קיצור הלכות שמיטה: עידור וניכוש

באופן כללי אין שום סיבה להתיר עידור בגינה בשמיטה, כיוון שלא צפוי נזק ממשי כשנמנעים מלעדור שנה שלמה. מתי מותר לנכש ולעדר?

חדשות כיפה הרב יוני רוזנצוויג 20/08/14 11:18 כד באב התשעד

קיצור הלכות שמיטה: עידור וניכוש
כיפה, צילום: כיפה

(1) באופן כללי אין שום סיבה להתיר עידור בגינה בשמיטה כיוון שלא צפוי נזק ממשי כשנמנעים מלעדור שנה שלמה. אם מחפים את האדמה סביב הצמחים בלפחות 10 ס"מ חיפוי (נסורת, גזם וכו') הרי שודאאי לא יהיה צורך לעדור. אמנם, במידה ומתגלים סדקים בקרקע בסמוך לצמחים, מותר להציל את השורשים מייבוש על ידי סתימת הסדקים.

(2) גם ניכוש עשבים, באופן כללי הוא אסור בשמיטה, אך לעיתים יש מצבים שיש בעשבייה גרימת נזק, אם משום שישנם עשבי-בר החונקים את צמחי הנוי, או שהעשבייה מהווה סכנת כגורם לשריפה בקרבת מבנים, וכן לפעמים העשבייה יכולה להוות מסתור למזיקים. במקרים כאלו ניתן להיפטר מעשבייה זו, כפי שיתבאר.

(3) במצב שבו יש צורך לטפל בעשבייה, עדיף לעשות זאת שלא באופן ישיר, ולכן יש לעשות זאת על פי סדר העדיפויות הבא: (א) ריסוס מונע. (ב) כיסוי ביריעה שחורה אטומה למניעת אור או חיפוי בחומרים אורגניים ואנאורגניים. (ג) ריסוס בקוטלי מגע. (ד) כיסוח העשבייה.

(4) למי שמכין ערוגה לפני השמיטה, אפשר לצפות את כולה בקרטונים (מעל דשן מתאים), להרטיב היטב, לחורר רק במקום ששותלים את הצמחים, ולכסות בחיפוי עמוק. רוב העשבייה הלא רצויה איננה מצליחה לגדול במצב כזה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן