התיוונות היום?

כיצד יהודי, אפילו כזה שרחוק מאוד מהיהדות שלו, מגיע לידי כך שהוא מוכן להיכנס לבית המקדש ולטמא את כל השמנים? איפה הם טעו?

חדשות כיפה הרב שלמה קמחי 03/12/13 16:42 ל בכסלו התשעד

התיוונות היום?

בתפילת "על הניסים" שאנחנו מוסיפים בחג החנוכה בתפילה ובברכת המזון , אנו אומרים: "..וטמאו כל השמנים..." והשאלה היא- מי טימא את השמנים?

הרי גוי אינו גורם לטומאה כמו יהודי?

התשובה העצובה היא שהיהודים המתיוונים נכנסו לבית המקדש ובכוונה טימאו את כל השמנים כדי לבטל את האפשרות של הדלקת המנורה הטהורה בבית המקדש. כך נהפך בית מקדשינו למקום פולחן לזאוס כשנתיים (ספר המקבים א'). השאלה שזועקת היא: כיצד יהודי-אפילו כזה שרחוק מאוד מהיהדות שלו- מגיע לידי כך שהוא מוכן להיכנס לבית המקדש ולטמא את כל השמנים? הרי זה מזעזע! איפה הם טעו?

כדי לענות על שאלה זו,אנו צריכים להבין קצת את הדת של היוונים.

במסגרת לימודי פילוסופיה באוניברסיטה העברית גיליתי שהדת של היוונים ההלניסטים מבוססת על שלושה מרכיבים:

1.אסתטיקה - יופי חיצוני.

2.לוגיקה - הגיון,יופי פנימי.

3.אתיקה - מוסר.

בואו ונבדוק את הערכים האלה בעיני היהדות:

1.האם היהדות נגד יופי חיצוני? (1-אסתטיקה) - האם אנחנו לא מתאמצים שיהיו לנו בית יפה ולבוש יפה?! - בודאי שכן.היופי החיצוני בודאי חשוב גם לנו.(ברכות נ"ז ב)

2.האם אנחנו נגד הגיון? (2-לוגיקה) ויופי פנימי?! - בודאי שלא, שהרי החיבור הלוגי הגדול ביותר שאי פעם נכתב והמרכזי ביותר בחיים שלנו כיהודים , הוא התלמוד , הגמרא, אם כן בודאי אנחנו בעד הגיון. היוונים , כידוע , התנגדו ביותר למצוות שבת וברית מילה שהם לא ראו בזה הגיון כלשהו.(מגילת אנטיוכוס)

3. אבל הנקודה השלישית (3-אתיקה) ותרגומה לעברית "מוסר" אינו מדוייק ואולי מטעה. כן, אנחנו בודאי חייבים להיות אנשים מוסריים - אבל על איזה מוסר מדובר?

"אתיקה"-באנגלית "Ethics" באה מהמילה היוונית "Ethos"- שפירושה "נורמה".

אם הרבה אנשים עושים מעשה כלשהו, הרי שהוא "נורמלי" ואם מעט אנשים עושים את המעשה, אז הוא כבר "לא נורמלי"-ולכן "לא אתי" ופסול בעיני היוונים. מי מחליט , אם כן , מה נחשב טוב או רע בעיני היוונים? - הציבור עצמו , במעשיו. כתוצאה מכך הערכים שלהם משתנים כל הזמן. למשל: היחס להומוסקסואלים. בתקופת היוונים לפני 2500 שנה- זה היה נחשב לדבר טוב. לפני 1200 שנה- זה היה נחשב כל כך רע ששרפו אנשים על המוקד. כיום שוב אותם אנשים חושבים שזהו דבר טוב ומקבלים את זה. למה הם מרשים לעצמם לשנות את הערכים שלהם?

פשוט מאוד הם מאמינים שמוצא האדם מן הקוף וככל שהאנושות מתקדמת , אנחנו מתרחקים מהקוף ונעשים אנשים יותר טובים ולכן זכותנו- ואולי חובתנו- לשנות.

אצלנו ביהדות זה שונה לגמרי: הערכים שלנו הם מימי אברהם יצחק ויעקב.אם בימי אברהם אבינו לפני 3700 שנה הכנסת אורחים היתה נחשבת לדבר טוב - אז בכל התקופות עד היום וגם מהיום, ועד עולם - הכנסת אורחים היא ערך חיובי וטוב.

ערכים שלנו לא משתנים!

