גם אנחנו לא מוגנים: הרהורים על פרשת סוטה

רוחות רעות הנושבות בתוך החברה הגסה לא נעצרות בתחומן בלבד, רוח השטות של העבירה של המנאפים למשל אינן נשארות במקומן ,הן נעות באמצעות כל מיני מתווכים תקשורתיים למיניהם, ועושות רושם על העם כולו

חדשות כיפה הרב דרור אריה 29/05/15 11:20 יא בסיון התשעה

גם אנחנו לא מוגנים: הרהורים על פרשת סוטה
shutterstock, צילום: shutterstock

חז"ל תהו על הסמיכות בין פרשת סוטה לפרשת נזיר: "תניא רבי אומר למה נסמכה פרשת נזיר לפרשת סוטה? לומר לך שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין"(ברכות סג')

הרב קוק בפירושו לעין אי"ה עומד על שאלה נסתרת העולה מדרשה זו, שהרי מי הוא שרואה את הסוטה בנוולותה? הכהן! וכי אותו צריך להזיר מן היין שגורם לקלות ראש וניאוף?! הרי הוא איש קדוש! וכי מה בסה"כ ראה? לא את ההנאה מהעבירה אלא, את התוצאה העגומה והמבזה של הריסת התא המשפחתי בשביל הנאה של רגע, ואת הסוף המר של מי שבשעה קלה איבדה גודל ונצח!

ישנו פירוש חסידי האומר שאם נקלע האדם לאירוע מסוים אין זו יד המקרה ולכן כל הרואה סוטה בקלקולה אות היא משמיים שעליו לפשפש במעשיו ולתקן דרכיו, אך הכהן לא נקלע לאירוע המביך הזה! הוא חוזה באירוע מתוקף תפקידו! א"כ מה פשר הוראה זו?

הרב קוק מסביר שישנו קשר נסתר ופלאי בין בני אדם, עד שגם פעולות נוראיות הנעשות בשדרה הנמוכה שבחברה פועלות ועושות רושם גם על ההגונים שבחברה בעלי הרמה המוסרית הגבוהה, עד שמתוך ריבוי קלקולי המידות ופריצת גדרי התורה והמוסר בחלק השפל שבחברה נדרשים גם העומדים ברום המעלה להוסיף אומץ ולחזק את מעמדם המוסרי!

כי רוחות רעות הנושבות בתוך החברה הגסה לא נעצרות בתחומן בלבד, רוח השטות של העבירה של המנאפים למשל אינן נשארות במקומן, הן נעות באמצעות כל מיני מתווכים תקשורתיים למיניהם, ועושות רושם על העם כולו, בדרכן פוגשות הן גם את הצדיק שבצדיקים!

לכן יש צורך בבניית מערכת הגנה חזקה, יש צורך בבניית מערך חיסון יציב מול שלל המחלות התוקפות את נפש האדם, שכן המחלה לא עוצרת ונחה במקומה, וכמו נגיפים וחיידקים מדבקים פיזיים, הדורשים התחסנות והיגיינה כך גם בחיידקים הרוחניים! הם מתפשטים ומגיעים מהחברה הפושעת והחולה ומפילים חללים גם בבריאים שבבני האדם.

הנזירות מן היין מביעה תוספת קדושה ועוז רוח, ללמדך שמול מחלה נאבקים בתוספת בריאות!

כיום בחברה המודרנית אין מוגנות לאף אדם ולאף חברה, תקשורת ההמונים והמדיה מחקו את רשות היחיד, אין חומות ואין סינונים הכל גלוי וידוע.

כל חושינו נחשפים ובעוצמה לדברים נפלאים מצד אחד ולדברים נוראיים שהיינו רוצים לשכוח, גם ידיעות חדשותיות תמימות המתארות בפרוטרוט מעשי עבירה חודרות לנפש עם מסרים סמויים וגלויים כאחד ומשפיעים על עולמנו, הרבה "סוטות" כלומר, סטיות הולכות וקונות מקום של כבוד ב"חברה הנאורה", תוך שהן מלוות במתן לגיטימציה בכיבוס וגיהוץ של ערכים שהיו פעם "רעים".

ישנה זחילה איטית של מושגים, של פרמטרים חדשים הקונים שביתה בנפשנו, ומעצבים בנו תודעה מטושטשת, אם פעם היינו מזדעזעים למשל מניאוף היום הוא הופך לגיטימי, אם גסויות היו מטלטלות אותנו, היום זה עובר לידינו.

האוזן התרגלה וסף הזעזוע השתנה מפני שלא די בזעזוע! יש צורך מתמיד בהתחדשות והיטהרות, אל מול החילון ועולם הספיקות שהוא מביא אתו יש להציב גבורה ועוז וקדושת אמת!

עולם המושגים החולני, הערבוב בין טהור וטמא והטרנד של מתן הלגיטימציה לכל דעה רקובה כמוהם כיין המשכר ומשבש את שיקול הדעת ומביא עמו חיידקים רוחניים לרוב התוקפים אותנו ללא משים.

מדהים לראות את ההון המושקע בהגנה מנזקים גופניים, עיין ערך ערכות מגן וכיפת ברזל!

מי לא זוכר את ההיסטריה שתקפה עם שלם לשמע ספק נגיף פוליו באזורינו, ואת הריצה המטורפת להתחסן! ומי יתבע עלבון הנפש שנותרה חשופה בצריח?!

מול רוח שטות עלינו להוסיף רוח קדושה, לא להתבייש בערכי תורתנו הנצחית- אם כל בריאות ואור!

מוטל עלינו לרפא תחלואי הדור, ודווקא בשל כך עלינו לשמור יותר מכולם על היגיינה וטהרה, שכן דווקא הרופא נחשף לכל חולי ומדווה והוא בסיכון גבוה ביותר הדורש מאתו מקדמי הגנה רבים!