הרב בני לאו: בית הכנסת חדל להיות טריטוריה גברית

"האם שמתם לב שיותר נשים מגיעות לבית הכנסת עם ’ארבעה מינים‘?", שאל הרב לאו בעמוד הפייסבוק שלו וציין כי "לנשים יש חלק בבית הכנסת והן מבקשות להשתלב בו עד כמה שאפשר"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 22/09/13 12:59 יח בתשרי התשעד

הרב בני לאו: בית הכנסת חדל להיות טריטוריה גברית
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

הרב בני לאו, רב קהילת הרמב“ן בירושלים, כותב היום (א‘) כי לדעתו ”המרחב של בית הכנסת חדל להיות טריטוריה גברית. לנשים יש חלק בו והן מבקשות להשתלב בו עד כמה שאפשר“.

הרב לאו כתב בעמוד הפייסבוק שלו: ”האם שמתם לב שיותר נשים מגיעות לבית הכנסת עם "ארבעה מינים"? בשנים עברו היו רק נשים בודדות שהגיעו עטורות בארבעה מינים לבית הכנסת. אולי בזכות פרופ' ורד נעם שעוררה את הנשים לקיים את המצווה באופן מהודר ולנענע את הלולב בהלל עם הציבור“.

לדברי הרב לאו, עצם ההתחייבות של נשים לארבעה מינים יסודה ”בהתנדבותן ובהחלטה קדומנית של בנות ישראל“. הוא ציין כי ”זה התחיל עם הנשים האשכנזיות אך פשט גם למרחב היהודי הגדול - צפון אפריקה והמזרח. לפני עשרות שנים עוד ניסה הרב עובדיה יוסף לבלום את המגמה הזו, ולהותיר אותה לנשות האשכנזים. כתגובה למגמתו כתב אחד מפוסקי ירושלים האשכנזים, הרב אליעזר ולדנברג ז"ל שיש לחזק את הנשים הללו ולעודד אותן לברך על ארבעה מינים“.

הרב לאו ציין, ביחס לרב עובדיה, כי עמדתו זו מבטאת את סגנון פסיקתו. ”לפני כעשר שנים פרסמתי את הספר על משנתו ההלכתית וקראתי לו "ממרן עד מרן". כך הבנתי את סגנון פסיקתו והנהגתו. הוא עמד כבר משנות השלושים של המאה הקודמת ודרש מהרבים להיות נאמנים להלכה המסורה מגדולי הפוסקים ובראשם רבי יוסף קארו. למעלה משמונים שנה הוא מוביל את הקו הזה שבבסיסו אמון שההלכה פועלת מלמעלה למטה. כוחו של מנהג הצומח מלמטה לא נחשב אצלו לבעל משקל“.

הרב לאו סיים את דבריו בהתייחס לכך כי ”הרב עובדיה נאבק על חייו. אני מתפלל עם כל קהל ישראל שהקב"ה יאריך ימיו ושנותיו, יתן מזור לכאביו ושקט לנפשו הדואבת“.