השארו מעודכנים

הכניסו לתיבה את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם, ותקבלו התראה בכל פעם שמתפרסם עדכון כשרות חדש באתר. אין יותר פשוט מזה

הצטרף
בית הלל

להתארח או לסרב בנימוס

יו"ר ארגון הרבנים "בית הלל" מסביר את פסק ההלכה שהתיר לדתיים לסעוד אצל חילונים: "בזמן שאנו רגילים שנכתבות תשובות ב-sms , כאשר כותבים תשובה מפורטת עמוסה במקורות, נשמעת ביקורת לא עניינית"

הרב מאיר נהוראי
כ"ב כסליו תשע"ג, 06/12/2012 13:49

אחת השאלות הנפוצות בתפקידי כרב מושב ורב בבית המדרש לנשים במגדל עז, היא על האפשרות להתארח בבית שאינו שומר כשרות. שאלה זו נפוצה, משום שהיא מתייחסת למקרים רבים הקשורים לציבוריות הישראלית . כיצד ינהג  בן שחזר בתשובה ומעונין להמשיך לאכול בבית הוריו? כיצד הורים יתארחו בבית ילדיהם החילוניים? כיצד ייפגשו חברים לעבודה, או שכנים במקום המגורים, המפצירים שנגיע אליהם ונשב בביתם? במהלך השנים השתדלתי לענות לשואלים ולתת להם הנחיות.

בשנה האחרונה הוקמה תנועת בית הלל מסיבות שונות, ואחת ממטרותינו המרכזיות הייתה להקים בית מדרש, שבין כתליו ילובנו שאלות הלכתיות ציבוריות. בית המדרש נדרש לשאלה זו וניסה למצוא את האיזון בין שני ערכים מרכזיים בעולמנו הדתי. מצד אחד, החשיבות באחדות בין חלקי העם השונים, הצורך בהעצמת  אהבת חינם בתוכנו. כמו כן, להשתדל לממש את מצוות הכנסת אורחים בין כל חלקי העם. מצד שני, הצורך להמשיך ולהקפיד על הלכות כשרות וכמובן להיזהר עד כמה שאפשר ממדרון חלקלק, שעלול לגרור את הקוראים לזלזול, חלילה, בהלכות כשרות הבית. לשם כך בית המדרש ההלכתי של בית הלל התכנס, למד את הסוגיות לעומק, חקר ודרש, עד אשר הוציא פסיקה הלכתית. הפסק נכתב בכמה רמות. בחוברת, שאמורה לצאת אי"ה בשבת הקרובה, יופיעו הכללים המרכזים בקצרה, כך שקריאתו תהיה שווה לכל נפש. בשולי הדף הודפסו המקורות העיקריים ומי שנפשו חפצה להעמיק במקורות, יוכל ללמוד את התשובה המלאה באתר בית הלל. 

התשובה נכתבה בחבורה. זו הייתה חוויה רוחנית מיוחדת במינה. בדרך כלל רבנים כותבים ומנסחים תשובה, כל אחד לפי דעתו וטעמו, אולם כאן נרקם תהליך, שבמהלכו ישבו יחדיו מספר רבנים ובמשך שעות והתקיים דיון מעמיק על הנושא. לאחר שהנושא עלה על הכתב, המשכנו להתווכח ולדון על הניסוחים ואף התייעצנו עם רבנים נוספים, עד אשר יצאה התשובה בשלימותה. היו ויכוחים, היו מחלוקות, אולם לבסוף הגענו להסכמה על הכתוב ואף החמרנו במקרים מסוימים, מפאת הספק. 

הפסק יצא לתקשורת והתקבל בהתלהבות רבה, אולם מספר גורמים התנגדו לכתוב ובמיוחד לאור מה שהתפרסם בכותרות העיתונים. האמת היא, שחלק מהביקורת מוצדקת לכאורה וזאת על פי הכותרות שניתנו על ידי העיתונאים, שלהם אג'נדה משלהם. אולם חכם - עיניו בראשו, לעולם לא יביע את דעתו, עד אשר יראה את הפסיקה במקורה. קשה לי לקבל התנגדות עקרונית לפסיקה, בו בזמן שאנו רגילים שנכתבות תשובות קצרות, אף ב-sms , ומצד שני, כאשר כותבים תשובה מפורטת עמוסה במקורות, נשמעת ביקורת לא עניינית– אתמהא?! 

המחלוקת בונה, והיא חלק מעולמנו הדתי. הראייה לכך היא, שהתלמוד מלא במחלוקות. לכן טבעי שהפסיקה תגרור מחלוקת על המסקנות ההלכתיות ואף המדיניות בפרסום תשובה מעין זו. אולם כל מי שמגיב וניזון מכותרות בעיתונים ואינו מעיין בתשובה לעומק ומסתפק בתגובה שטחית, טוב שיעשה עם עצמו חשבון נפש. זאת ועוד, החוויה שאנו עוברים בשעות האחרונות מלמדת אותנו, שאם מעוניינים אנו להגיב תגובה עניינית יש קודם לכן לעמול ולהבין את מה שנאמר. אסיים בתפילתו של רבי נחוניה הקנה בניסוחה הקצר במשנה במסכת ברכות כח ע"ב: 'אמר להם: בכניסתי [שהיה נכנס לבית המדרש] אני מתפלל שלא יארע דבר תקלה על ידי, וביציאתי אני נותן הודאה על חלקי'.  

הכותב הינו רב משואות יצחק ויו"ר ”בית הלל – הנהגה תורנית קשובה“.

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. נו, האם אפשר להשוות בינו לבין רבנים הפוסקים בשאלות על יובל המבולבל? (ל"ת)
12/6/2012 2:08:00 PM
תמונה
2. אין שום חדשנות בפסק
12/6/2012 2:39:00 PM
הזה. מה החידוש שמותר לאכול אוכל כשר קנוי בצלחות חד פעמיות עם סכו"ם חד"פ או לא חד"פ (במסגרת הכללים ההלכתיים של בן יומו וכו´) כשחומם בכלי חד"פ סגור שאין נכנס בו טעמא וריחא?! שמותר לאכול בבית של חילונים? פסק לא נצרך, כל מי שלמד הלכות כשרות בסיסיים יכול להבין את זה בעצמו.
תמונה
3. הפתיע אותי..
שי 12/6/2012 2:48:00 PM
בלי שום ניאו רפורמה
אבל אני בהלכה הולך רק לפי גדולי ישראל מובהקים ולא לפי רבנים צעירים יהיו מי שיהיו
תמונה
4. הרב נהוראי הוא משב רוח מרענן
12/6/2012 3:22:00 PM
אחרי שהתרגלנו לתשובות רדודות בסמס ובאינטרנט
תמונה
5. כל הכבוד רבני בית הלל
דוד ירון 12/6/2012 3:27:00 PM
חזקו ואמצו, ולא תגורו מפני איש, הקול שלכם רענן, צלול ונשמע למרחוק. הצלחה רבה
תמונה
6. איזה יופי!!
מורי´ה 12/6/2012 3:29:00 PM
יישר כח לבית הלל, שמחזירים את התקווה. חותמת על כל מילה של הרב נהוראי
תמונה
7. זמן רב
דוידי 12/6/2012 3:30:00 PM
חיפשתי קול רבני שמדבר אלי, שלא מתלהם, שלא שולף מהמותן, קול שקול, נורמלי. אני שמח.
תמונה
8. איפה אפשר לקרוא
מוישה אופניק 12/6/2012 3:39:00 PM
את מה שכתבתם באופן מלא?
אתם רק כותבים שיש פסק אבל אי אפשר באמת לקרוא ולהתייחס...
תמונה
9. תחליפו את השם המתנשא שלכם
שלומי 12/6/2012 3:42:00 PM
ייקל אזי להקשיב למה שאתם אומרים.
תמונה
10. האם עצם פרסום הפסק דרך העיתונאים אינו יוצר את הבעייה?
רועי 12/6/2012 4:21:00 PM
שלום הרב,

מילא אם הולכים הם ונוברים ומוציאים מה שמוציאים.

אך כשניכר וברור שהדברים נמסרו להם באופן ישיר, האם לא ברור שיש ביקורת קשה על שבסופו של דבר יש כאן גוף ציבורי שגרם למסר של כביכול רפורמה ושינוי בהלכה כלפי הציבור? האם הנזק לא רב מהתועלת כתוצאה מכך שהרבה יותר אנשים ינהגו על פי הפסק המוטעה או החסר שבעיתון ומעטים אם בכלל שאכן ינהגו ע"פ הפסק המפורט?
תמונה
11. היא גופא קשיא
חיימכה666 12/6/2012 4:55:00 PM
הצורך לפרסם פסק שאין בו חידוש הלכתי אלא סידור כל השיטות המקילות בשורה.
מראה שהכוונה היא לפרסום ויח"צ ולא לדבר אחר
תמונה
12. תשנה את הגישה המתנשאת שלך
ל- 6 12/6/2012 5:12:00 PM
ואל תקבע תנאים מוקדמים. הקול של בית הלל הוא קול חיוני, ואתם רק מחפשים תירוצים מגוחכים לסתום את האזניים. תינוקי למדי
תמונה
13. מה זה הסיפור הזה עם הרבניות?
יהושע 12/6/2012 5:32:00 PM
ממתי נשים יכולות לפסוק הלכות?
תמונה
14. בית הלל מתנשאים
יהודה 12/6/2012 5:52:00 PM
כמובן שאין כאן התייחסות ישירה לביקורת. קל מאוד להתנשא, ולא להתמודד...
תמונה
15. בית הלל מתנשאים
יהודה 12/6/2012 5:52:00 PM
כמובן שאין כאן התייחסות ישירה לביקורת. קל מאוד להתנשא, ולא להתמודד...
תמונה
16. להקשות יותר קל,אבל פסק מקל -רצוי יותר. (ל"ת)
חנה 12/6/2012 6:39:00 PM
תמונה
17. יפה עשיתם (ל"ת)
זלמן 12/7/2012 8:15:00 AM
תמונה
18. מה שהליצנים האלה כותבים כתב הרב עובדיה לפני 40 שנה
ההמום 12/7/2012 12:00:00 PM
שום חידוש..ועם כל הכבוד אף אחד מההוגים וההןגןת הללו הוא לא פוסק..
אבל כשאני חושב על זה הם כן פוסקים:
למשל הם יכולים לפסוק:
אסור לחלל את השבת אבל מותר....לשתות מים בשבת ואז הם יפרסמו בכל העולם על התהליך המדהים של הפסיקה הרעננה של בית הילל.... ויתנו את הפסק לאנשי יחסי ציבור...
תמונה
19. ללא נושא
חגית 12/8/2012 1:10:00 PM
הקישור "פסיקה הלכתית" מעביר לפסיקה אחרת. תעדכנו
תמונה
20. תגובה ל- 18
ירון זהבי 12/9/2012 2:14:00 AM
אתה בכלל לא מבין את הקטע. בית הלל מחדדים עקרונות הלכתיים שנפסקו לפני ארבעים שנה. אבל משום מה אף אחד מרבני החרדל אינו טורח לדון בעניינים אלה, עדיף לדון בכיתות יורים ובסירובי פקודה ובהשכרות דירות לערבים. בית הלל מנסים לשנות את השיח הציבורי, להראות את פניה המאירים של ההלכה, ואגב, תתפלא עד כמה הציבור אינו בקיא בפרטי הלכות הכשרות.

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד