקובל לומר שהאיסור קשור בכך שגרגרי חיטה התערבו בשקי הקטניות, או בכך שמאפה הנעשה מקטניות דומה למאפה חמץ. השיקול השני, אגב, שייך בימינו יותר מאשר בכל תקופה אחרת. ועדיין, איש אינו יודע אם זהו אכן טעמו של איסור קטניות. כל מי שיעיין בדיונו של פרופ תא-שמע, בספרו "מנהג אשכנז הקדמון", יראה שקשה מאוד לברר את טעמו המקורי של האיסור; וממילא, קשה לשפוט האם טעם זה שייך בזמננו.


גם אשכנזים רוצים חומוס בפסח (צילום: SauceSupreme-cc-by)


שנית, גם לוּ היינו יודעים בוודאות שהטעם של איסור קטניות אינו רלוונטי, איננו מבטלים מנהגים והלכות כה מהר. גם אם היה ברור לנו (וכאמור, כלל לא ברור) שאין שום סיבה להקפיד על איסור קטניות בימינו, עדיין מי שנזהר מקטניות לא היה מבזבז אנרגיה לשווא. הקב"ה נתן לחכמים כוח מחייב, וממילא ציוויי חכמים מחייבים אותנו מכוח הוראת ה. חכמים קובעים את תוכן התקנות, והקב"ה שם בסופן סימן קריאה. מי שמקפיד על איסור קטניות, כל עוד חכמים לא ביטלוהו, ממלא את רצון ה. גם במצווה שטעמה בטל יש ערך של קבלת עול מלכות שמים.

אנחנו נזהרים משינויים חפוזים בהלכה ובמנהג. דרך המלך של היהדות הדתית היא המשכיות. אנו משנים רק כאשר אין ברירה. המשכיות היא ערך בפני עצמו, וגם מרד כנגד ההשפעה המזיקה של אופנות חולפות. נקודת המוצא שלנו היא מסורת אבותינו, ומי שרוצה לשנות ממנה - עליו להוכיח, מעל לכל ספק, שהמצב הקיים מזיק מאוד ושהשינוי יועיל מאוד. זה אינו המצב בנוגע לקטניות.

טוענים שאיסור קטניות מבדיל בין אשכנזים לספרדים. האם נורא כל כך שכל אחד אוחז במסורת אבותיו? האם כולנו צריכים להתנהג בצורה אחידה? יש יופי מיוחד בפסיפס של עדות ישראל, שלכל אחת מסורת שונה ודרך ייחודית. אכן, כאן ההבדל במסורת הפסיקה מביא לפיצול חברתי: אשכנזי יתקשה להתארח אצל חברו הספרדי בימי הפסח. אך מדובר על שבעה ימים בלבד; אפשר יהיה לחדש את החברות ביתר שאת במימונה.

ובכל זאת, עליי להודות שהפיצול החברתי שמוליד איסור קטניות אינו נקי מבעיות. אני מקווה שברבות השנים יתקרבו מנהגי העדות באופן טבעי אלו לאלו בנקודה זו. הרבנים אינם נדרשים כאן לשנות את מנהגי אבותינו, אלא רק להימנע מלהחמיר בהם. יש מחלוקות שונות בנוגע להיקפו של איסור קטניות, ובהחלט יש מקום לפסוק כדעות המקלות, גם בגלל המגמה של קירוב העדות.

בשורה התחתונה, ככל הנראה לא אזכה בימי חיי לאכול חומוס בפסח. אני מתנחם בידיעה שבסופו של דבר יהודים כבר עברו דברים קשים יותר מאשר שבוע בלי חומוס.

המאמר המלא מתפרסם בעלון עולם קטן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן