בקיצור: הלכות עשרה בטבת שחל בערב שבת

צום עשרה בטבת יחול ביום שישי הקרוב, ערב שבת. הרב מאיר נהוראי והרב עמית קולא, רבני "בית הלל", מסכמים לכיפה את ההלכות המרכזיות. צום קל!

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי והרב עמית קולא 11/12/13 15:15 ח בטבת התשעד

בקיצור: הלכות עשרה בטבת שחל בערב שבת
shutterstock, צילום: shutterstock

מדיני הצום

עשרה בטבת הוא הקצר שבצומות ישראל. תחילתו בשעה (4:54 בבקר). המעונין לאכול מוקדם בבקר יכול לעשות זאת לפני עלות השחר (4:54) אולם לפני שיישן יעשה תנאי על כך שהוא מעונין לאכול. מי שמכוון שעון מעורר לשעה זו נחשב כאילו התנה. מי שתכנן לקום מאוחר ובמקרה קם באמצע הלילה יכול לשתות.

שטיפת פנים וצחצוח שיניים - מותר לשטוף פנים. ומי שרגיש יכול לצחצח שיניים. [להיזהר שלא לבלוע את המים].

מי פטור מהתענית? - מעוברות ומניקות - פטורות. אולם מי שבכוחה לצום תבוא עליה הברכה גם בשל משמעותו של הצום ובעיקר בהיותו קצר ומזג אויר קר. ילדים מתחת לגיל מצוות וחולים פטורים

תפילה בתענית - שחרית : תפילת תענית רגילה. מנחה : אומרים 'עננו' קוראים בתורה ומפטירים אולם לא אומרים תחנון. [ כדאי לארגן מנחה גדולה או לחילופין שתפילת מנחה תתחיל לפני כניסת שבת מפאת אריכותה]

ברכת כהנים במנחה - מנחה גדולה: לא עולים כהנים. מנחה קטנה: מנחה משעת פלג המנחה (15:30) תהיה ברכת הכהנים במהלכה.

יום הקדיש הכללי - הרבנות הראשית קבעה יום זה כ'יום הקדיש הכללי' לזכר נספי השואה שאין יודעים את יום פטירתם. בליל התענית מדליקים נר זיכרון לזכר נספי השואה כתקנת הרבנות הראשית. יש הנוהגים לקיים לימוד משניות אירועים וטקסים נוספים לזכר קדושי תרצ"ט-תש"ה. מי שאין לו אב ואם, ראוי שיאמר קדיש יתום [אחרי 'עלינו לשבח'] בכל אחת מן התפילות. אחרי קריאת התורה ביום אומרים אזכרה לזכר השואה.

הכנת אוכל לשבת - כאשר מכינים את האוכל לשבת מותר לטעום ומיד לפלוט כדי לדעת אם חסר מלח או תבלין, אבל אסור לבלוע את הטעימה.

רחיצה לכבוד שבת : אעפ"י שלא נהוג להתרחץ בצומות, מותר ומצווה להתקלח ולהתרחץ לכבוד שבת. כמו כן על מנת לעמעם את תחושת העינוי. ראוי לצחצח שיניים לכבוד שבת.

מתי מסתיים הצום? נחלקו פוסקים במהלך כל הדורות אימתי יסתיים הצום שכן ישנה גם סברה שלא ראוי שאדם ייכנס לשבת בתחושת עינוי. למעשה, הצום מסתיים בקדוש הנעשה לאחר התפילה (כמובן לאחר צאת הכוכבים) . יש להשתדל לא להאריך יותר מדי בתפילה ולהימנע מלדרוש במהלכה. חשוב להתחשב בצמים וגם להמעיט בעינוי בשבת. יש לכוון שיאמרו קריאת שמע מיד בצאת הכוכבים (בערך 16:57).

כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ: