"הלילה יבכיון בניי": אירועי תשעה באב

ליד חורבות העיר התנ"כית או במבצר החרב של לוחמי בר כוכבא, המקומות המרתקים לקרוא בהם את מגילת איכה ולעסוק בנושא החורבן והיום

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/07/15 18:29 ו באב התשעה

"הלילה יבכיון בניי": אירועי תשעה באב
Shutterstock, צילום: Shutterstock

במוצאי שבת הקרובה יקראו את מגילת החורבן - מגילת איכה, אספנו עבורכם את המקומות המעניינים בהם ניתן לשמוע את המגילה ולחוש את נושא תשעה באב בליווי שיעורים ברוח היום.

המקום הראשון ואולי המתאים ביותר לקריאת מגילת איכה הוא הכותל המערבי השריד האחרון מחומות הר הבית אליו נוהרים מידי ליל תשעה באב עשרות אלפי מתפללים שקוראים יחד את מגילת איכה ואת הקינות. בשנה האחרונה הוערכו הבאים בכ-50 אלף בני אדם והמספר גדל משנה לשנה.

בעיר דוד הסמוכה לכותל קוראים את מגילת איכה אל מול חורבותיה של העיר התנ"כית (21:30), לאחר מכן ישא דברים ראש העיר ירושלים, מר ניר ברקת. לאחר מכן (22:30) יתקיים שיח מיוחד במינו על זיכרון, שבר ותיקון בין העיתונאית סיון רהב מאיר והמוזיקאי הלל מאלי (ניגון ירושלמי). לאחר מכן יתכנסו במקום סיורים ומעגלי לימוד ושיח שיתקיימו בין עתיקותיה של ירושלים הקדומה. הכניסה חינם אך צריך להירשם מראש באתר האינטרנט של עיר דוד או במרכז ההזמנות.

בשנים האחרונות החל מנהג מעניין לקרוא את מגילת איכה, ולומר קינות של ט' באב, במבצר ההרודיון, אשר נחרב במרד הגדול של היהודים נגד הרומים והיה מבצר חשוב של מורדי בר כוכבא.

בבית הספר שדה בכפר עציון יקיימו לאחר קריאת המגילה ואמירת הקינות, סיורים מודרכים באתר ההרודיון ובהם יעסקו במרידות וחורבנות בתולדות ההרודיון, אשר משקפים בצורה טובה את המאבק על העצמאות היהודית נגד הרומים בימי בית שני. הכניסה לאתר והסיור ללא תשלום.

במוצאי שבת גם יתקיימו אירועי "הלילה לא לומדים תורה" - בירושלים התכנית תהיה תחת הכותרת 'שבטי ישראל 2015' בהשתתפות: פרופ' אביעד הכהן (מכללת שערי משפט), חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם, יהודה משי זהב (זק"א) וח"כ רחל עזריה. האירוע יערך בבית אצ"ג, יפו 34 ירושלים, במוצ"ש, בשעה 21:30 בהנחיית ד"ר רונן שובל.

אירועים דומים יתקיימו גם בתל אביב בשני מוקדים:

הצפון הישן- מרכז קהילתי מגיד, נורדאו 63: 20:40 - ערבית ומגילת איכה בבית הכנסת שבתוך המרכז. 21:15 הזמר והיוצר קובי אוז וד"ר חנה פרידמן - שני מנהיגי תרבות תל אביבים מעולמות שונים בחברותא פומבית על שבטי ישראל 2015. אחרי הדוברים מעגלי לימוד ושיח בהנחיית מנחים מהקהילה.

רמת אביב ג, מרכז קהילתי רוזין, דרזנר 2: 21:00 מפגש על שבטי ישראל 2015- מרכז ופריפריה בחברה ובתרבות. בהשתתפות: דפני ליף(מראשי המחאה החברתית), פרופ' זאב צחור(דיקן מכללת ספיר בשדרות בדימוס), מיכה ביטון(מוזיקאי ואיש תרבות יוצא שדרות), הרב ספי שרמן(מנהל תיכון "ראשית" בדרום תל אביב). דברי סיכום - נחמה שאקי. אחרי הדוברים - מעגל לימוד ושיח משותף.

חלק מהאירועים יתקיימו גם ביום ראשון י' באב (26.7) בשעה 10:30 בבוקר תתקיים בבית הכנסת 'בית אהרן' בשכונת הגפן באפרת קריאה של נשים במגילת איכה. לאחר הקריאה ד"ר חנה פנחסי תדבר בקצרה בנושא: חנה ואני - על חנה ושבעת בניה.

לאחר מכן (בסביבות 11:30) יתקיים שיעורה של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי בהקשר עשור להתנתקות: 'תפילה לעני, ששפך שיחו בתחנונים, לפני עשור שנים'.

לאירועים נוספים לחצו כאן