דרמה כשרותית: סחורה כשרה התערבבה יחד עם סחורה בהשגחת העדה הקראית

חשד להונאת כשרות חמורה. נהג משאית עופות ניסה להציג עופות ללא השגחה כעופות בכשרות רב העיר לוד. פקחי הרבנות תפסו את הנהג על חם

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/01/14 18:10 יב בשבט התשעד

דרמה כשרותית: סחורה כשרה התערבבה יחד עם סחורה בהשגחת העדה הקראית
יחצ, צילום: יחצ

דרמה כשרותית התחוללה היום באשקלון כשמשאית שניסתה לפרוק עופות בשוק העיר נתפסה כשעליה, לצד סחורה כשרה, גם סחורה בלתי מסומנת וסחורה שעליה נכתב "כשר בהשגחת העדה הקראית העולמית". יובהר כי השחיטה הקראית אינה תואמת את ההלכה, ועופות שנשחטו לפי המנהג הקראי הינם טרפים לפי השולחן ערוך (הקודקס ההלכתי המרכזי עליו נשענים נהלי הכשרות של הרבנות הראשית). על המשאית נכתב "כשר למהדרין", וכן בתעודת המשלוח של כלל הסחורה נכתב "כשר בהשגחת רב העיר לוד".

מפקחי הרבנות אשקלון מנעו את פריקת הסחורה באטליזים הכשרים. לאחר מכן צילמו המפקחים את המשאית, והפיצו את פרטיה ואת פרטי הסכנה הכשרותית שבתכולת המשאית, בקבוצת הווטסאפ של עובדי הכשרות במחוז הדרום, המנוהלת על ידי היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות.

זמן קצר לאחר מכן ניסתה המשאית לפרוק סחורה בעיר נתיבות, אולם ראש מחלקת הכשרות במועצה הדתית, אשר תודרך מראש באמצעות קבוצת הוואטסאפ, מנע את פריקת הסחורה בעסקים הכשרים בעירו. נגד המעורבים בפרשה יינקטו אמצעים כחוק.

בשבועות האחרונים הקימו הרכזים האזוריים ביחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות שלוש קבוצות וואטסאפ באזורי הארץ השונים. בקבוצות חברים מאות משגיחים, מפקחי כשרות ועובדי כשרות מכל הארץ. מדי יום מופצות בקבוצות החדשות מאות הודעות, שעיקרן התראות, בירורים, מידעים חסויים ודיונים הלכתיים.

ראש היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, רפי יוחאי: "מדהים לראות בקבוצות הווטסאפ דיונים הלכתיים העולים מאנשים מהשטח, ומשלבים הלכה ומעשה. בהזדמנות זו אדגיש כי שומרי כשרות ככלל אינם יכולים לסמוך על כשרות מוצרים המסומנים "כשר בהשגחת היהדות הקראית". סימון כשרות זה הינו בניגוד לחוק ובנושא תיפתח חקירה".