צום יום כיפור לחולי סוכרת

צום יום כיפור ידוע כקשה במיוחד לחולי סוכרת, לקראת החג מביא ד"ר מרק ניבן פתרונות ודגשים לחולי הסוכרת במהלך הצום

חדשות כיפה ד"ר מרק ניבן 01/10/14 11:56 ז בתשרי התשעה

צום יום כיפור לחולי סוכרת
shutterstock, צילום: shutterstock

סוכרת הינה מחלה המאופיינת בעלייה של רמות הסוכר בדם. בסוכרת סוג 1 (“סוכרת נעורים") הגוף אינו מסוגל לייצר אינסולין, ולחילופין בסוכרת סוג 2 ("סוכרת מבוגרים") קיימות פגיעה בהשפעה של האינסולין על הגוף יחד עם ירידת יכולת הלבלב לפרק אינסולין.רמות סוכר גבוהות עלולות להיות מסוכנות לבריאותנו ולגרום לסיבוכים בריאותיים,אם לא לוקחים טיפול ומאזנים זאת בעזרת תזונה ותרופות מתאימות. ישנם חולים אשר מטופלים על ידי דיאטה בלבד,יש בתוספת טיפול תרופתי דרך הפה ויש המזריקים אינסולין , בכל מקרה, לחולים הנחיות תזונתיות מפורטות והם חיים על פיהן מידי יום. ההגבלות התזונתיות מתמקדות בדרך כלל בכמות הפחמימות שיאכל הסוכרתי בכל מנה. אנשים עם סוכרת מתורגלים בדרך כלל ויודעים להעריך את כמות הפחמימות. הסוכרת היא מחלה מטבוליטית וחשוב לזכור שגם כאשר החולים מאוזנים, עדיין קיים שיבוש מובנה הדורש זהירות רבה והקשבה לגוף.

הרצון לשמור על מצוות הצום ביום כיפור מהווה דילמה לאנשים עם סוכרת רבים, יש חולים שהדבר אסור להם מבחינה רפואית והלכתית. ויש רבים שלגביהם הצום אפשרי, אך עם הגבלות והכנה מראש ויש להתייעץ על כך עם הרופא המטפל מספיק זמן טרם הצום. הסכנות הבריאותיות העומדות בפני סוכרתיים בשעת צום הן חוסר איזון ברמות הסוכר בדם, כגון היפוגלקמיה - רמת סוכר נמוכה אשר יכולה להוביל עד איבוד הכרה - או רמה גבוהה - היפרגלקמיה והתייבשות. המנעות מאוכל ומשתייה עלולה לשבש אצל סוכרתיים את רמות הסוכר והאינסולין בגוף. חוסר בנוזלים עשוי פגוע בתפקוד הכליות .

לאחר קבלת אישור מהרופא לצום קבלו ממנו הנחיות לגבי השימוש באינסולין לפני הכנס הצום (בחלק מסוגי האינסולין יש לשנות את המינון הנלקח אפילו יום-יומיים לפני הצום) ובמהלך הצום. הקפידו כי מדי הסוכר יהיו תקינים ועם סוללות מלאות וכך שאר האביזרים הרפואיים שמשמשים אתכם ביום יום. לפני הצום יש להקפיד לאכול ארוחה עשירה בסיבים ופחמימות מורכבות, הן מתפרקות לאט ובעלות אינדקס גליקימי נמוך. פחמימות פשוטות, מעלות את רמת הסוכר בדם וגורמות לתחושת צמא ויובש. יש להקפיד על שתיית 8-10 כוסות מים לפני הכניסה לצום, אך לא בבת אחת אלא באופן מתוזמן לאורך היום. יש להותיר מספיק זמן לארוחה המפסקת ולא לאכול בחטף ובלחץ של זמן. חשוב שגם במהלך הצום ובבית כנסת יהיו לחולים מספר סוכריות בכיס לשעת צרה וחשוב ליידע אדם נוסף אודות מצבם הבריאותי ולידע אותו אודות התרחישים האפשריים וכיצד לסייע אם יתממש אחד מהם. לאחר הצום יש לחזור בהדרגה לתזונה רגילה, ראשית לשתות ולאחר מכן להוסיף מאכלים קלים, קרקרים, מרק ורק בשלב מאוחר יותר, מנת אוכל כבדה. שיהיה צום קל ויעיל !

הכותב הוא מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, בית החולים "לניאדו" בנתניה