Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
שבועות: זה הזמן להתעורר - כיפה

שבועות: זה הזמן להתעורר

ערב חג שבועות צריך להיות זמן של חשבון נפש, לא ניתן להסתפק בארגון של עוד ערב לימוד שיעסוק בדרכי הגיור של רות המואביה או בטעמי אכילת מאכלי החלב בימינו.

חדשות כיפה אמיר סנדלר 20/05/15 17:21 ב בסיון התשעה

שבועות: זה הזמן להתעורר
דוברות בני עקיבא, צילום: דוברות בני עקיבא

"משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה... " ואותה תורה ממשיכה להימסר מדור לדור ומקבוצה לקבוצה. כעת, ערב חג השבועות, היא מונחת על שולחנם של בני הנוער של שנת תשע"ה ואנו נדרשים לבחון את עצמנו האם הם באמת רוצים לחזור ולקבלה ? האם הדור של האיפון והמדיה עדיין רוצים לקבל את התורה הישנה ולתת לה להוביל את פרטי החיים מול כל זרמי התרבות השוטפים את חיינו בקצב מטורף כמעט בלי הכרה.

ערב חג שבועות צריך להיות זמן של חשבון נפש, לא ניתן להסתפק בארגון של עוד ערב לימוד שיעסוק בדרכי הגיור של רות המואביה או בטעמי אכילת מאכלי החלב בימינו.

בליל התקדש החג צריכה לעלות מול עינינו תמונתם של מאות בחורים בישיבות תיכוניות המתרסקים מדי יום מול הגמרא ולא מצליחים למצוא בה שום חיבור לעולמם ובוחרים להעביר את השיעור בשינה. כך גם נערות צעירות אשר מיום ליום עולם ההלכה הופך בשבילן לסוג של המלצה שצריך להשתדל לעבור לידה, אבל ממש אין לו מקום מחייב לא בחיי היחיד ובוודאי שלא בחיי החברה.

ואל מול כל אותם אתגרים שגדלים והולכים עולה הזעקה ,האם אנחנו באמת רוצים לקבל תורה ?

הגמרא במסכת שבת בפרק תשיעי מספרת לנו על ימים קצת פחות מוכרים. הגמרא מספרת על 3 ימים בהם עם ישראל כבר נמצא למרגלות הר סיני, אך עדיין לא החל התהליך של שלושת ימי ההגבלה וקבלת התורה. כשאנו מנסים להבין מדוע לא מזדרזים לקבל את התורה שלמענה העולם נברא - מספרת לנו הגמרא כי ביום הראשון "לא אמר להו ולא מידי משום חולשא דאורחא". בני ישראל עייפים אז ריבונו של עולם פשוט עומד וממתין. לכאורה ההיגיון אומר שההתייחסות לבני ישראל הייתה צריכה להיות אחרת - "אתם עייפים... תשטפו את הפנים ותעמדו זקופים לקבלת של התורה שלשם קבלתה נברא עולמנו..." , אבל ריבונו של עולם ממתין...

את סיבת ההמתנה מסביר הרב קוק בצורה מאוד פשוטה באומרו : "העייפות, כמו העצבות היא מפריעה את ההתפשטות האצילית הרחבה והטהורה, שהמחשבות הרמות בקדושתן וההרגשות העמוקות בטהרת היושר והטוב הבלתי גבולי שבהן, אינן יכולות להתרחב בשלטונם המלא, על הנפש העיפה". אדם עייף ועצוב לא יכול באמת להצליח לקבל תורה, ולכן רגע לפני שמפגישים את האדם בתורה הגדולה, צריך להצליח לפגוש את האדם עצמו, עולמו ומחשבותיו, ורק מתוך מפגש אמיתי עם עולמו - אז ניתן להצליח לקבל תורה.

רק כאשר האדם ירגיש שהתורה פוגשת את עולמו שלו - יש סיכוי שהוא ירצה באמת לחזור ולקבל את התורה. הקדוש ברוך הוא ממתין 24 שעות על מנת לפגוש את הנפש על כל החולשות והמשברים. רק ביום השני, לאחר המנוחה, יוצאת ההכרזה מפי הגבורה - "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים". בסוף אתם תהיו הכי גדולים, קדושים וטהורים והתורה באמת תצליח להוביל את כלל פרטי חייכם, אבל זה חייב לעבור דרך מפגש עם חיי השגרה. רק כך נצליח להמשיך באמת את תהליך מסירת התורה.

הכותב הוא סמזכ"ל חינוך והדרכה בתנועת בני עקיבא

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן