בין המצרים עד א' אב
ש: מותר לשמוע מוזיקה?
ת: לא. גם מוקלטת (שו"ע או"ח תקס. שו"ת אגרות משה או"ח א קסו. שו"ת יחוה דעת ג ל. ו לד). אבל מותר לשמוע תכנית שיש קטעי קישור מוזיקליים, מדין הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו (פסחים כה). וכן מותר לשמוע מוזיקה בטכס צבאי ולא חייב לצאת. וכן בתרגילי סדר.
ש: מי שנמצא במקום בו משמיעים מוזיקה, האם חייב לצאת?
ת: לא. בין שזה טכס, בין שחיילים משמיעים בחדר, כי זו הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו (שם).
ש: האם מותר לשיר בלי לנגן?
ת: כן (שו"ת אגרות משה יו"ד ב קלז. שו"ת יחוה דעת ו לד).
ש: מותר לברך שהחיינו?
ת: ראוי להחמיר אלא אם כן יש צורך. ובשבת מותר (שו"ע או"ח תקנא יז).
ש: מותר לקבל מדים חדשים?
ת: כן.
ש: מותר להסתפר ולהתגלח?
ת: אשכנזים אסורים, ספרדים רק בשבוע שחל בו ט' באב. וספרדים רבים מצפון אפריקה גם נוהגים איסור מי"ז בתמוז (שו"ע ורמ"א תקנא ג-ד).
ש: האם מותר להתגלח לקראת טכס, כדי שיהיה מכובד?
ת: לא להתגלח, זה מה שמכובד. אבל בחוץ לארץ, אפשר (שו"ת אגרת משה ד קב. ה כד ט).
ש: האם מותר לארגן מסיבה שמחה, הרקדה ומופע בידור?
ת: לא. אך מופע רציני מותר.
ש: פעילות ספורטיביות מותרת?
ת: כן.
ש: טיול מותר?
ת: כן. בודאי טיול לימודי. וכן נופש (שו"ת עשה לך רב ב לה. שו"ת שאילת שלמה א רז).
חודש אב
ש: ממתי אסור לאכול בשר?
ת: אשכנזים מא' באב, ספרדים מב' באב (מ"ב תקנא נח. כה"ח קכה).
ש: מה דין חייל שמבצע פעילות מפרכת וזקוק לבשר?
ת: מותר (קשרי מלחמה ג נו).
ש: ממתי אסור ללבוש בגדים נקיים?
ת: אשכנזים מא' באב, ספרדים משבוע שחל בו ט' באב (שם).
ש: כיצד ישיג אדם בגדים נקיים באותם הימים?
ת: ילבש אותם לפני זמן איסורם כחצי שעה. או ילכלך אותם קצת (מבפנים) על ידי שפשוף בדבר מלוכלך. וכן מי שמקבל מדים חדשים (כחיצים ביד גיבור ב 84).
ש: ממתי אסור להתרחץ?
ת: אשכנזים מא' באב, ספרדים משבוע שחל בו ט' באב (שם).
ש: מה יעשה אדם שסובל כשלא מתרחץ?
ת: רק רחיצה של תענוג אסורה, אבל אם סובל, רחיצה של סילוק צער מותרת, ויתקלח מהר ופושר ועם סבון (שו"ת אגרות משה אה"ע ד פד).
ש: האם מותר ללכת לבריכת שחיה או לים?
ת: ת: אשכנזים לא. ספרדים רק משבוע שחל בו ט' באב (רמ"א תקנא טז. שו"ת יחוה דעת א לח).
ש: מותר לכבס?
ת: אשכנזים אסורים מראש חודש אב וספרדים בשבוע שחל בו ט' באב (שו"ע תקנא ג. מ"ב כט).
ש: מה יעשה מי שנגמרו לו כל הבגדים הנקיים?
ת: מותר לכבס, ולפני שילבש ילכלך קצת כמו מי שלובש בגד מכובס בלית ברירה (מקראי קודש פ"ג הערה יז בשם הגר"מ אליהו).
סעודה מפסקת
ת: לחם. מים. תבשיל אחד (תענית כו ב).
ש: חייב בביצה קשה?
ת: כך נוהגים, אם אפשר, ויש נוהגים לאוכלה עם אפר, למשל ניר שרוף (רמ"א תקנב ה).
ש: האם יש לשבת על הרצפה?
ת: כן (שו"ע תקנב ז).
ש: האם אפשר לאכול כמה חברים ביחד?
ת: לא. כל אחד לחוד (שו"ע תקנב ח. מ"ב יט).
ש: מותר לאכול ארוחה טובה לפני סעודה מפסקת?
ת: כן אבל צריך הפסקה רצינות באמצע, כגון המתנת זמן, או הליכה למקום אחר, או תפילת מנחה (שו"ע ורמ"א תקנב ט).
תשעה באב
אכילה
ש: ממתי עד מתי הצום?
ת: משקיעת החמה עד צאת הכוכבים (שו"ע תקנג ב).
ש: מי שחייב לאכול או לשתות בט' באב עקב פעילות צבאית או מחלה, האם חייב לעשות זאת לשיעורים?
ת: לא, יאכל רק מה שהכרחי, אך זו חומרה ראויה. וגם אז יוכל לעלות לתורה, לומר עננו ולישא כפיו במנחה אם הוא כהן (משיב מלחמה ב קמ).
ש: כמה הוא לשיעורים?
ת: 30 סמ"ק אכילה, כלומר קופסת גפרורים, 40 סמ"ק שתיה כלומר קצת פחות מרבע כוס פלסטי חד פעמית נפוצה. - כל 4 דקות. ובודאי אין לאכול מעדנים אלא מזון פשוט (שיעורי תורה לרב נאה ג י-יד. לגבי השיעורים, הגרי"ש אלישיב נשאל כיצד חלק הגרח"נ על החזו"א, והשיב ששיעור הגר"ח היה נהוג מקודם והחזו"א הוא החולק. ספר ישיב משה קל).
ש: מי שחייב לאכול, יכול לעשות זאת ברבים?
ת: לא. בצנעא (ילקוט יוסף תקלא).
ש: אם עליי למלא משימה צבאית המחייבת לאכול, האוכל להתחלף עם חייל לא דתי שממילא לא צם?
ת: מותר, ואדרבה עדיף כי עתה הוא אוכל בהיתר ולא באיסור (עי' משיב מלחמה ב קמ).
ש: האם מותר להתאמן בט' באב?
ת: לא. זה היסח דעת מן האבלות. וקל וחומר אם זה יחייב לאכול או לשתות. אלא אם כן זה אימון הכרחי ודחוף (קשרי מלחמה ב פח-צ).
ש: האם מותר לקבל עירוי במסגרת קורס חובשים?
ת: כן. אין זה נקרא שתיה (שו"ת מהרש"ם א קכד. שו"ת אחיעזר ג סא).
ש: מי שנקרא לפעילות מבצעית, שהצום יפריע לה, האם מותר לו לאכול מיד לפני היציאה?
ת: כן. ואם יהיה לו זמן אחר כך בלי שזה יפגע בפעילות, לחכות (עי' משיב מלחמה ב קמ).
ש: ומה הדין אם לא בטוח שיהיה חייב לאכול לתקינות הפעילות?
ת: יקח מזון איתו ויאכל בשעת הצורך, אם זה יהיה אפשרי אז בלי לפגוע בפעילות (שם).
ש: האם מותר לעבוד בשק"ל?
ת: עדיף לסגור. אם אי אפשר, מותר לעבוד, כי בלפני עוור תולים, ויש אפשרות שיאכל אחרי הצום (משנה גיטין ה ט. ועי' בה"ט קסט סק"ד בשם הב"ח).
נהג צבא
ש: אני נהג בנסיעות ארוכות ביום רגיל כדי לא להירדם על ההגה אני שותה ואוכל גרעינים. מה לעשות בט' אב?
ת: ללעוס גומי לעיסה כבר לעוס מאתמול.
רחיצה
ש: כיצד נוטלים ידיים אחרי השירותים?
ת: רק אצבעות (שו"ע תריג ב).
ש: מה יעשה אדם שמאוד מלוכלך עקב פעילות צבאית?
ת: אם ממש מלוכלכים, מותר לרחוץ מה שהכרחי, ועם סבון (שו"ע תקנד ז).
ש: מותר למרוח משחה?
ת: לא. אבל אם זה לא לתענוג מותר: כגון נגד יתושים, דאודורנט או משחה נגד פצעים (שו"ע תקנד טו. ביה"ל סיכה. עי' הליכות שלמה ח"ג סוף עמ' תכב).
טיול ובידור
ש: מותר לטייל ולהתבדר?
ת: לא. אין לעסוק בדברים לא רציניים (שו"ע תקנד כא).
עבודה
ש: מותר לעבוד?
ת: עד חצות לא. אחרי חצות אם הכרחי (שו"ע ורמ"א תקנד כב-כג).
לימוד תורה
ש: מה מותר ללמוד בתורה?
ת: דברים עצובים על החורבן, פרקי איכה וירמיהו, הלכות בין המצרים, ספרי מוסר, אגדות החורבן (שו"ע תקנד א-ב).
שינה
ש: מותר לישון על מטה?
ת: יש מחמירים להניח המזרון על הרצפה או לישון בלי כרית (שו"ע ורמ"א תקנה ב).
נסיעה
ש: אם חייל נוסע ברכב, אפשר לשבת בכיסא?
ת: כן (וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב שמי שנוסע באוטובוס בט' באב מותר לו לשבת על מושב ואין הוא צריך לעמוד. תורת היולדת מח הערה יז).
נעליים
ש: מותר לחייל לנעול נעלי עור?
ת: כן בפעילות מבצעית. ואחרי הפעילות יוריד (שו"ע תקנד יז. תריד ג-ד).