הצעה לסדר ט"ו בשבט

במקום קערות של פרות יבשים, קבלו הצעה בריאה לשדרוג ארוחת החג

חדשות כיפה שרה בר אשר 25/01/10 00:00 י בשבט התשע

הצעה לסדר ט"ו בשבט

כשגלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו, נאלצנו לאכול פירות מיובשים בט"ו בשבט. אולי משום, שבגולה הדוויה, בעונה זו של השנה, לא צמחו פירות טריים על העצים. ובוודאי שלא פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל. מכאן כנראה ה"חובה" לאכול פירות מיובשים בחג. סעודת ראש השנה לאילנות נראית ברוב בתי ישראל כמו מסיבת פירות מיובשים והשאלה היא כמה פירות גדושי סוכר מסוגל אדם רגיל  לאכול, מבלי שיחוש בבטנו.


לכן קבלו הצעה לסדר ט"ו בשבט. ותגלו כי בניגוד לדעה הרווחת ניתן לערוך סעודה שלמה משבעת המינים ולא רק ארוחת קינוחים:


לא רק קינוחים (צילום: שרה בר אשר)


מנה ראשונה: מרק מגריסי פנינה מלאים.  גריסי הפנינה הם בעצם שעורה שעברה כתישה גסה.

בניגוד לגריסים הלבנים גריסי הפנינה המלאים לא עברו קילוף  ולכן נשתמרו בהם הערכים התזונתיים.

 

מנה עיקרית: עוף אפוי ברכז רימונים ( תרכיז רימונים מכיל רכז רימונים וחומרים נוספים . לכן העדיפו את הרכז). 

כשלצידו חלה, לחמניות, פיתות, קרקרים או לחם מחיטה מלאה או מקמח כוסמין

(שדומה בהרכבו לאם החיטה ולכן הוא מומלץ) כל אלה מרוחים בממרחים משבעת המינים: בשמן זית (מניחים שמן זית בצנצנת זכוכית, סוגרים במכסה, מאפסנים במקרר עד שהוא מתקשה והופך לממרח). בריבת תאנים ללא תוספת סוכר או ממתיקים מלאכותיים. ובסילן תמרים ללא תוספת סוכר. וכמובן, סלט ירקות מתובל בשמן זית כתית מעולה כשהוא מקושט בזיתים סגלגלים.

 

משקאות: מיץ ענבים אורגני: הענבים הם אחד הפירות היותר מרוססים לכן העדיפו את האורגני. בירה שחורה : בירה מכילה לתת שמופקת משעורה, משקה דגנים בטעם קפה (כמו קפה צ'יקו): המשקה מכיל שעורה. וליקר או מיץ רימונים.


אפשר גם ככה (צילום: שרה בר אשר)


קינוח (אפשר לוותר): שלווה ללא צבעי מאכל: השלווה היא חיטה תפוחה.


* ככלל לא מומלץ לקנח בפירות ובפרט לא בפירות המכילים סוכר כל כך מרוכז. לכן אוכלים פירות מיובשים לפני הארוחה.


* קנו סלסלת פירות המכילה קצת מכל פרי . כשקונים בתפזורת הנטייה היא לקנות כמויות גדולות. עוד לא פגשתי אדם שהניח בשקית חמישה דבלים.


* צריך להבדיל בין פירות מיובשים כמו דבלים, צימוקים, תמרים ושזיפים, שאותם אנו אוכלים מיובשים כיון שעונת הבשלתם בקיץ, לבין מה שהיה פעם פרי והיום הוא יותר קרוב לממתק,  כמו פפאיה מסוכרת,  בננות מיובשות ועוד. העדיפו את הראשונים.


* הפירות המיובשים הלא אורגניים מכילים דו תחמוצת הגפרית,שעשויה בין היתר לגרום ל"פקקי תנועה" במערכת העיכול. חילטו את הפירות במים רותחים עד שיצא כל הצבע הצהוב. נגבו בנייר מגבת. שימו לב! אל תשרו אותם במים הרותחים כיוון שאז תקבלו לפתן.


* אפשרות יותר מוצלחת היא, לאכול פירות מיובשים אורגניים ובכך לחסוך מעצמנו גם את חומרי ההדברה. לפני החג ניתן להשיג בקלות פירות מיובשים אורגניים.


* מומלץ מאוד לשלב בסעודת  החג גם את  הפירות הטריים שנשתבחה בהם ארץ ישראל. אפשר לפרוס לפרוסות ,או לפלחים ולנעוץ בהם קיסמים. או להכין סלט פירות.


* שתי דבלים, או שתי תמרים, או כוס קטנה של צימוקים לא דחוסים שווים לפרי אחד. לכן תכננו מראש את חשבון הפירות היומי שלכם. זכרו! פרי מיובש קטן יותר מפרי טרי ואולי זאת הסיבה לנטייה לאכול ממנו כמות רבה יותר.


* לסיום, מעט על ערכם התזונתי של הפירות המיובשים: הם עשירים בסידן, בברזל ,באבץ, באשלגן, בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון.


שיהיה לשובע ולרזון.


שרה בר אשר, תזונאית טבעית, המתמחה בתזונה לפי סוג הדם, למבוגרים ולילדים. מנחה קורס: "חיים נכונים לפי סוג הדם" ובעלת קליניקות לתזונה טבעית.