עושים סדר ועומדים בזמנים

"העבודה החינוכית הגדולה ביותר שצריך לעשות בימים הללו, זו ההכנה הנפשית לקראת חג הפסח": הרב לונדין על ההזדמנות בפסח להכניס את החיים לסדר וזמנים שיתנו משמעות למציאות

חדשות כיפה הרב חגי לונדין 10/04/17 10:31 יד בניסן התשעז

עושים סדר ועומדים בזמנים
Nati Shohat/Flash90, צילום: Nati Shohat/Flash90

עם קריאת פרשת החודש לפני כשבועיים, התחלנו את ההכנה לראש השנה המקראי: 'החודש הזה לכם ראש חודשים, ראשון הוא לחודשי השנה'. בחג הפסח אנו מקבלים את המושג זמן, אנחנו מתחילים להבין שישנה התחדשות בעולם.

למעשה, עד יציאת מצריים לא היה קיים בעולם המושג 'זמן'. בוודאי שהאדם האלילי, הקדמון, היה חייב להתנהל בסוג מסוים של זמן, אבל כל היחס אל המציאות היה יחס מעורפל ולא היה תיארוך מדויק. כך למשל כשהאדם האלילי רצה להגיד שדבר מסוים קרה, הוא היה אומר 'זה קרה לפני שלוש עונות שלג...'.

כאשר אין את המושג זמן, למעשה אין אפשרות לסמן תהליכים. כאשר לאנושות אין יחס למציאות שהולכת ומתקדמת, העולם כולו נמצא בערפל ובחוסר סדר. ביציאת מצריים אנו לומדים שקיים המושג זמן ובפרשת החודש אנו לומדים שישנה התחדשות, שהחיים זה לא כאוס ובלגן, אלא יש ציר שאפשר לסמן בו את התקדמות המין האנושי. יש לנו זמן.

ברגע שיש לנו זמן, אנו יכולים להכניס את החיים לסדר, למשמעות. כשהתורה מדברת על שולחן לחם הפנים הוא אומרת את הפסוק "וערכת את ערכו", אונקלוס במקום מתרגם: "וְתַסְדַּר, יָת סִדְרֵיהּ". על פי זה אפשר לראות כי יש קשר בין המושג 'ערך' המבטא ערכיות ומשמעות, לבין המושג 'סדר'. כשאדם לא מסודר מבחינת התנהלותו ואורח חייו, סימן שהוא אינו רואה ערך ומשמעות לחייו שלו. סדר, משמעות וערכיות - זו עסקת חבילה.

בימים אלו ממש, הבתים בעם נכנסים לעבודה של סדר. זהו אמנם סדר חיצוני, התנהלות של ניקיון הבית, אבל הוא ביטוי לסדר פנימי שאנו בונים בנפש שלנו לקראת חג הפסח, לקראת חג המשמעות. השיא יגיע כמובן בליל הסדר, הלילה המסודר ביותר בשנה, עם 15 סימנים ברורים. זה הלילה שנותן את הסדר לשנה כולה.

העבודה החינוכית הגדולה ביותר שצריך לעשות בימים הללו, זו ההכנה הנפשית לקראת חג הפסח. כאשר הדבר שצריך לעשות הוא להכניס את החיים לסדר, לזמנים, מתחילים לתת משמעות למציאות.

בעבודה החינוכית בתרבות הפוסט מודרנית מדברים הרבה על חוסר סדר וחוסר משמעות. ממילא, ההקרנה החינוכית הרבה פעמים שמה פחות דגש על גבולות ויותר על הקשבה והכלה. אבל אסור לשכוח שחלק מעבודת החינוך, זה להכניס סדר ומשמעות לחיי הילדים. זה מגיע הן על-ידי הצבת גבולות והן על-ידי העמדה של זמנים. לבנות חיים מלאי ערכיות ומשמעות.

אומרים חז"ל בסנהדרין, 'מה קדוש לעולם קיים'? הביטחון, היציבות וההבנה שהעולם הולך לכיוון מסוים. ההבנה שישנה התחדשות, שיש חודש ראשון ושישנה ראשית, ומתוך כך גם ההבנה שישנה אחרית. תפקידנו כהורים, כמחנכים הוא להכניס את העולם המפוזר והכאוטי לתוך מסגרת. לתת יציבות, משמעות, סדר וערכיות, וכך נגיע לקדושה.

הכותב הוא דיקן הסטודנטים במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום ליד נתיבות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן