עשרה בטבת שחל ביום שישי

השנה יחול צום עשרה בטבת ביום שישי, ערב שבת. הרב ברוך אפרתי מסכם את ההלכות החשובות שצריך לדעת

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 15/12/10 00:00 ח בטבת התשעא

מדוע צמים בעשרה בטבת?

משום שביום עשרה בטבת החל המצור של נבוכדנאצר מלך בבל על ירושלים, בשנה התשיעית למלכות צדקיה. הוא הצליח במצור לצערנו, ולבסוף נחרב המקדש. הרבנות הראשית הוסיפה לצום הזה גם משמעות נוספת- זיכרון לחללי השואה הי"ד. הצום בא לעורר אותנו לשוב אל ד ואל המוסר האלוקי בכל כוחנו.

כיצד יתכן להיכנס לשבת בצום ובצער?

בשולחן ערוך כותב שבכל יום שישי נוהגים אנשי מעשה לצום, ויש בזה ערך כפול- גם דרכי תשובה, וגם נכנס בתיאבון לסעודת שבת. צער על כאב האומה אינו צער אישי ולכן הוא אפשרי אם הוא גולש לשבת, וגם בקשות מצערות על כלל ישראל אנו מבקשים בשבת עצמה, כגון תפילת הגשמים בפתיחת הארון.

מדוע לא דוחים את עשרה בטבת?

משום שיחזקאל הנביא התבטא לגבי הצום בעצם היום הזה. ולכן אנו צמים דוקא בו.

הלכות חשובות לעשרה בטבת

א. הצום מתחיל בעלות השחר, ומסתיים בצאת הכוכבים, ובפועל זה אומר ששוברים את הצום בקידוש של הערב, לכן מומלץ (בריאותית) לעשות קידוש דווקא על מיץ ענבים ולא על יין חזק.


ב. התפילה- בשחרית הש"ץ אומר עננו, והיחידים אומרים עננו במנחה ב שומע תפילה. לאחר חזרת הש"ץ בבוקר אומרים אבינו מלכנו וסליחות, מוציאים ס"ת וקוראים ויחל. גם במנחה קוראים ויחל. מפטירים דרשו ד. בשחרית ובמנחה נעשה תפילת אזכרה לחללי השואה, כתקנת הרבנות הראשית לישראל.

(ספרדים- כנ"ל, ואומרים עננו גם בשחרית ב שומע תפילה. לא מפטירים. ריבון העולמים לצום באלוהי נצור.)


ג. ברוב בתי הכנסת תוקדם תפילת מנחה, כך שניתן יהיה להספיק לסיים את התפילה לפני השקיעה. הכוהנים נושאים כפיים במנחה (כוהנים- לזכור להביא טליתות). אין תחנון ו אבינו מלכנו במנחה. גם מי שרגיל להניח תפילין במנחה של תעניות, הפעם יניח רק בבוקר.


ד. אם מתפללים מנחה גדולה (לפני פלג המנחה), הכוהנים לא נושאים כפיהם. לכן נעדיף שלא נתפלל מנחה גדולה ביום שישי (על אף שזה היה נוח יותר מבחינת שבת).



ה. הפטורים מהצום- ילדים לפני גיל 13 וילדות לפני גיל 12, חולה גם אם אינו מסוכן (-כאבי ראש, הקאות וכדומה), יולדת עד חודש לאחר לידה. אישה בהריון. אישה מניקה, גם אם הפסיקה להניק, שנתיים מהלידה. אך ראוי למניקה שהפסיקה להניק להשתדל לצום אם היא יכולה. מותר לצחצח שיניים בצום, וחובה להתקלח לכבוד שבת.


ו. אישה שהצום קשה לה, יכולה מיד בצאת הכוכבים לקדש לעצמה (-וצריכה לאכול מעט מזונות או לשתות רביעית מיץ ענבים כדי שיהיה קידוש במקום סעודה), וכשישוב בעלה מבית הכנסת, יקדש.


ז. האישה מדליקה נרות שבת כרגיל, כשהגברים כבר בבית הכנסת לפני כן, שכן הקדמנו את התפילה. או שתדליק לפני כן ותבוא גם היא למנחה (ובמקרה זה תתנה בהדלקה שאינה מקבלת שבת, כדי שתוכל להתפלל מנחה). ראוי להדליק נר נשמה לעילוי נשמת הנרצחים בשואה, לצד נרות השבת או בערב לפני כן.


ח. קהילות הנהוגות להגיד דבר תורה בערב שבת, על מנת לקצר את הצום עדיף לדחות את דבר התורה לתפילה בבוקר.

יהי רצון שנזכה לביטול הצום בבניין המקדש