אסור לנו לשנות ערכים. מדוע? בגלל שאנחנו מסתכלים אחורה לדורות הקודמים בהערצה ומבינים שהם ידעו יותר מאיתנו. נכון לא היה להם מחשב, אווירון, חשמל ומים זורמים בברזים, אבל הם דיברו עם הקב"ה, הם היו נביאים, הם שמעו מהקב"ה בעצמו מה טוב ומה לא טוב. המקבילה העברית למושג "אתיקה" זה "מוסר"-"מוסר" מלשון "מוסר" או "מסורת". הגמרא (שבת קי"ב ב) אומרת:"אם אנחנו כבני אדם אז אבותינו כמלאכים, ואם אבותינו כבני אדם אז אנחנו כחמורים..."

אנחנו מאמינים שהקב"ה ברא את העולם ודיבר ישירות עם הדורות הקודמים ומאז ועד היום אנחנו רק מתרחקים מהאמת,ולכן חייבים לשמור על אותם הערכים בכל מחיר.

המהר"ל (דרך חיים פ"ד מכ"ב) כותב על כך שהמתייוונת הראשונה הייתה חווה בגן עדן. וכך כתוב בבראשית (פרק ג' פס' ו'):

"ותרא האשה כי טוב העץ למאכל- היא החליטה שמבחינה ערכית כדאי לאכול. ולמה?

וכי תאווה הוא לעיניים -בגלל שהפרי יפה מאוד מבחינה חיצונית (אסתטיקה).

ונחמד העץ להשכיל- ובגלל שזה הגיוני (לוגיקה) לאכול פרי כזה יפה וטעים עם ויטמינים וכו'.

ותקח מפריו ותאכל" - לכן הגיעה למסקנה שמותר, ולקחה ואכלה.

התוצאה: הקב"ה כעס וסילק אותה מגן עדן: הרי לא מספיק (1) אסתטיקה ו (2) לוגיקה, צריך גם להתחשב ברצון ה'!

בחיים שלנו זה קורה הרבה. ניקח דוגמא מעולם הפרסומות:

מראים לנו מכונית יפה, ממנה יוצאת בחורה יפה, ובדיוק השמש זורחת וקרן שמש נוצצת אלינו משיניה הנקיות והיפות (אסתטיקה). אח"כ מסבירים לנו שמשחת שיניים מסוימת לא רק נראית יפה אלא גם נלחמת בחיידקים שהורסים את הבריאות (לוגיקה) - ואם זה לא מספיק משכנע, אז אומרים לנו שהשבוע שתי משחות נמכרות במחיר של אחת!

את ההגיון (לוגיקה) של הכסף - כל אחד מבין. אז רצים לקנות, רגע! אולי זה לא כשר?! אסור להכניס לפה דבר שאינו כשר! איפה המוסר שלנו?! איפה הערכים שלנו?! אסור ליהודי לעשות החלטות מבלי להתחשב בערכים בתורה ובמוסר שלנו. זו הטעות הנוראית של המתיוונים שטימאו את בית המקדש.

מזה אנחנו צריכים להיזהר, לא ליפול בפח של יופי והגיון בלבד- אחרת ח"ו גם אנחנו מתיוונים כמוהם, עלינו ללמוד מהטעויות שלהם ולא לוותר על הערכים שלנו לעולם.

שמעתי פעם ממו"ר הרב אבגדר נבנצל שליט"א שהחשמונאים אמנם הדליקו בבית המקדש את המנורה בשמן טהור בחותמו של כהן גדול - אבל את המנורה הטהורה לא מצאו - אז הם אילתרו מנורה ( פסיקתא רבתי פ"ב פסיקתא דחנוכה) משיפודים של ברזל. אם כך נשאלת השאלה: כמו שהתעקשו למצוא שמן טהור - מדוע לא התעקשו להמתין שימצאו או ייצרו מנורת זהב? ותשובתו - שאצלינו אמנם החיצוניות חשובה - אך הפנימיות חשובה יותר! כיום שיש באפשרותינו , אנו עושים מצווה זו לכתחילה "מהדרין מן המהדרין" שתהיה כמה שיותר יפה כדי להראות את נצחוננו. רק לאחר שאנו נותנים לדברים את התוכן הנכון הטהור המוסרי - אנו מתפנים לדאוג גם ליופי חיצוני.

שנזכה לראות שוב את מנורת הזהב מאירה בבית מקדשנו במהרה בימינו.

הכותב הינו ראש ישיבת בני עקיבא "אורות יהודה" באפרת