הרב אבינר: מותר לארגן ערב שירה נפרד לנוער בשלושת השבועות כדי לרומם את הרוח

האם מותר לחיילים להקדים ערבית והבדלה במוצאי שבת במסגרת מבצע צוק איתן? האם כדאי לעשות תענית דיבור להצלחת החיילים? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 27/07/14 11:41 כט בתמוז התשעד

הרב אבינר: מותר לארגן ערב שירה נפרד לנוער בשלושת השבועות כדי לרומם את הרוח

צוק איתן וערב שירה

ש: אפשר לארגן ערב שירי קודש לנוער כדי לרומם את הרוח?

ת: כן. בתנאי שהוא נפרד, ובין המצרים שירים בלי מוזיקה.

צוק איתן והקדמת ערבית מוצש"ק

ש: האם חיילים שצריכים לצאת לפעולה יכולים להקדים ערבית והבדלה מוצאי שבת?

ת: כן מפלג המנחה וכן הבדלה בלי נר, אך לא לעשות מלאכה שאינה חיונית עד צאת הכוכבים. שו"ע או"ח רצג ג. מ"ב ט.

חוק הגיור

ש: כיצד להתייחס להצעת חוק הגיור של הממשלה?

ת: אין מה להתייחס, אין מה להקשיב ואין מה לדון בפרטים. הכלל הוא שהרבנות הראשית קובעת, ואם לא, יש לשלול על הסף (הקשה הג"ר חיים שמואלביץ ראש ישיבת מיר: למה חושים בן דן הרג את עשו כשרצה למנוע קבורת יעקב אבינו במערת המכפלה, וכל שאר בני ונכדי יעקב התווכחו עם עשו, ואפילו שלחו את נפתלי להביא מסמך מכירת מקומו במערה ליעקב? הוא תירץ: חושים בן דן היה חרש ולא שמע את דברי עשו, אלא ראה שיש דבר נורא והגיב בתקיפות, ובני ונכדי יעקב שהתחילו לדבר, לשוחח ולדון עם עשו, התרגלו למצב והתפשרו. שיחות מוסר פ' ויחי - מ"צ).

צוק איתן ותענית דיבור

ש: יש עניין לקבל תענית דיבור להצלחת כוחותינו?

ת: עדיף לעשות תשובה, שזה דבר עצום עם מקור ברור, לעומת תענית דיבור שהיא המצאה חדשה ללא מקור ברור (מובא במשנה ברורה שראה זאת בספר אחד. שו"ע או"ח תקעא א - מ"צ).

צוק איתן ותהילים בשבת

ש: האם מותר לומר תהילים בשבת לשלום הלוחמים?

ת: כן. מותר במצב של סכנה.

צוק איתן ומשפחה

ש: בעלי גוייס למבצע צוק איתן. מה תפקידנו במשפחה?

ת: להמשיך את השגרה ולהתפלל עבורו.

נולדים שמנים

ש: האם זה נכון שמבחינה גנטית יש אדם שנולד שמן וכל דיאטה לא תועיל?

ת: לא נכון. ודאי יש השפעה גנטית. אך דיאטה תעזור לרזות.

סגולה לאבידה

ש: שמעתי על סגולה שאם מאבדים משהו להגיד אמתלאי בת כרנבו, אבל אז מאבדים חלק מהזכויות. מי זו אמתלאי? זה בסדר להשתמש בסגולה זו?

ת: זו אמו של אברהם אבינו (בבא בתרא צא א), אך אין לסגולה זו מקור קדום (אמנם כתב החיד"א: "סגולה להולך לפני מלך או שר ומושל, יאמר שבעה עשר פעמים אמתלאי בת כרנבו קודם שיעמוד לפניו". עבודת הקודש, כף אחת ט ב. אך אין לזה מקור קדום - מ"צ).

החלפת בטריות במכשיר שמיעה בשבת

ש: אדם קשה שמיעה שנגמרו לו הבטריות בשבת, מותר להחליפן?

ת: לכתחילה יש להחליף תמיד בטריות יום שישי לפני שבת ולהשתמש בבטריות טובות שמחזיקות מעמד יממה, אך אם לא עשה זאת ונתקע, כיון שבלי שמיעה הוא סובל קשות, מנותק מהסביבה, לא מבין מה אומרים ומתבייש וגדול כבוד הבריות, ולפעמים יש בזה גם סיכון, דינו כמצטער בכל גופו וחולה שאין בו סכנה, ומותר להחליף בשינוי, ואין בזה איסור בונה ותיקון מנא, כי זו פעולה שגרתית. ועיין שו"ת מנחת שלמה (א ט) שחסרון שמיעה נחשב כצער הגוף כי "חירשו נותן לו דמי כולו" (בבא קמא פה ב) ו"נראה דמי שאזנו כבדה משמוע חשיב נמי כחולה, ואף שהמכשיר אינו מרפא". ועיין שו"ת ציץ אליעזר על כבוד הבריות (ו ו אות ג) בקשר לטלטול בשבת של מכשיר שמיעה לנזקק לכך ("אין לך כבוד הבריות גדול מזה כמניעת בושה ובזיון מהחרש מאי שמעו לקול המדברים אליו. דאין לתאר גודל החרפה ובושת הפנים ואי הנעימות הנגרמת לו מדי בואו בין אנשים ובבית הכנסת והוא בודד לו, אינו מקשיב להנעשה, ולא יכול להשיב למה ששואלים אותו, באופן שיש בזה משום כבוד הבריות יותר מהנידונים האמורים... לכן יש להתיר טלטול מוקצה משום כבוד הבריות גדול כזה ולהתיר לחרש לשאת בשבת מכונת החרשים" - מ"צ).

שמירת עיניים

ש: איך ללכת ברחוב כדי להציל את עצמי ממראות לא צנועים?

ת: כמה שאפשר עיניים למטה. עיין שו"ת אגרות משה (או"ח א מ - מ"צ) ולחשוב על דברי תורה.

קידוש לבנה ליל שבת

ש: האם מותר לעשות קידוש לבנה ליל שבת?

ת: לא לכתחילה אלא אם כן יעבור הזמן. משנה ברורה. ואז יאמר רק את הברכה בלי הפסוקים. ערוך השולחן (מ"ב תכו יב. ערוה"ש שם י - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index