סליחה "על אוטומט"

סליחה נאמרת מתוך כובד ראש, רצינות והכנעה, בבושה, לא על ריק, לא על אוטומט, לא בחצי ציניות וחצי סיבוב של הראש, לא במהירות, אם קרה משהו- תפתור אותו ואם לא קרה כלום, אין שום צורך בלבקש סליחה

חדשות כיפה חן קורקוס 10/10/16 15:59 ח בתשרי התשעז

סליחה "על אוטומט"
shutterstock, צילום: shutterstock

שתהיה לך שנה טובה ומתוקה! אמרתי לו, אהה... ואגב סליחה אם פגעתי..., אמרתי בחצי חיוך ובחצי ראש מסובב והלכתי לדרכי...

מוכר לכם? הרבה אנשים וגם אני ביניהם, נוהגים לברך איש את רעהו בברכת שנה טובה וביחד עם ה"סליחה אם/ש פגעתי, ככה באופן אוטומטי, מבלי לשים לב זה נהפך לחלק מהברכה לשנה טובה, וכל שכן סליחה בהודעה ברשתות החברתיות ובוואטסאפ שזה כלל לא רציני, אני רוצה לשתף אתכם בהרהורים שעלו בי לאחרונה, לדעתי כל המנהג הזה של בקשת סליחה "על אוטומט" נהפך למנהג רע, ואפילו רע מאד וזאת מכמה סיבות:

א. בקשת הסליחה נהפכת למזולזלת, הסליחה לא נאמרת עם כוונה ורגש, כל שכן שאין כבר כנות ורצינות, הכול זה בא דרך אגב עם חיוך למחצה ויד מונפת.

ב. זה לא נכון לעשות כך, האם באמת פגעת בו? לא, אפילו לא ראית אותו שנה שלימה ולא היית יכול להספיק לפגוע בו, אז על מה אתה מבקש סליחה? אפילו אם אתה פוגש אותו כל יום, אם לא היה ביניכם סכסוך, אז על מה אתה מבקש? כל הדבר הזה שם ללעג וקלס את העניין של בקשת הסליחה.

ג. מסיר אחריות - אני כל השנה לא מקפיד כל כך על מה שבן אדם לחברו, אני משתדל, אבל בראש השנה אני מבקש סליחה מכולם כדי להיות מכוסה שאם במקרה לא שמתי לב... לא! תשים לב למה שאתה אומר! ואיך אתה מתנהג לסובבים אותך, לאשתך, לילדים, לאחים, להורים, לתלמידים ולחברים. אם פגעת באותו זמן תפתור את כל הבעיות אל תשאיר אותם לערב ראש השנה, אם בכל זאת משהו לא נפתר אז תתקשר אליו ותבקש את סליחתו.

ד. זה לא אמתי, אתה מבקש סליחה ממי שלא פגעת בו בחיים, אתה מבקש סליחה מכולם, חוץ ממי שנפגע באמת, שאתו אתה בחיים לא תפתח את הפצע המדמם, ודווקא בערב ראש השנה זו ההזדמנות לפתוח מחדש ולתקן את מה שהיה.

ה. סליחה נאמרת מתוך כובד ראש, רצינות והכנעה, בבושה, לא על ריק, לא על אוטומט, לא בחצי ציניות וחצי סיבוב של הראש, לא במהירות, אם קרה משהו- תפתור אותו ואם לא קרה כלום, אין שום צורך בלבקש סליחה, וכל שכן לא סליחה "על אוטומט" זה לא מה שיכסה את מה שהיה, או לא היה, אלוקים יודע.


כל החששות של "אם אני בכל זאת פגעתי" ואני לא מכוסה, ובכל זאת אנחנו רוצים להיות מכוסים כלפי אלוקים ואדם, אז תרשו לי להציע לסדר היום את "בקשת הסליחה האמתית והרצויה":

א. אם זה חבר/מכר/קרוב שלא פגשת אותו חצי שנה-שנה או דברתם לעיתים רחוקות אז באמת אין טעם לבקש סליחה בכלל רק אם באמת היה ביניכם סכסוך.

ב. אם אתה מורה או מדריך, יכול להיות שבשוטף הייתה איזו אמירה לא במקום, ולתלמיד/החניך לא היה נעים או שהוא שמר בלב, בשום פנים ואופן לא לומר לכיתה סליחה אם פגעתי, זה לא יעבוד, אתה צריך להקדים ולומר, שבמשך השנה קורה שאמרתי אמירה לא במקום, גם המורה הוא בן אדם ולא מלאך ומתוך כך, אם יש תלמיד שנפגע ממני, אשמח אם יבוא אלי ונשוחח על זה. (כמובן כל אחד והנוסח שלו).

ג. איש ואשתו/ילדים והורים - גם כן לפרט שבמשך השנה היינו הרבה ביחד וקורה שיש ויכוחים ומריבות, אבל בכל זאת האהבה היא המנצחת, ואם יש לך בלב עלי אז באמת אני מתחרט/ת ומבקש/ת את סליחתך.

ד. חבר או קרוב מסוכסכים- גם כן לפרט, היה כך וכך, קרה כך וכך, לא הייתי בסדר כי... הייתי בלחץ/בכעס/במתח, לא התכוונתי לפגוע, אני מבקש שתמחל לי, ונתחיל דף חדש.

אז בעזרת ה' שנזכה לשנה טובה ומתוקה ושנזכה לבקש סליחה באמת מתוך הלב ולא סליחה "על אוטומט".

הרב חן קורקוס הוא משיב בחברים מקשיבים ומרבני דרך אמונה