המנהג להדליק נר לזכר הנפטר - חובה או מנהג?

הרב שלמה אבינר קובע כי נר נשמה או נר זיכרון אינם חובה ממש, אינם מצווה ואין להם מקור קדום, אבל הדלקתם היא מנהג קדוש שהתקבל בעם ישראל

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 13/10/13 15:06 ט בחשון התשעד

המנהג להדליק נר לזכר הנפטר - חובה או מנהג?
משרד הביטחון, צילום: משרד הביטחון

במשנה ברכות נזכר שאין לברך בהבדלה על נר של מתים (ברכות נג א), אך אין הכוונה שם לנר נשמה אלא לנר שהיו מדליקים לכבוד לוויית הנפטר או בשעה שהוא מוטל בביתו.

היו שרצו לזהות את מקור המנהג בצוואתו של רבי יהודה הנשיא: "נר יהא דלוק במקומו" (כתובות קג), אך אין הכוונה שם לנר שיודלק לכבוד הנפטר אלא לנר של שבת (עיין שם).

הראשונים כתבו בשם רבנו אשר שנוהגים להדליק בערב יום הכיפורים "נר או פנס... לכפר על אביו ועל אמו כי כבוד הוא להשם יתברך, שנאמר 'באורים כבדו ד''" (ארחות חיים הלכות ערב יום הכיפורים ס' י"א; כלבו סח), אך הוסיפו: "לפי שצריכין לקרות בספר כל היום וכל הלילה תמיד... וזולת זה לא יראו לקרות בלילות, ועוד נהגו בזה לכבוד השם ולכבוד בית הכנסת על דרך 'באורים כבדו ד''" (כלבו שם).

כלומר, הטעם שהדלקת הנר מכפרת היא משום שניתן להתפלל וללמוד לאורו, וזכות התפילה והלימוד היא המביאה לעילוי נשמת הנפטר. וכתב על כך הראשון לציון הגאון הרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל: "ונרות שמדליקין ביום יארצייט הוא לעילוי נשמה... והוא בכלל ברא מזכה אבא [=הבן מזכה את אביו], בפעולת מצוה של הארת בית הכנסת שהוא לכבוד בית הכנסת, ולהאיר עיני הצבור בלמודם ותפלתם שמתוך הספר..." (שו"ת משפטי עוזיאל ג או"ח ס' כג. ועיין עוד שם בדברי הרב עוזיאל שמסביר את דברי המקובלים על הדלקת הנרות והאור שמאירים בעולמות העליונים. ועיין עוד בדברי הגאון הרב עובדיה יוסף בשו"ת יחווה דעת ח"ה ס' ס).

ומה שיש הנוהגים כיום להרבות בהדלקת נרות לשם עריכת "תיקונים" ושאר טקסים - נראה שהמקור הוא במנהג שנהגו לתרום נרות לבית הכנסת ולבית המדרש על מנת שזכות הלימוד ותפילת הרבים תזכה את הנפטר. ועיין בדברי הגאון הרב עוזיאל (שם) שכתב שטוב יעשו אם ישתתפו בהוצאות התאורה של בתי כנסיות ובתי מדרשות: "...שמצות הארת בית הכנסת היא מצוה של זכות לעלית נשמה מבחינת ברא מזכה אבא. ולפי זה שפיר מתקיימת מצוה זאת בתרומת נדבה מיוחדת להארת בית הכנסת בכלל בנרות חשמל או שמן". וכן כתב גם הגאון הרב עובדיה יוסף: "ומה טוב להתנדב עבור הדלקת מנורות החשמל של בתי המדרש שעוסקים בתורה לאור החשמל, שבזה יגרום לעילוי נשמתם של הנפטרים. ויהיו למליצי יושר עליו. כי נר מצוה ותורה אור" (שו"ת יחווה דעת שם).

לסיכום: נר נשמה או נר זיכרון אינם חובה ממש, אינם מצווה ואין להם מקור קדום, אבל הדלקתם היא מנהג קדוש שהתקבל בעם ישראל.

נערך ע"י ר' יוני פרלשטיין והרב מרדכי ציון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן