לימוד תורה לבנות- דיינו!

יש עוד דרך ארוכה אבל כשמתבוננים בעין טובה על המציאות לפני מאה שנה אפשר לראות את ההתקדמות ובהחלט להגיד - דיינו. לקראת כנס המדרשות הארצי, תרצה קלמן מתארת עד כמה שום דבר לא מובן מאליו

חדשות כיפה תרצה קלמן 09/04/16 21:05 א בניסן התשעו

לימוד תורה לבנות- דיינו!
שני גרין, צילום: שני גרין

הפיוט 'דיינו' שכולנו מכירים מתוך ההגדה מלמד אותנו, בין היתר, להתבונן בכל שלב ושלב בתהליכים ארוכי טווח ולהתמלא בהכרת הטוב על כל אחד מהם. לרגל כנס המדרשות לבנות ביום ראשון הקרוב, זה הזמן להפנות את המבט לצמיחת עולם התורה המיוחד הזה במשקפיים של הכרת הטוב.

דרך ארוכה עברנו ב"ה במאה האחרונה. לפני פחות ממאה שנה הקימה שרה שנירר את בית הספר היהודי הראשון לבנות "בית יעקב". הרעיון שלא רק יחידות סגולה ספורות, אלא כלל אכלוסיית הבנות היהודיות, מסוגלות ללמוד תורה ומותר שתלמדנה תורה, היה חדשני והצריך הסתגלות. ועם כל זה- דיינו! ברכה גדולה היתה בכך.

לפני כמה עשורים החלו לקום מדרשות לבנות ברחבי הארץ. בתחילה זעיר פה זעיר שם. זר ומוזר היה הרעיון שבת תקדיש שנה מחייה ללימוד תורה. זר למרבית הבנות, וזר למרבית ההורים לבנות בגילאים הרלוונטיים. מעטות זכו ללמוד ולהעמיק את עולמן הרוחני. מעטות גם היו האפשרויות העומדות בפני בנות למצוא מקום תורה שמתאים לנפשן ולצרכיהן הרוחניים. ועם כל זה- דיינו! המוסדות החדשים איפשרו לנשים להקדיש זמן משמעותי באופן מסודר ללימוד תורה מעמיק.

אט אט צמחו מדרשות נוספות ברחבי הארץ. ההליכה למדרשה הפכה לחלק שגרתי במסלול חייהן של רבבות נשים צעירות. אמנם עדיין יש נשים רבות שלא זכו ללמוד במדרשות, ולעצב כבוגרות צעירות את עולמן הרוחני, ועם כל זה - דיינו! משנה לשנה גדל מספרן של תלמידות המדרשות ברחבי הארץ, והמוני נשים זכו ללמוד בבתי המדרש.

כמו בעולם הישיבות, כך גם בעולם המדרשות לבנות קיימים קולות שונים וייחודיים. המגוון מאפשר לכל בת ללמוד תורה בקול המתאים לנפשה ולצרכיה הרוחניים, ממקום שליבה חפץ. שוב נאמר- דיינו! אשרינו שיש עושר כזה של אפשרויות לימוד תורה במקומות שונים, בדגשים שונים, ועם תכנים שונים.

אך המדרשות הגדילו עשות והצליחו ליצור שיתופי פעולה. המגוון הרחב של תפיסות העולם והגישות החינוכיות לא מנע מהן לייצר את פורום המדרשות לבנות וליצור שיח מתמשך בין הנהלות המוסדות לטובת עולם לימוד התורה הנשי בכללותו. דיינו! היכולת להתאחד למרות פערים ידועים בין המוסדות השונים היא ברכה עצומה.

כנס המדרשות לבנות שיתקיים ביום ראשון מהווה נדבך נוסף: לא רק שיתוף פעולה בין ראשי המוסדות אלא מפגש חי שמכנס תחת קורת גג אחת המוני תלמידות ממדרשות שונות שילמדו יחד ויזכו לשמוע תורה לא רק מפי המלמדים והמלמדות שהן רגילות לשמוע. 'ברוב עם הדרת מלך' והתכנסות גדולה כל כך ללימוד תורה משותף מייצרת מכלול הגדול מסך חלקיו. דיינו! האפשרות של תלמידות מדרשות להיפגש וללמוד יחד היא דבר מופלא.

אך לא רק בנות המדרשות או בוגרות המדרשות יוכלו להשתתף בלימוד בכנס המדרשות. גם כאלה שלא זכו לבלות השנה את מרבית זמנן בלימוד תורה יוכלו להצטרף, ולטעום מהעושר האדיר של לימוד התורה על גווניו השונים. דיינו! העובדה שמדרשות פונות לא רק פנימה- לתלמידותיהן, אלא גם החוצה- לכל נשות ישראל, אינה מובנת מאליה. פתיחת דלתות בית המדרש לכלל ישראל יש בה ערך כשלעצמה.

דרך ארוכה לפנינו עד שיתקיימו דברי הנביא "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים". עדיין יש מי שהחשיבות של הקדשת זמן משמעותי ללימוד תורה כחלק מהמעבר מילדות לבגרות אינה ברורה להם. אך- דיינו! הצורך בהרחבת והנגשת עולם התורה לנערות ונשים אינו סותר את הכרת הטוב על התהליכים המרגשים שהתקיימו ומתקיימים. חשוב שהצמיחה המהירה של עולם המדרשות לא תמנע מאיתנו להעריך את השלבים שכבר חלפנו על פניהם, ושהמקהלה הגדולה של קולות התורה השונים, שתלמידי ותלמידות חכמים משמיעים בשיתוף פעולה, לא תהיה מובנת מאליו בעינינו.

הכותבת היא יועצת הלכה, מנהלת אתר "הלכה ובריאות האישה" של יועצות ההלכה בנשמת