חג הביכורים או חג מתן תורה

מדוע אנו מביאים לידי ביטוי הרבה יותר את עניין קבלת התורה לאורך החג ופחות את חג הביכורים? מה הסיבה שאנו מתרכזים דווקא בעניין מתן התורה?

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 06/06/16 15:22 כט באייר התשעו

חג הביכורים או חג מתן תורה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לכבוד מה חוגגים את חג השבועות?
בתורה כלל לא מצוין חג השבועות כחג מתן תורה. כל מה שנאמר הוא כי חג שבועות הוא חג הביכורים. בפועל כיום אנו מתרכזים ומציינים את עניין קבלת התורה יותר מאשר את עניין מתן הביכורים. ניתן לראות זאת הן בתפילה, הן בקריאת התורה והן בתיקון ליל שבועות.

חג הביכורים או חג מתן תורה?
התבוננות במהות החג מעלה לנו שתי שאלות
א. מדוע התאריך של מתן התורה לא נזכר בתורה, שכן הרבה תאריכים הנראים חשובים פחות צוינו בה? מדוע דווקא את קביעת התאריך של מתן תורה השאירה התורה לחז"ל לגלות?
ב. מדוע אנו מביאים לידי ביטוי הרבה יותר את עניין קבלת התורה לאורך החג ופחות את חג הביכורים, מדוע שלא נציין בתפילת לחש בשמו של החג: 'ביום חג הביכורים הזה'? מה הסיבה שאנו מתרכזים דווקא בעניין מתן התורה?

משמעותה של מתנה
חג השבועות הוא חג של מתנות. אנו נותנים לה' מפרי אדמתנו, וה' נותן לנו את התורה. כל אחד נותן את הדבר המשובח ביותר שיש לו.
הגמרא (תענית דף כו עמוד ב) מספרת לנו שיום מתן תורה זו החתונה שלנו עם ה', ודווקא אז ה' מחליט לתת לנו את המתנה הגדולה ביותר: "ביום חתנתו - זה מתן תורה, וביום שמחת לבו - זה בנין בית המקדש, שיבנה במהרה בימינו".

פארו עליי ופארי עליו
יש לבאר שכשחתן נכנס לחופה הוא לא מתפאר כמה הוא עשה למען אשתו, אלא כמה היא מיוחדת, הוא מתפאר בפני חבריו וקרוביו בכלה המהוללה שיש לו, כמה היא יפה, כמה נדוניה הוריה הביאו לו, כמה היא השקיעה בו.
ולכן הקב"ה ביום החתונה משבח אותנו בביכורים שאנו נותנים לו. עם ישראל נותן את הפירות הראשונים, פרי הילולים היפים ביותר אל ה'.
לעומת זאת, הכלה משבחת את החתן בטבעת היהלום המדהימה שהוא קנה לה, בדירה שהוא קנה לה ובמכתבים המרגשים שהוא כתב לה.
אנחנו משבחים את ה' בתורה הקדושה שהוא נתן לנו, ולכן אנו מזכירים את שבחיו של ה' שזכינו שנתן לנו את תורתו.
התורה היא המתנה הגדולה ביותר שה' יכול לתת לנו. כפי שמספר המדרש (בבלי זבחים דף קטז עמוד א, ילקוט שמעוני תהלים רמז תשי): "כשנתן הקדוש ברוך הוא תורה לישראל... אמר להם: חמדה טובה יש לו בבית גנזיו שגנוזה אצלו תתקע"ד דורות (974 דורות) קודם שנברא העולם ונותנה לעמו".

שתי מטרות בנתינת מתנה
כאשר אדם נותן מתנה לחברו יש לו שתי מטרות. האחת חיצונית והשנייה פנימית יותר:
החיצונית - לשמח את המקבל בגוף המתנה. לדוגמא: אם נתן אדם לחברו ספר, הרי מטרתו היא שחברו יעשה בו שימוש, שיקרא בו ושישכיל. אם איש קונה לאשתו תכשיט מטרתו היא שתענוד את התכשיט ותהנה ממנו.
הפנימית יותר - להתקרב אל השני (המכתב שמאחורי המתנה). כשאנו נותנים מתנות אנו רוצים קרבה אל מקבל המתנה. אנו מנסים להביע רגש של אהבה ורצון של הטבה כלפי המקבל, לגלות רצון להתקשרות עם המקבל.
הדבר בא לידי ביטוי בפועל על ידי נתינת המתנה. הרגש מתגלם בסופו של דבר בספר או בתכשיט, אך מאחוריו טמונה מטרה סמויה יותר הנותנת לאותו ספר או תכשיט משמעות עמוקה יותר, משמעות של רצון להתקשרות, של רצון להתחברות, של רצון להטבה.

מעלת מתן תורה בשתי הבחינות
כעת מובן שכאשר ה' נתן לנו את התורה במתנה, קבלנו שני דברים:
א. עצם התורה שהיא דרך חיים, כיצד לחיות נכון בעולם הזה. "יקרה היא מפנינים", מתנה נפלאה מאין כמותה.
ב. אהבה, ותשומת לב. מאחורי נתינת מתנה נפלאה זו, הקב"ה גילה את אהבתו, קרבתו והתחברותו אלינו, את העובדה שאנו קשורים ומחוברים אליו.

לסיום...
נתפלל ל-ה' שנזכה בחג השבועות לשמוע את הקולות: קולות החתונה, "קול ששון וקול שמחה", קולות של אהבה, קולות של חיבור. קולות שה' יתפאר בביכורים שלנו, ואנו נתפאר בתורתו הקדושה. ונזכה שמתוך "ביום חתנתו - שזה מתן תורה", נגיע בעז"ה בקרוב ל"ביום שמחת לבו - זה בנין בית המקדש" שיבנה במהרה בימינו".