Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
"עלי מעולם לא הייתה דומה יותר לפריז כמו היום" - כיפה

"עלי מעולם לא הייתה דומה יותר לפריז כמו היום"

אחד השמות החמים בקרב עולי יהודי צרפת שמגיעים לישראל הוא היישוב עלי שבבנימין. היישוב קלט כבר 80 משפחות בהשקעה ממוצעת של כעשרת אלפים שקלים למשפחה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 15/01/14 20:45 יד בשבט התשעד

"עלי מעולם לא הייתה דומה יותר לפריז כמו היום"
מזכירות עלי, צילום: מזכירות עלי

לפני ארבע שנים החלה העלייה היהודית מצרפת לישראל כאשר בשנה האחרונה נרשמה עליית שיא של 3000 עולים. באופן מפתיע, או שלא, אחד השמות החמים בקרב עולי יהודי צרפת הוא דווקא היישוב עלי שבבנימין שקלט כבר 80 משפחות עולים. הקהילה המקומית קולטת את העולים הרבה עם רוח התנדבות, רוח התיישבות וריח של קוראסונים, איך לא.

"כשעלה הרעיון לקלוט עולים מצרפת לא יכולנו להגיד 'לא'" מספר קובי אלירז מזכיר הישוב עלי "אנחנו משקיעים הרבה מאוד במשפחות ועושים להם סדנאות שיסייעו להם בהשתלבות בארץ ובחברה הישראלית. אנחנו מלווים את העולים עוד מצרפת כאשר טרם עלייתם ארצה אנחנו נוסעים לפגוש אותם כדי להכיר ולהכין אותם לקליטה ביישוב". ביום הראשון של העולים הצרפתיים בישראל הם מגיעים בלילה ליישוב עלי שם ממתינים להם המקומיים בקבלת פנים חמה במיוחד. הרב אברהם שילר, רב היישוב עלי מברך ברכת שהחיינו במעמד שלא משאיר עיניים יבשות.

כשקובי מדבר על השקעה הוא לא מתכוון רק להשקעה חברתית אלא להשקעה כלכלית. על כל משפחה בממוצע משקיע הישוב עלי יחד עם המועצה אזורית בנימין סכום של כ-10,000 שקלים. "אנחנו קולטים עלייה ויש לזה כמובן מחירים" מודה קובי "מלבד מחיר כלכלי מדובר גם על מחיר חברתי כי 80 משפחות עם אופי ייחודי משפיעות מטבע הדברים גם על אופי היישוב. למרות זאת אני מזמין עוד ישובים לקלוט את העולים הנפלאים מצרפת. יש להם קהילה מאוד חמה ומגובשת ויש בהם אנשי חינוך, נדל"ן, רופאים, מהנדסים וכאלה שהגיעו והקימו כאן עסקים. בכלל, אנחנו שהתרגלנו לסנדלים ודגמ"ח פתאום רואים ביישוב חליפות יוקרתיות ונעלי עור מבריקות, עלי מעולם לא הייתה דומה יותר לפריז כמו היום".

29% מיהודי צרפת חווה באופן אישי חוויה אנטישמית, כך עולה ממחקרו של פרופ' אריק כהן מומחה ליהדות צרפת מאוניברסיטת בר אילן שהתפרסם לראשונה ב'הארץ', פרופ' כהן סקר 803 יהודים צרפתים בני 18 עד 40, ושאל בין השאר "באיזו מדינה אתה חושב שתתגורר בעוד 5 שנים?". רק 33 אחוזים מהם ענו "צרפת", 27 אחוזים השיבו "לא יודע" ו-26 אחוזים ענו כי בעוד חמש ישנים יגורו ב"ישראל". חצי מיליון זהו מספרם של חברי הקהילה היהודית בצרפת שעשויה לעלות לישראל ולהשפיע על אופייה. עוד עולה ממחקרו של פרופ' כהן כי ככל שיהודי מעורב יותר בחיי הקהילה בצרפת כך הוא יטה יותר לעזוב לטובת ישראל.

(צילום: מזכירות עלי)



"יהדות צרפת מורכבת מיהודים שהיגרו לשם מצפון אפריקה והם בעלי נטייה טבעית של אהבת הארץ" אומר הרב דוד נקש, רב קהילת הצרפתים מנתניה ויהודי ממוצא צרפתי בעצמו "את הנטייה הטבעי אפשר כבר לראות בפיוטים של הקהילות. מלבד הנטייה הטבעית, מה שגורם ליהדות צרפת לעלות לישראל היא שנאת היהודים שעולה באירופה ובמיוחד בצרפת והיתקלויות מצד אנטישמיים ומוסלמים".

הרב נקש, האם יש מאפיין מיוחד לקהילה היהדות הצרפתית?

"הרבה מאוד רבנים, חברים שלי איתם למדתי במרכז הרב, אומרים לי שהם מקנאים בקהילה שלי כי החיבה לדת מאוד גדולה פה גם בקרב מי שאינו מגדיר עצמו כדתי שומר תורה ומצוות באופן מלא. את החמימות של צפון אפריקה הביאו היהודים לצרפת, שמרו עליה ואיתה הגיעו לישראל. הם תמיד חיים שם בקהילות וכך גם לישראל לא יעלו לבד, וישאפו להשתלב בקהילה קיימת או בקהילה שהם ייבנו לעצמם. יש להם הרבה מאוד רגש דתי וזה עוזר לפתח קהילה".

עוד מגלה הרב נקש כי "רוב הרבנים בצרפת הם מהעולם החרדי" ואומר כי "לאנשי בני עקיבא אין שם השפעה גדולה כל כך. אין בצרפת לימוד של ציונות ותורת ארץ ישראל או הרב קוק. יש נטייה טבעית לישראל אבל לימוד אינטלקטואלי או חווייתי אין שם. רק בתקופה האחרונה החל להתפתח שיח ציוני ואני מקווה שהוא ימשיך ויתרחב".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן