חנוכה ברמזים

פרשת מקץ הנקראת בסמיכות לחנוכה מכילה בתוכה רמזים על החג. יודעים מהם?

חדשות כיפה עזרא מרום 22/12/11 09:09 כו בכסלו התשעב

חנוכה ברמזים
annodam-cc-by, צילום: annodam-cc-by

רמזים

פרשת מקץ נקראת כמעט בקביעות בימי החנוכה. להלן רמזים הקושרים את הפרשה לחג.

1. בחנוכה: החלשים מנצחים את הגיבורים
בפרשה: אותו רעיון- הפרות דקות הבשר בולעות את הפרות בריאות הבשר, והשבלים הדקות והשדופות בולעות את השבלים הבריאות והמלאות.

2. הפרשה נפתחת במילים: "ויהי מקץ שנתים ימים", שנתים בראשי תיבות= שמונה נרות תדליק ימין מזוזה.

3. בפרשה יוסף נתן לבנימין חמש ידות, כנגד חמש פעמים שמופיעה המילה "ביד"
ב"על הניסים": נתת גיבורים ביד חלשים ורבים ביד מעטים,וטמאים ביד טהורים,ורשעים ביד צדיקים וזדים ביד עוסקי תורתך".

4. הפסוק בפרשת השבוע "וטבוח טבח והכן" אותיות והכן בתוספת האות "ח" של המילה טבח, מרכיבות את המילה : חנוכה.

קשר רעיוני

בחנוכה הנרות שמדליקים נרות בכל יום -לפי בית הלל לפי הכלל :"מוסיף והולך", לפי בית שמאי לפי כלל" פוחת והולך".
בפרשה רעיון כזה מתבטא בחלומות. פרעה פוחת והולך שהרי תחילה הוא חלם על דבר מהחי (פרות) ואח"כ חלם על דבר מהצומח (שבלים). פרעה יורד מהחי לצומח. לעומת זאת יוסף מוסיף והולך בחלומותיו: תחילה חולם על דבר ארצי (שבלים) ואח"כ חולם על דבר שמימי (ירח וכוכבים). הוא עולה מהארץ לשמים.

הרעיון של "מוסיף והולך" מבטא חיזוק האלמנט החיובי ואילו "פוחת והולך" מבטא החלשת הגורם השלילי. דוגמאות לכך: חיזוק הטוב מתבטא בסיסמא של ברסלב:נ, נח, נחמ, נחמן מאומן. הרעיון בכך הוא הוספת אות אחת בכל פעם ובכך מחזקים את כוחו של הצדיק. לעומת זאת החלשת הכח הרע מתבצעת ע"י הפחתת אות אחת בעל פעם כפי שלמדים מהגמרא בעבודה זרה: "אל יצא אדם יחידי בלילה לשתות מים מחמת השד שברירי".כדי להתגבר על השד יש לשבור את שמו ע"י האמירה" שברירי,ברירי,רירי,ירי,רי.

יהי רצון שנזכה לגאולה השלימה ולביאת המשיח כפי שרמוז בראשי תיבות משיח= מדליקים שמונה ימי חנוכה!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן