Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
פסח וחנוכה - התקשרות והתחברות - כיפה

פסח וחנוכה - התקשרות והתחברות

השבת תתקיים שבת הארגון של תנועת ´עזרא´ והנושא השנתי שנבחר הוא:´דבקות´. במאמר אחד מצליח, רב התנועה הרב ויצן לקשר בין הנושא השנתי, חנוכה ופסח

חדשות כיפה הרב יוסף וייצן 29/12/16 13:56 כט בכסלו התשעז

פסח וחנוכה - התקשרות והתחברות
עזרא, צילום: עזרא

ח"י ימים בשנה גומרים בהם את ההלל.

הימים שאומרים בהם את ההלל נבחרו בקפידה על ידי חכמים. חכמים הזהירו שלא להפוך את ימי החול לימי הלל. חשוב להתחנך לכך שיש ימים רגילים ויש ימים מיוחדים. אם כל יום נהפך להיות יום חג אזי החג הופך להיות כיום חול. כך סדר הדברים שבכל יום מקריבים קרבן תמיד. רק בזמנים מיוחדים יש בנו את הכוח והאנרגיות להקריב מוסף.

כשאנו בודקים את הרכב ח"י הפעמים שבהם אנו מתרוממים למקום שבו אנו יכולים לומר "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו" אנו מופתעים.

בפסח שבו אנו מציינים את הניסים שנעשו ביציאת מצרים אנו אומרים הלל שלם רק ביום הראשון. לעומת זאת בחנוכה בהם אנו מציינים את הניסים שנעשו בימי מתתיהו אנו אומרים שמונה פעמים הלל. האם יש בכלל מה להשוות? אין ספק שהניסים ביציאת מצרים הם גדולים יותר לאין שיעור.

נוכל להבין זאת מתוך התבוננות על שתי מלאכות שאסרו בשבת. אסור בשבת לחבר שני דברים נפרדים. אבל אנו רואים שתי אבות מלאכות שונות שעונות על האיסור הזה. אסור לקשור ואסור לתפור. על פני הדברים התכלית של שתי המלאכות האלו דומה , מה מבחין ביניהם?

הקושר - הוא לחבר, כשהחיבור נשען על הקשר החזק שנעשה במקום אחד בין שני הדברים הנפרדים.

התופר - הוא לחבר, כשהחיבור לא מבוסס רק על תפירה אחת שאינה יכולה להחזיק מעמד כשלעצמה. התפירה מבוססת על חיבור המורכב מרצף של תפרים בין שני הדברים הנפרדים כך נוצר החיבור.

כשאנו חושבים על הקשר שלנו עם הקב"ה ניתן להשעין אותו על מאורעות חד פעמיים. רגע אחד משמעותי יכול להזין המון רגעים סתמיים. אבל ניתן להתכונן למאורע מתמשך שאינו חד פעמי אלא הוא מהלך מתמשך שבא לרענן ולחדש דברים באורך החיים הסתמי והיום יומי. הקשר הראשון דומה למלאכת הקושר . החיבור השני דומה למלאכת התופר.

נכון שבפסח אנו אומרים הלל אחד. אולם ההלל של פסח תרכיזי חד פעמי ודומה לפצצת אטום. ההלל של היום הראשון של פסח מכיל בתוכו את כל ימי ההלל שבאים בעקבותיו. ההלל תמיד [גם של חנוכה, למשל] נקרא "הלל המצרי".

אבל אי אפשר להסתפק במאורע חד פעמי ומרומם. חכמים קבעו לנו שמונה ימים בהם אנו אומרים הלל שמפרט את ההלל הגדול של פסח. שמונת ימי החנוכה, שמונה ימים בהם אנו אומרים הלל שהכוח שלו הוא בכך שהוא מוסיף והולך. הכוח של הלל של חנוכה בכך שהוא מחובר ותפור עם ה"הללים" האחרים.

אנו בתנועת הנוער שלנו תנועת "עזרא" לומדים השנה על מידת הדבקות. עם כל החשיבות שיש במאורעות חד פעמיים בהם אנו מוצפים באהבה או מסובבים ביראה עליונה, יש חשיבות שהאהבה והיראה תתחבר אלינו לא רק לזמנים שבהם אנו ב"מוחין דגדלות". אנו מצווים ללמוד ולשאוב מהמאורעות המיוחדים כוח להדביק את כל החיים שלנו למעיין החיים.

גם אנו בהתיישבות המתחדשת בלב ארץ ישראל נלמד להדבק בטובה של הארץ לא רק בזמנים בהם הכל הולך, ואנו רואים את הקפיצות והניסים הגלויים בישוב הארץ. המסירות היום יומית והמאמצים שלנו ליישב כל הר ובקעה יזרימו כוחות להמשך הדבקות שלנו בטובה של הארץ .

הכותב הינו רב תנועת הנוער עזרא

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן