גם גמרא, גם ב´עיון´ וגם בקלות

לימוד הגמרא בעיון נראה לעיתים מסובך ומורכב לבעלי בתים ולמי שלא מצוי בבית המדרש באופן קבוע. ספר שני בסדרה של אייל רזניקוביץ´ מנסה להקל את החיים גם בתחום הזה. לדעתו של הראל דביר, הוא גם מצליח

חדשות כיפה הראל דביר 23/09/16 09:17 כ באלול התשעו

גם גמרא, גם ב´עיון´ וגם בקלות

לפני שנה יצא לאור הכרך הראשון של 'קונטרסי לימוד', שעסק בספקות והכרעתם, וכעת יצא לאור הכרך השני שעוסק בכללי המצוות. המחבר, אייל רזניקוביץ', מגיש לפנינו את דפי המקורות שבהם השתמשה חבורת הלומדים שבהנהגתו בישיבת ההסדר בירוחם. אך אם חשבתם שמדובר בלקט יבש של מקורות, אתם טועים. קניתי והופתעתי: אין זה "עוד ספר" שדורש מהקוראים העמוסים והעסוקים להתפנות ללמוד גם את חידושיו של המחבר, אלא כלי עזר מקורי שהופך את לימוד העיון לחוויה פשוטה ונעימה, ואם יורשה לומר, אפילו קלה. אין כאן ספר חידושים, אלא סידור מועיל ומזמין של מה שכבר נאמר. וזה כשלעצמו חידוש גדול ומרענן.

כתלמיד ישיבה מזה עשור, אני מכיר את לימוד העיון כתובעני. לימוד עיון ללא הדרכה צמודה דורש מהלומד מאמץ רב ויכולת כמעט וירטואוזית להפריד בין עיקר לטפל, וליצור סדר בבלאגן. פעמים רבות גם ההדרכה שניתנת אינה מספיקה כדי לגשר על הפער בין הלומד ובין הסוגיה. הקושי מתעצם כשמדובר על אדם שאינו נמצא בישיבה ותורתו אינה עיסוקו היחיד: זמנו הקצר אינו מאפשר לו להשקיע בחיפוש ובארגון מקורות, וגם אין לו אוצר ספרים קרוב. 'קונטרסי לימוד' מבקש לחסוך את כל המלאכה הזאת ומזמין את הלומד לעסוק ישר בתכנים עצמם, בליווי שאלות הכוונה שממקמות אותו במרכז הסוגיה ומגדירות היטב את גבולותיה ואת מוקדיה, ללא צורך בעמל מקדים. הזמנה שקשה לסרב לה. בסיום כל סוגיה מופיעות גם שאלות 'אקסטרה' להרחבת אופקים.

אני ממליץ על הספר לבעלי בתים שמעוניינים לקבוע עתים ללימוד עיון לבד או בחברותא, וגם לבחורי ישיבות שמעוניינים להתקדם בלימוד העיון.

אני זוכר את עצמי בתור בחור בישיבה תיכונית, מהתלמידים האחרונים ב'מדרשיית נועם' שבפרדס חנה. היה בי רצון עז ללמוד תורה, הקומץ שנלמד בכיתה בין הפסקה להפסקה ובין מסיבה להכתרה היה רחוק מלהשביעני. אבל כלים לא היו לי. לוּ היה אז בידי 'קונטרסי לימוד', אין לי ספק שזה היה נראה אחרת לגמרי.

אני מזמין את כל מי שרוצה להעמיק בלימוד עיון אבל לא יודע איך, ובעיקר את מי שכבר נכווה, לנסות את 'קונטרסי לימוד' (הכרך הראשון זמין גם בספרייה הוירטואלית שבאתר 'אסיף'), אחד מפירותיה המתוקים של ישיבת ההסדר בירוחם.

בתמונה: כריכת 'קונטרסי לימוד', המבוססת על הכריכה שעיצבה נעמה הנקין הי"ד לכרך הראשון.

הכותב הוא תלמיד בישיבת תורת החיים