דברים שלא ידעתם על הרב בני קלמנזון

ראש ישיבת עתניאל מנגן במפוחית, מדריך סיורים קבועים של נוער לפולין, נוהג למחוא כפיים בתפילה, סיים את הבגרויות שלו כבר בגיל 16 ומקיים מדי שנה שיעור מדיטציה לבני שיעור א‘

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 17/04/13 16:36 ז באייר התשעג

דברים שלא ידעתם על הרב בני קלמנזון
cc-GFDL-elhanzon, צילום: cc-GFDL-elhanzon

הרב בני קלמנזון (כ"ב באייר ה'תשי"ז, 23 במאי 1957) ממקימי "בית ועד לתורה" - ישיבת עתניאל - ומהעומדים בראשה כיום. בישיבה התיכונית למד הרב קלמנזון בישיבה התיכונית בנתניה ולאחר מכן בישיבת הכותל. שימש כר"מ בישיבת ההסדר בקרית שמונה ובישיבת הכותל, עד להקמת ישיבת עתניאל, יחד עם הרב עמי עולמי הי"ד. בנוסף לתפקידו כראש ישיבה משמש גם חבר במועצה הפדגוגית של בית הספר להוראת השואה של ”יד ושם“, מדריך קבוע של מסעות נוער לפולין ומרצה ב"מכללת יעקב הרצוג" לחסידות ובהיסטוריה של יהדות מזרח-אירופה.

(צילום: cc-GFDL-elhanzon)


• אביו של הרב קלמנזון היה היחיד ממשפחתו ששרד את השואה

• הקים בקתה ליד ביתו, שם הוא מחזיק אוסף ספרי שואה

• מנגן במפוחית

• סיפר פעם כי "החור השחור, שאליו נשאבו משפחות שלמות, כולל משפחתי, העסיק אותי בדמיונות מגיל צעיר. אני זוכר עצמי בלילות, מתחבט לבדי עם השאלה: 'איפה משפחת אבי?' 'מדוע לכל הילדים יש סבא וסבתא ולי אין?'. הייתי מדמיין עצמי כפרטיזן, שמסתובב עם נשק ביערות ומציל יהודים"

• ברשותו גוש קטן של גיר שנמצא סמוך לעיר קונין, בצפון מערב פולין, מקום בו הקימו הגרמנים תחנה ניסיונית להרג יעיל באמצעות בורות סיד. הרב קלמנזון הביא את גוש הסיד לבדיקות מעבדה ונמצא שהוא הכיל די.אן.איי של יהודי

• בשנת תשס"ט יצא לאור ספרו על ”מה אבדה הארץ - עיונים באגדות החורבן“

• בישיבה מתחזן קבוע בתפילת מוסף של ראש השנה ויום כיפור

• לקראת החגים מקיים באופן קבוה שיעור ניגונים לשיעור א‘

• בחתונות הוא מניח על ראש החתן תמהילים מקוריים של אפר. אפר ממחנות השמדה, חול מגן הילדים בעתניאל, אפר מצמיג שנשרף באינתיפאדה ואפר ממדורת ילדים שהודלקה בעתניאל

• בכל שנה הוא מקיים שיעור מדיטציה לשיעור א'

• הוא דוקטורנט להיסטוריה

• ראה את סיפור הפרברים פעמיים בקולנוע ובכה בשתי הפעמים
הוא בקיא במוסיקולוגיה ואף העביר קורס בנושא לשיעור ד‘

• נוהג למחוא כפיים בתפילה

• מתלמידיו הראשונים של הרב שג"ר

• אמר כי "חסידות היא הגות פילוסופית עמוקה, לא רק שמחה וריקודים. היא מאמינה באינטראקציה, שבין בריאות נפשית ורגשית ושלימות אינטלקטואלית. אני עצמי הייתי עצור רגשית ונפתחתי הודות למישנה החסידית. לימוד חסידות, קבלה ומחשבה משפר ומעמיק את הלימוד בעיון, ולימוד העיון מלמד לארגן ולבסס את לימוד המחשבה וליצור דמות אחדותית: לא אדם של קרעים קרעים, אלא אדם שיש לו עולם מובנה שלם. גם אם יש בו קרעים קרעים, שהקרעים יהיו מתוך תפיסת העולם השלימה, שלפעמים מכירה שבמישורים מסוימים יש בעולם קרעים“

• טוען כי היהודי שהוכיח את גאונותו בצורה מרשימה, מאז משה רבנו, היה רבי נחמן מברסלב. הוא מכנה אותו ”רבנו“ בשיעורים אותו הוא מעביר

• אביו משה, יליד עיירה ליד ורשה, היה מהנדס חשמל, בוגר הטכניון, שעסק בתכנון מקוואות. אמו, מרים ז"ל, ילידת רוסיה, בוגרת סמינר "מזרחי" בירושלים, הקימה את בית-הספר "רמב"ם" בחיפה, בו למדו ילדיה, והיתה מורה במשך שנים

• סיים את הבגרויות בגיל 16 והלך ללמוד בטכניון הנדסת חשמל

• חיבורו לעולם התורה החל רק לאחר סיום התואר הראשון

• נוהג לומר כי שני האנשים שהבינו את סגולתו של עם ישראל הכי טוב הם היטלר ולהבדיל הרב קוק

• נוהג לקיים קשרים אישיים עם תלמידיו באופן פתוח ללא גינוני "רב ותלמיד"

• קיבל אישור מהרב אביגדור נבנצאל לנסוע בלי מיגון מעבר לקו הירוק

• חובב שירה. המשוררת האהובה עליו היא נעמי פרנקל

• נוהג להגדיר עצמו ”שמאלני“ אך טוען כי מפני שהוא מחובר למציאות - הוא בימין הפוליטי

• קרא להתפקד למפלגת ”הבית היהודי“ בבחירות האחרונות

• נוהג לטעון כי אף אחד לא באמת "מדתל“ש" כי הוא קרא שפינוזה

• תומך בשיטת לימוד הגמרא "רבדים"

• מעביר שיעור המכונה 'זרמים', העוסק בתהליכים שעוברים על העם היהודי בהעת החדשה והשפעתם על החברה הישראלית של ימינו

• הרב התייחס לרצח רבין ואמר כי "לאחר רצח רבין כולם הגדירו את יגאל עמיר כרוצח מתועב, ובכך פתרו את הבעיה. אני הרגשתי שיגאל עמיר לא היה נחשב ומוגדר כ'רוצח מתועב' בטרם ביצע את הרצח המתועב. לא הכרתי אותו, אך יתכן שלפני האירוע הנורא היינו מגדירים אותו כ'מיטב הנוער', ועל כן אסור לנוער הדתי להסתפק בהגדרה שבלונית זו. עלינו לנתח את העוול והכשל שבמעשה, להגדיר את הכשל, ורק כך למנוע חזרה עליו. הכשל נבע מכך שאנשים לא הבינו שהטעות של אוסלו לא נבעה בגלל גחמה של רבין 'האיש הפרטי'. רבין בהקשר זה איננו איש פרטי, אלא אדרבה, הוא תופעה כללית: הוא רוח שהיתה בעם, הרוח של אוסלו, של רצון להפטר כמה שיותר מהר מהעול, מהחטוטרת של ההיסטוריה היהודית ושל הקונפליקטים שמלווים את העם היהודי מאז היותו ועד היום. ללא הכרה בדבר זה, ללא הבנה של הקונפליקטים הללו, לא ניתן להבין את הפשע המעוות שהתרחש פה"

לעוד דברים שלא ידעתם

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן