לאף אחד אין אומץ לשנות את מנהגי האבלות של תשעת הימים

איזה יעד רוחני אנחנו משיגים באי-גילוח למשך שלושה שבועות או תשעה ימים? האם אנחנו מתקרבים לגאולה בהימנעות ממקלחת חמה? אריאל בן עמי חושב שאנחנו עסוקים במנהגים, במקום בעקרונות

חדשות כיפה אריאל בן עמי 11/07/13 08:30 ד באב התשעג

לאף אחד אין אומץ לשנות את מנהגי האבלות של תשעת הימים
joshjanssen-cc-by-sa, צילום: joshjanssen-cc-by-sa

תקופת שלושת השבועות, תשעת הימים ותשעה באב עצמו מאופיינים במנהגי אבלות שונים ובציפייה לביטול האבלות ע"י הופעת המשיח והגאולה ממש סמוך ליום הצום. בעוד שאפשר אולי להבין חלק ממנהגי האבלות הקשורים להתנזרות מפעילויות של הנאה צרופה, הרי שחלק אחר של מנהגי האבלות קשורים בכלל להיגיינה אישית פשוטה של האדם היום וחושפים בכך את הפער העצום בין תקופות חז"ל ותקופתנו אנו.

ידוע שבזמן חז"ל נושא הרחצה והגילוח/תספורת היה שונה בתכלית מהמקובל היום. רחצה הייתה מהפעולות שנחשבו לסוג של תענוג ולפחות לא כדבר שנעשה יום ביומו. גם הגילוח/תספורת, היה נעשהלעיתים תדירות,ומכוון בעיקר להתכוננות לאירוע חשוב כדוגמת הכנה ליום טוב. לעומת זאת בתקופתנו היום, הרחיצה והגילוח נחשבות לפעולות היגייניות בסיסיות שאינן קשורות כלל ליצירת הנאה אלא כדבר טבעי לצורך הגוף.

בעוד שלגבי הרחצה נכתבו ונאמרו כמה פסיקות מקלות, הרי שנושא הגילוח נשאר בחומרתו ורבים מחובשי הכיפות מסתובבים בתקופה זו כשהם בלתי מגולחים. ובעניין זה אין מנוס מלהעלות את השאלה לשם מה? איזה תועלת רוחנית או דתית מתקבלת מהעובדה שבמשך 3 שבועות או תשעה ימים, מסתובבים אנשים בינינו כשהם לא מגולחים? איזה מדרגה נוספת אדם מעלה עצמו בסולם היהודי כשהוא לא עושה במשך תקופת זמן ארוכה פעולה היגיינית בסיסית ונראה בלתי אסתטי בעליל?! ובכלל לאן מובילים אותנו כל מנהגי האבלות ובמיוחד אלו שקשורים כאמור יותר לנושא ההיגייני? האם כתוצאה מכך ההתייחסות למשל בין אדם לחברו טובה יותר? האם המודעות ללשון הרע גדולה יותר?

האמת חייבת להיאמר שמזמן היה צורך לבצע רוויזיה רצינית במנהגי האבלות אלא שלאיש אין האומץ לקחת את האחריות לכך או אפילו להתבטא בנושא. וכך יוצא שבמשך שנה ושנה אנו שומרים על מנהגי אבלות חלקם כאמור לא היגייניים ולמעשה אין במנהגי האבלות הללו ולו בקצת כדי לקרב אותנו לאיזה יעד רוחני.

כאן המקום להזכיר גם את המנהג הפולקלוריסטי מעט של הציפייה למשיח שיגיע לפני תשעה באב ויגאל אותנו לעולמים מצערו של אותו יום. האמת היא שמדובר כמובן בציפיית שווא. ראשית , הרי גם אם יצוץ פתאום אדם כל שהוא, יטען שהוא המשיח ויקרא לביטול הצום, אף לא אחד יתייחס אליו באמת ברצינות אם לא בכלל שיירדף או יוכנס לאשפוז ולבטח אם הוא שייך לא לזרם הדתי הנכון. רק אם יתהפכו סדרי בראשית ותהיה הופעה של נס גלוי וברור של שכינה, אז אולי ייתכן ויתבטל הצום.

האם מישהו באמת מאמין שדבר זה ייתכן? האם יש סיבה שדבר זה יקרה? ממש לא.

ובאמת אין סיבה לבטל את תשעה באב. תשעה באב יכול להוות ציון דרך במעגל השנה היהודי, ציון דרך שמחזק ומדגיש את הצורך בשמירה על אחדות עם ישראל, את ההימנעות מלשון הרע איש על חברו את חיזוק המערכת היחסים בתוך העם היהודי ואת הדבקות בשכינה. תשעה באב יכול להיות ציון דרך בעשייה בפועל של מעשים שמקרבים את בניינו של בית המקדש הרוחני בעם ישראל ואולי בהמשך את בניינו הפיזי.

נדמה שדווקא חלק ממנהגי האבלות הנוהגים היום גורמים לציבור להתכנס במנהגים אלו ולצאת בהם ידי חובה למרות שבפועל אינן בהכרח מובילים את העם לבנייה רוחנית או אחדותית נוספת.