פורים שלא הכרתם: עשר שאלות על המגילה

כשבוחנים את מגילת אסתר במבט מפוכח, מתגלים כמה דברים שמעוררים לחשיבה מחודשת. לקראת פורים, הרב יוני לביא מגיש עשר שאלות שלא חשבתם עליהם, בעקבות סיפור המגילה

חדשות כיפה הרב יוני לביא 19/02/13 10:47 ט באדר התשעג

פורים שלא הכרתם: עשר שאלות על המגילה
wotashot-cc-by-nd, צילום: wotashot-cc-by-nd

אוטוטו זה מגיע. הרגע שציפיתם לו כל השנה. הבקבוקים ניצבים בשורה כחיילים במסדר, התחפושות בהיכון, הרעשנים מוכנים והחגיגה הגדולה עומדת להתחיל. אבל שניה לפני הצלילה לים השמחה הגועש, אתם מוזמנים לקחת לרגע נשימה עמוקה, ולתת לכמה סימני שאלה מפתיעים ללוות אתכם. נכון, את סיפור המגילה אתם מדקלמים ישר והפוך עוד מִיְמֵי הגן העליזים. אבל כשבוחנים את מה שהתרחש שם במבט מפוכח (מה שלא תמיד קורה בפורים...), מתגלים כמה דברים שמעוררים לחשיבה מחודשת. לחימום האווירה לקראת פורים אנו מגישים לפניכם עשר שאלות מקפיצות - על המן, מרדכי ומה שביניהם.

מי אשם?

מרדכי היהודי הוא ללא ספק אחד מגיבורי המגילה. חשבתם פעם האם זה מוצדק? הרי הוא זה שבעצם אשם בכל הסיפור! אם הוא לא היה מרגיז את המן ומתעקש לעמוד בהפגנתיות כשכולם מסביב כורעים ומשתחווים, הייתה נחסכת מאיתנו הצרה הזו. למה להתגרות המן? האם חסרות דרכים להתחמק ממקום האירוע רגע לפני שהצורר הפרסי מגיע, ולחסוך מכולנו את סכנת ההשמדה הנוראית? מי התיר לך לסכן סתם כך את כל עם ישראל?!

ההתנקשות

האם מרדכי שמח שלקחו את אסתר לבית אחשוורוש? לכאורה, ברור שלא. אך אם כך, מדוע הלשין על בגתן ותרש שרצו להתנקש בחיי המלך? הרי זו הזדמנות פז להיפטר אחת ולתמיד מהמלך ההולל ולשחרר את אסתר יקירתו!

הזוכה המאושרת

מרדכי ציווה על אסתר לא לגלות את עמה ומולדתה. מדוע להסתיר זאת, זו שאלה מעניינת. אך מסקרנת עוד יותר היא התמיהה: כיצד אחשוורוש הסכים לבלוע את הצפרדע הזו?! הרי במשך ארבע השנים הארוכות בהן התמשך מבצע 'המירוץ למלכה', בכל רחבי פרס ומדי כוססים ציפורניים במתח - 'מי תהיה הזוכה המאושרת? האם היה תהיה...משלנו?'. אחרי כל זה כיצד יוכל דובר הארמון לעמוד מול המצלמות ולהודות שאומנם נבחרה מלכה, אך על שאלת השאלות - 'מאיזה עם היא', נבצר ממנו לענות, כי... "המלכה החדשה לא מסכימה לגלות למלך את מוצאה..." הפדיחה שתיווצר פשוט בלתי נתפסת. הרי על מה סולקה המלכה הקודמת? על אי-ציות קטן למלך. והנה באה מחליפתה והמצב רק מחריף...הייתכן?!

כולם בגלל אחד?

המן כועס על מרדכי שמסרב להשתחוות לו? אין בעיה. יש דרכים לטפל בטיפוסים סרבנים. אפשר לשלוח אליו בלילה שנים מאנשי המשטרה החשאית של שושן שיבצעו בו סיכול ממוקד או אפילו סתם לצוות שישליכו אותו לכלוב האריות. אבל מה פתאום לרצות להשמיד את כל היהודים?! מה עשו לך מיליוני בני אדם, כולל נשים ותינוקות חפים מפשע? למה לרצוח עם שלם בגלל בן אדם אחד?

הכסף

המן מציע לאחשוורוש 10,000 כיכר כסף (!), סכום השקול למיליארד דולר כיום, כדי שיסכים להשמדת היהודים. למה כל-כך הרבה? כנראה המן ידע שלא פשוט יהיה לקבל אישור לרצח עם ללא כל סיבה מוצדקת. תמורת סכום עתק שכזה, חשב המן, המלך עשוי להתרצות. אך ראו פלא, אחשוורוש מִתְרַצֶה לַבּקשה, אבל יחד עם זה מוותר על הכסף!!! ("הכסף נתון לך, והעם לעשות בו כטוב בעיניך"). כיצד זה ייתכן?! איך יממן את משתאות הפאר הראוותניים שלו ללא הכנסות מהצד?...

"תבוא מחר"

"יבוא המלך והמן מחר אל המשתה אשר עשיתי להם". למה מחר? מדוע להמתין עוד יום? עם ישראל כולו מצוי בסכנת השמדה, וְלַך יש זמן?! חייבים לעשות משהו בדחיפות, איך אפשר לחכות?! האם אסתר תפסה פחד ברגע האחרון ודחתה הכול למחר? האם היא חשבה שעוד לילה ישנה משהו?

למה זה מגיע לנו?!

מה עשו היהודים שהגיעה להם גזירה נוראה כזו? האם בגלל משתה אחשוורוש? הרי לפי הפשט לא היה בו שום פסול. אפילו הפרדה בין גברים לנשים הייתה ("גם ושתי עשתה משתה נשים", בנפרד), היו שם את כל ההכשרים שרק תרצו ("לעשות כרצון איש ואיש"). מה היה הדבר שהביא על ישראל איום השמדה כה חמור?

אז למה אתה מתחפש השנה?

אחד ממוקדי החג הוא מנהג להתחפש. למה? מה הרעיון שעומד מאחורי זה? היהדות הרי כל כך מקפידה על מידת האמת והיושר, איך אפשר לשכוח מכל העקרונות ולנסות להיות מישהו אחר, אפילו אם זה רק ליום אחד?

"והשתייה כדת"

ומה שהכי מוזר הוא המנהג להשתכר. עד כמה? "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי"... עד כדי שהשכל לגמרי הולך לאיבוד ואפילו הדבר הכי מרכזי בסיפור המגילה מתבלבל. מה הסיבה להתנהגות כל-כך חריגה, מוזרה, ו'לא יהודית'?

ולקינוח... - מה הקשר בין "אוזני המן" לאוזניים של המן? האם היו לו אוזניים משולשות?

המאמר יתפרסם בעלון ”שבת בשבתו“.