דברים שלא ידעתם על הרבנית חנה הנקין

היא מכירה את כל תלמידותיה, פורצת דרך בלימוד הלכתי לנשים, עומדת בראש "נשמת" אותה התחילה בדירה שכורה בירושלים ואוהבת לרכב על אופניים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 26/06/13 21:42 יח בתמוז התשעג

דברים שלא ידעתם על הרבנית חנה הנקין
פורום תקנה, צילום: פורום תקנה

הרבנית חנה הנקין (1946) היא ראש מדרשת "נשמת" וגרה בירושלים. נולדה בארצות הברית ולמדה בתיכון ליד הישיבה אוניברסיטי ולאחר מכן למדה בקולג' 'סטרן' ביהדות הוראה וסוצלוגיה לתואר השני. נשאה לרב יהודה הרצל הנקין ואלה עלו לארץ, התיישבו בבית שאן ולימדו בתיכון מקיף מקומי עד שהרב מונה לרב אזורי והרבנית הצטרפה לפעילותו במועצה הדתית. הרבנית עברה לירושלים ובשנת תש"ן הקימה את מדרשת ”נשמת“, שהיום מונה מעל ל-150 תלמידות.

(צילום: פורום תקנה)


• הרבנית הנקין נולדה לאם עקרת בית ולאב איש עסקים. היא צעירה מבין שלושת אחיה, אח מהם רב ואחר נפטר בגיל צעיר

• בהיותה בכיתה ה', בניגוד לשאר הכיתה, החליטה שאינה נשבעת אמונים לדגל האמריקני, מנהג מקובל בבתי הספר בארצות הברית

• יום אחד בילדותה, אחר לימוד תורה, חזרה הרבנית הביתה כשהיא בוכה וסיפרה לאימה ש'שרה' מתה. אימה נבהלה ושאלה "איזו שרה?" והרבנית השיבה "שרה אמנו!"

• בצעירותה הייתה פעילה בתנועת הנוער "המזרחי הצעיר“ בתור חניכה, מדריכה ורכזת סניף

• מאוחר יותר נישאה למזכ"ל התנועה, הרב יהודה הרצל הנקין

• מי שחיתן את הזוג הנקין היה סבו המפורסם של הרב הנקין, הפוסק הרב יוסף אליהו הנקין, שמפאת גילו החופה נערכה בדירה קטנה עם משפחה בלבד

• בשנים הראשונות לנישואיהם, לאחר סעודת שבת, הרבנית הייתה שוטפת את הכלים והרב הנקין היה מקריא לה את פרשת שבוע

• הרבנית היא אם לשישה (בהם איש מחשבים, מרצה בפו"מ, רבנית וברסלבר) להם שמות מיוחדים כמו "גילי" ו-"טעמה"

• את פירוש הרמב"ן על התורה סיימה תוך כדי תקופת הנקה

• על לימודיה בקולג' סיפרה: "היינו שתי בנות מתוך תשעים שנרשמו לקורס בגמרא. אני הייתי מתכוננת ללימודים בלילה, וביום לומדת גמרא סביב השעון. גם אם נכנסתי לשיעורים אחרים, הגמרא היתה העיקר. עם הזמן הבנתי שאני רוצה לשבת בבית המדרש וללמוד וזה לא היה קיים בשום מקום"

• נחשבת לחלוצת לימוד התורה לנשים ואחת מתלמידות החכמים הגדולות של ימינו

• המסכתות הראשונות שלמדה היו ראש השנה וברכות

• עבודת התואר השני שלה בתלמוד נדחתה בטענה שלא יתכן שאישה תכתוב עבודה ברמה כזו. רק לאחר מבחן בעל פה הוכיחה כי אכן היא כותבת העבודה ולא בעלה, כפי שנחשדה מלכתחילה

• בעלת תואר דוקטור לשם כבוד מהישיבה אוניברסיטי על פתיחת שערי ההלכה לנשים

• על עלייתה לבית שאן אמרה: "הקב"ה מקבץ נדחי ישראל אחרי אלפיים שנה. התפקיד שלנו הוא להתלכד כעם אחד. כך שהמפגש בין עדות הוא הדבר הכי משמח. חוץ מזה, אנחנו מאוד אוהבים את המסורות והחום של עדות המזרח"

• את מדרשת ”נשמת“ פתחה לראשונה בדירה שכורה קטנה בשכונת קרית משה בירושלים, יחד עם לא יותר מעשרים בנות מחוץ לארץ

• במדרשה יישמה תכנית לימודים מיוחדת, "יועצות הלכה" ללימוד הלכות נידה ורפואת נשים - האורכת כשנתיים שלמות. בוגרות התכנית משתלבות בהפעלת קו פתוח המתופעל 24 שעות ביממה במדרשה ובו יועצות הלכה בתחום המיניות שכבר הספיקו להשיב על מעל מ200,000- שו"תים

• אמרה: "יום אחד פגשתי חברה בדרכי למכולת. שאלתי אותה מה שלומה, ומיד היא התחילה לבכות. היא סיפרה לי שלילה לפני כן היא טבלה, וכבר באותו בוקר גילתה שיש לה בעיה, ושהמצב כך כבר מעל לחצי שנה. כבר חצי שנה שהיא ובעלה לא יכולים להיות ביחד. זה היה בשבילי הקש ששבר את גב הגמל. הבנתי שמישהו צריך לקום ולעשות, שהגיע הזמן לצמוח הלאה, שיש צורך אדיר - מצד אחד נשים שסובלות, ומצד שני נשים שבשלות ללימוד תורה גדול יותר. ההלכה יודעת להתמודד עם מצוקות, אבל כשההלכה והמצוקה לא נפגשות - אין פתרון. ראיתי שלנשים קשה לפנות לרבנים. אישה שפנתה לרב הייתה מציירת את המצב שלה בצורה מינימליסטית. נשים באו לבעלי, ועדיין באות אליו, אבל אישה שמדברת עם אישה אחרת נפתחת. מי שיושבת מולה מבינה את מה שהיא מתארת. לעומת זאת, בשיחה עם גבר את רומזת ולא רוצה לומר את המילים. נשים אמרו לי - כשאני נמצאת בפני הרב, המגמה שלי היא לברוח כמה שיותר מהר"

• נוהגת באופן קבוע להתחפש בפורים. לאחרונה התחפשה לתלמידה בשיעור ב' והסתובבה עם מנשא ובובת תינוק

• כל יום שישי הרבנית יושבת עם בעלה, הרב הנקין והם עוברים על כל השאלות של הקו הפתוח

• בעקבות השלג האחרון בירושלים הקייטרינג של המדרשה לא הצליח להגיע. הרבנית בישלה מרק חם ומיוחד בבית לכל בנות המדרשה

• הרבנית הנקין נוהגת לומר כי תינוקות הן דבר מבורך ועל כן מקובל במדרשה להכניס אותם לבית המדרש

• מקפידה לחגוג עם נכדיה ימי הולדת ומקיימת להם קייטנות קיץ בביתה באופן קבוע

• על שולחנה ניצב סט שלם של "ערוך השולחן"

• אמרה: "אי-אפשר להתייחס ל'חברה אורתודוקסית', כאילו יש ישות בעלת דעה מסוימת. באופן כללי, עם החברה הציונית-תורנית שאני משתייכת אליה, אין לי בעיות; להפך. אני עוסקת בפתיחת שערי הלימוד התורני לבנות ולנשים, 'כולל' ברמה הגבוהה ביותר. לדוגמה, ב'נשמת' הכשרנו נשים, לראשונה בתולדות ישראל, לענות על פניות של נשים בנושאים הלכתיים. זכינו לתמיכה רחבת ממדים גם מצד הציבור, ובפרט מצד הרבנות הציונית. עם זאת, יש בעיה קשה של משאבים, והלימוד הנשי-התורני עדיין לא זכה לתמיכה הכספית הראויה. בפרט, יש חוסר מודעות לחשיבות שבתמיכה ארוכת שנים בלימוד תורני נשי"

• נוהגת לסדר בעצמה את כיתות הלימוד ובית המדרש הכולל בין השאר הרמת כיסאות, כיבוי אורות וניקוי הרצפה מפיסות נייר

• בשבת מדרשה הראשונה של כל שנה, הרבנית מסבירה כי את הפסוק האחרון של "אנא בכח" "ברוך שם כבוד מלכותו" לא אומרים בקול, מפני שזו אמירה של המלאכים - ולכן יש לאומרה בקול רק ביום הכיפורים

• בכל פעם שהרבנית חוזרת מטיסה לחו"ל היא מברכת ברכת הגומל בפני כל בית המדרש

• נוהגת לשתף את בנות המדרשה במתכוני שבת המיוחדים שלה

• הצבע האהוב עליה הוא ירוק

• היא רוכבת על אופניים ולעיתים מגיעה כך למדרשה

• הרבנית אוהבת להקשיב למוזיקה ובמיוחד למוזיקה של בעלה

• חברה בפורום ”תקנה“. היא אמרה עליו כי ”פורום 'תקנה' שאני חברה בו, הוא דוגמה מדהימה של שותפות בין הזרמים השונים בציונות הדתית. יושבים שם יחד רבנים ונשים, וקולם שווה. בלי כותרות, בשקט. התסכולים שבקעו מהשטח הביאו אנשים מסוימים להתפרצויות, וזה לא צריך לקרות. בקע קול הזעם במקום קול השותפות"

• במדרשה מלמדת בעיקר הלכה ותנ"ך

• ביום העצמאות מדליקה שני נרות כמנהג שבת

• הרבנית זוכרת את כל בוגרת המדרשה וידועה בחיבוקה העוצמתי כשהיא פוגשת בהן

• יש מבוגרות המדרשה שהקריאו את הכתובה בחופתן, זאת בעקבות פסיקת הרב הנקין, המתיר זאת. כמו כן נהוגה אמירת קדיש על ידי נשים בבית הכנסת

• במסגרת לימודיה במכללה מקפידה שלא לומר דבר תורה מבלי לציין את מקורו המדויק או את שם אומרו

• אמרה: "אם לא ייווצר שיח בין עולם ההלכה לבין רוחות הזמן, אנו עלולים לאבד רבים וטובים. הקול הנשי בעולם ההלכה הוא הנשק הדרמטי ביותר שיש לנו כדי למגר את תופעת הניכור מעולם ההלכה. נשות ההלכה משדרות רלוונטיות. מי שמסתכל על העולם סביב ורואה נשים בכל תחומי העיסוק, ישאל את עצמו על הרלוונטיות של מערכת שמנוכרת לחלוטין לרוח הזו. כניסת נשים לעולם ההלכה משדרת קשב לרוחות הזמן. התופעה אומרת: אנו שותפים לרוח, מה שמתחדש בכל העולם מתחדש גם אצלנו. לעולם ההלכה שיח עם ערכי ההווה, והוא מופרה בצורה חיובית. זו אמירה של פתיחות, של רלוונטיות, של התחדשות. "הפוסט-מודרניסט מחפש משמעות רוחנית, חיבור, ובלבד שיוכל לעשות מרצונו הטוב. כל מה שכפוי שנוא עליו. החירות לבחור היא עצם מעצמיו. דווקא הוא עשוי לאמץ מסרים דתיים ואפילו הלכתיים מנשים. מי שפונה לאישה כסמכות הלכתית עושה זאת מבחירתו שלו וזה נתפס כמעשה רצוני. למרות שההלכה היא אותה הלכה, אקט הפנייה מעניק מימד של חירות לסיטואציה"

לעוד דברים שלא ידעתם

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il