נוסח וידוי מחודש - במקום על עבירות על המצוות

הרב קוק כתב בעין איה: "על כן, כשם שיש תועלת גדולה לתיקון הנפש בוידוי העוונות… גם כן בוידוי המצוות, למען ישמח בהם בלבבו, ויחזק ארחות חייו בדרך ה'". יעל לוין הרימה את הכפפה

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 06/10/16 19:00 ד בתשרי התשעז

נוסח וידוי מחודש - במקום על עבירות על המצוות
shutterstock, צילום: shutterstock

זמן מה קודם ראש השנה תשע"ז חיברתי נוסח מחודש של הווידוי הפותח ב"אשמנו", הנאמר בין היתר בסליחות וביום הכיפורים. נוסח מחודש זה מתפרסם כאן עתה לראשונה, ובהמשך נעמוד על מגמותיו.

וזה לשונו:

אָהַבְתִּי אוֹתְךָ. בָּטַחְתִּי בְךָ. גַּרְתִּי בְּאֶרֶץ הַקֹּדֶשׁ. דִּבַּרְתִּי בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ. הוֹדֵיתִי עַל הַטּוֹבָה וְעַל הָרָעָה. וִתַּרְתִּי לְמַעַן קִיּוּם מִצְוֹתֶיךָ. זָכַרְתִּי חַסְדְּךָ וְאַהֲבָתְךָ אֵלֵינוּ. חָטָאתִי וְשַׁבְתִּי בִּתְשׁוּבָה. טִהַרְתִּי לִבִּי לְעָבְדְּךָ בֶּאֱמֶת. יָרֵאתִי מִמֶּךָּ. כָּאַבְתִּי עִם מִשְׁפְּחוֹת הַשְּׁכוֹל. לִמַּדְתִּי זְכוּת. מָחַלְתִּי וְסָלַחְתִּי. נָשָׂאתִי תְּפִלּוֹת לִשְׁלוֹם הַפְּצוּעִים. סִפַּרְתִּי נִפְלְאוֹתֶיךָ. עִנֵּיתִי בַצּוֹם נַפְשִׁי. פֵּרַשְׂתִּי יָדַי אֵלֶיךָ. צִפִּיתִי לִישׁוּעָה. קָבַעְתִּי עִתִּים לַתּוֹרָה. רַצְתִּי לִדְבַר מִצְוָה. שָׁמַרְתִּי מִצְוֹתֶיךָ, עֵדְוֹתֶיךָ וְחֻקֶּיךָ. תָּרַמְתִּי לְנִזְקָקִים.

"הווידוי המשלים" של הרב בני הולצמן

חיבור הווידוי הנוכחי לא צמח יש מאין, אלא שאבתי את הרעיון הכללי מהטקסט הקרוי "הווידוי המשלים" שחיבר הרב בני הולצמן, רבו של קיבוץ מעלה גלבוע. הוא חובר בעקבות דרשה שנשא בשבת שובה תשע"ג (2012), אשר קיבלה תוך זמן קצר ביותר ביטוי ליטורגי בדמות נוסח הווידוי. יש לציין כי עיון מעלה שהיו בנמצא כמה תבניות דומות קודם כן.

נוסחו של הרב הולצמן התפרסם תחילה ברשתות החברתיות, וזכה לתהודה נאה. הוא הועתק למקומות שונים, ונדפס במקומות אחדים. "הווידוי המשלים" ערוך בדומה לנוסח המסורתי בהתאם לסדר האלפבית, והוא מציין פעולות חיוביות שנעשו בידי האדם. המחבר כולל גם עשייה דתית וגם עשייה כללית. מרבית ההיגדים הינם בעלי מילה אחת, אולם היגדים אחדים הם בעלי שתיים או שלוש מילים. לשון הווידוי הוא בחלקו לשון המקורות ובחלקו סגנון מודרני, אך הרושם הכולל המתקבל הוא של טקסט בסגנון מודרני. אפשר לציין שאין אחידות גמורה בסגנון, וישנם כמה ביטויים הכתובים במשלב נמוך יותר.

את עצם הרעיון לבטא את תפיסותיו באמצעות הסוגה של וידוי נטל מדברי הראי"ה ב"עין איה": "על כן, כשם שיש תועלת גדולה לתיקון הנפש בוידוי העוונות… גם כן בוידוי המצוות, למען ישמח בהם בלבבו, ויחזק ארחות חייו בדרך ה'" (הרב קוק, עין איה, מסכת מעשר שני פרק ה משנה י)".

יצירתו של הרב הולצמן עשתה רושם, היא תורגמה גם לאנגלית, וניתן להצביע על נוסחים אחדים שחוברו בהשראתה. פרופ' ורד נעם חיברה לקראת ראש השנה תשע"ד (2013) נוסח וידוי בעל סגנון מודרני הערוך על פי האלפבית. בדף הפייסבוק של המעצבת הודיה לוביץ משנת 2014 מובא נוסח הבנוי בצורה ניכרת על גרסתו של הרב הולצמן, תוך הכנסת וריאציות מסוימות. מצאתי אף נוסח וידוי שמוקדו הוא עבודת האדמה. לקראת ראש השנה תשע"ז הפיץ הרב אבי וייס מניו יורק נוסח וידוי בעברית ובאנגלית, שנערך מתוך היכרות מוקדמת עם נוסחו של הרב הולצמן, ואפשר לעמוד על השפעות שונות שניכרות בו. יש בנוסח של הרב וייס גם השפעה של הפיוט "היום תאמצנו" בפעלים "בֵּרַכְנוּ. גָּדַלְנוּ". היגדים אחדים הם בני שתי מילים, אחד מהם זהה לניסוח של הרב הולצמן. יש לומר שבמקומות שונים הסגנון מאולץ, וכן לא תמיד מדובר בהיגדים שהם בשימוש בן זמננו. הנוסחים הללו לא עמדו בפניי בשעה שערכתי את הטקסט שחיברתי, כי אם יצירתו המקורית של הרב הולצמן בלבד.

הווידוי המחודש פרי עטי

אתייחס מעתה לנוסח הווידוי פרי יצירתי שחובר זמן מה קודם ראש השנה תשע"ז. לנוסח "הווידוי המשלים" התוודעתי במהלך חודש אלול תשע"ה, אולם רק השנה הבשילה בקרבי ההכרה בדבר חיבור טקסט של וידוי. למרות שהתבנית הכללית ניטלה מהנוסח שחיבר הרב הולצמן, לא ניכרת השפעה ממשית ממנו.

הנוסח המחודש מבקש לבטא את חוויותיו של אדם דתי במדינת ישראל. המתפלל מבליט את הצד הפוזיטיבי בשמירת המצוות שלו, תוך שקיימת הידרשות למצוות שבין אדם למקום ולמצוות שבין אדם לחברו. יצוין כי מחד גיסא, האדם המתוודה מכריז שהוא אוהב את ה', אולם מאידך גיסא, הוא אינו שוכח להזכיר את אהבת ה' כלפינו.

נוסח הווידוי משקף גם את המורכבות הכרוכה בהוויה הדתית. הוא מבטא במידה רבה לימוד זכות של האדם על עצמו, ומובלטים היבטים חיוביים בעבודתו את ה'. אולם הוא גם לא נמנע מלציין את חולשותיו האנושיות, את חטאיו, אך הוא משכיל גם לשוב בתשובה.

הטקסט המחודש כתוב בלשון יחיד, בעיקר משום שבאופן מעשי נוסח התפילה תואם יותר ללשון יחיד. עם זאת, הוא מיועד מפורשות לאמירה ציבורית, וכן גם לאמירה בידי יחידים. שלא כמו הנוסח המסורתי של הווידוי, היגדי הווידוי בנוסח המחודש מורכבים ממילים אחדות. יש בידינו דגם של וידוי חלקי הנאמר בסליחות, "אשמנו מכל עם", שכל אבר בו הוא בן מילים אחדות. בחוסר צמצום הטקסט להיגדים בעלי מילה יחידה, האמירות ישירות וברורות ונעדרות אילוצים.

אוצר הלשון של הווידוי מושפע במובהק מלשון המקורות הקלאסיים, בעיקר מהתנ"ך ומספרות חז"ל, ובה בעת היגדים אחדים נדרשים להווי קיומנו במדינת ישראל. הנוסח הנוכחי כולל היגד המתייחס לישיבת ארץ ישראל. בנוסחו של הרב וייס מצויה אמירה בדבר כמיהה לציון: "קִוִּינוּ לָאָרֶץ". אולם כפי שציינתי נוסח זה לא עמד בפניי בשעת חיבור הווידוי הנוכחי, ולכן הנוסח בעניין ישיבת ארץ ישראל לא התחבר כאנטיתזה לנוסחו.

אין להוציא לגמרי מכלל אפשרות כי הנוסח שחיברתי יעבור בעתיד אי אלו שינויים בהתאם לתמורות הזמן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן