השואה השקטה: מה אתם עשיתם נגד ההתבוללות?

בין 55% ל-70% מיהודי ארה"ב מתבוללים. כארבעה מיליון יהודים צפויים "להיעלם" לנו בשנים הקרובות. כיצד אנחנו מתמודדים עם אחינו בגולה?

חדשות כיפה שלמה מירוויס 01/05/11 00:00 כז בניסן התשעא

השואה השקטה: מה אתם עשיתם נגד ההתבוללות?
רפרודוקציה, צילום: רפרודוקציה

כשמשפחתי ואני התארגנו לשליחות מטעם בני עקיבא והסוכנות היהודית, היו לנו הרבה מחשבות על מה נוכל לעשות למען הקהילה שבה נגור וכיצד נוכל להשפיע. בדמיוני אמרתי לעצמי שלבטח אירוע אחד יהיה אירוע מאוד משמעותי בחו"ל: יום השואה.

את השליחות שלנו אנחנו עושים בלוס אנג'לס, עיר שיש בה כ-600,000 יהודים, עיר שבה נמצא מוזיאון השואה והסובלנות, עיר שבה יושבים מנהלי ומייסדי מכון ויזנטל שעושים עבודת קודש בקידום סובלנות בעולם ומתמודדים יום יום עם תופעות אנטישמיות ברחבי העולם. אני מניח שבלוס אנג'לס גרים מאות אם לא אלפי ניצולי שואה, ואלפי עדויות של ניצולים אחרים שסטיבן ספילברג תיעד והקליט.

בשנה שעברה הגעתי לטקס המרכזי של יום השואה בקהילה, והופתעתי לראות שהגיל הממוצע של היושבים בקהל היה בערך 80. אמרתי לעצמי שוודאי יש אירוע נוסף שבו כל המשפחות הצעירות והנוער הולך אליו, אך לא מצאתיו. אמנם בתי הספר משקיעים ועושים טקס מרשים, אך הנוער נראה ברובו עייף ולא מחובר.

בארץ, במוצאי יום השואה אני חש תחושת הקלה כפי שאני חש במוצאי יום כיפור. אחרי יום שלם שבו כל השירים ברדיו, התוכניות בטלוויזיה והטקסים בבתי הספר מוקדשים ליום השואה, אתה לא יכול שלא להסתובב עם תחושה קשה של איזה זוועות עבר העם שלנו, רק לפני 70 שנה.

"השואה השקטה" - 55% התבוללות
היום בארה"ב המונח של "שואה שקטה" הוא מונח מאוד מקובל כתיאור של מצב ההתבוללות בארה"ב ובעולם. היום בארה"ב חיים כחמשה וחצי מיליון יהודים, אחוז ההתבוללות הוא כ-55%, ובקליפורניה כ-70%. אחוז הילודה הממוצע למשפחה יהודית הוא כ1.8 ילדים. (המשמעות היא שכל זוג שמתחתן המשפחה קטנה). באירופה המצב מאוד דומה ואפילו קשה יותר. השילוב של אחוז ההתבוללות הגבוה ואחוז הילודה המאוד נמוך - הוא שילוב קטלני שיהיה לו השפעה קשה על הדמוגרפיה של העם היהודי. אל לנו להיות מופתעים אם במאה הבאה מתוך כ-8 מיליון יהודים שגרים מחוץ לישראל ייעלמו להם פתאום כלא היו כארבעה מיליון יהודים.

קשה שלא לחשוב על הקשר שבין השואה באירופה והשואה השקטה. מצב בו הנוער המקומי לא מרגיש קשר לעבר הלא רחוק שלו, ואפילו מרשה לעצמו לפהק במהלך טקס יום השואה, הוא מצב מדאיג שצריך לתת עליו את הדעת. אנחנו נמצאים היום במלחמה על הזהות של מילוני יהודים ברחבי העולם: האם לזהות היהודית שלהם יש משמעות כלשהי עבורם? ואם התשובה תהיה לא, אזי העם היהודי שוב יחווה תחושת אובדן קשה שבו מיליוני יהודים פשוט ייעלמו.

אנחנו, היושבים בארץ ישראל, כבר לא יכולים להגיד "לא ידענו". עוד מספר שנים, כאשר הילדים והנכדים ישאלו אותנו מה עשינו למען אחינו היהודים הגרים בגולה, האם לקחנו אחריות ויצקנו תוכן למושג ערבות הדדית, האם תהיה לנו תשובה?

שלמה מירוויס, הוא שליח בני עקיבא העולמית לחוף המערבי ושליח עליה בלוס אנג'לס