טיפים לצום קל

המומחים של "שרותי בריאות כללית" נותנים המלצות להכנה לצום: בתפילה שהצום יבוטל, ויהפוך לנו ליום טוב

חדשות כיפה באדיבות שרותי בריאות כללית 23/07/12 12:11 ד באב התשעב

טיפים לצום קל
v a i r o j -cc-by, צילום: v a i r o j -cc-by

ביום שלפני הצום יש לשתות הרבה מים במשך כל היום ולא בחצי השעה שלפני הצום. שתיית מים בכמות רבה במהלך כל היום שלפני הצום, משפרת את השמירה על הנוזלים בגוף ומונעת התייבשות.

לא מומלץ לשתות קפה, תה וקולה סמוך לשעת הצום משום שהם מכילים חומרים משתנים הגורמים להשתנה מרובה ולכן לאיבוד נוזלים.

יש להשתדל לא להעמיס הרבה אוכל בסעודה המפסקת אלא לאכול במהלך היום ארוחת בוקר וארוחת צהריים, בנוסף לסעודה המפסקת. מומלץ לשלב בארוחת הצהריים מנת דג לאספקת חלבונים.

מומלץ לא לאכול בסעודה המפסקת של תשעה באב ובכל ארוחות באותו יום מאכלים מתובלים במיוחד ולא מלוחים (דג מלוח, זיתים, גבינה צהובה , גבינה מלוחה, אוכל מתועש) כי הם סופחים נוזלים ולכן יגרמו לצימאון:

מומלץ לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים שגורמים להרגשת שובע כמו אורז מלא, אטריות, קוסקוס ,לחם מקמח מלא,בתוספת של חלבון כמו גבינות (לא מלוחה או צהובה) או דגים או קטניות.כדאי גם לאכול כמות קטנה של שמן שגורמת להאטה ריקון הקיבה ולכן גורמת להרגשת שובע לאורך זמן ארוך יותר

יש לנסות לגמור לאכול סעודה מפסקת לפחות שעה לפני הצום.

כחצי שעה לפני תחילת הצום מומלץ לשתות שוב ולאכול חתיכה גדולה של אבטיח.באבטיח יש המון סיבים ומים- הסיבים תופסים את המים והמים משתחררים לקראת אמצע הלילה כאשר לגוף כבר חסר נוזלים ועל ידי כך לא מתייבשים כל כך מהר ויותר קל להמשיך את הצום.

יש אפשרות גם לקחת כדור של 'קלי צום' (קונים בבית מרקחת פרטי). קלי צום הינו כדור המכיל עשבים שנותנים שובע לזמן ארוך . יש סוגים שונים של הכדור הזה- גם לנשים מניקות. אולם כדור זה אינו מתאים לאנשים עם לחץ דם גבוה.

במהלך הצום יש להימנע מפעילות גופנית ומחשיפה לשמש.

לאחר הצום

מיד אחרי הצום כדאי להתחיל בשתייה איטית של מים קרים או לשתות קפה או תה על מנת להמריץ בהדרגה את זרימת הדם. בכל מקרה חשוב להרבות בנוזלים.

מומלץ מאד לא לאכול ארוחה מלאה מיד לאחר הצום אלא לאכול פרי ולבן / עוגה ולשתות ורק לאחר כשעתיים לאכול ארוחה המכילה חלבונים בכמות מתונה כמו מוצרי חלב.

אכילת מזון מגוון בהדרגה תאפשר לסיים את הצום כנדרש. עדיף לאכול כמה ארוחות קטנות מאשר לאכול כמות גדולה בבת אחת.

השתתפו: חשי גבירצמן - דיאטנית, נטלי טימסיט בן יאיר -מנהלת היחידה לתזונה, ד"ר רוני טורטן - רופא משפחה מומחה. מחוז ירושלים