דרישה מהרבנות: אפשרו גם לנשים להעיד על רווקות בני זוג ברישום לנישואין

על אף שאין משמעות הלכתית מעשית בתהליך הבירוקרטי בו נדרשים בני הזוג להביא עד שיעיד על רווקותם בתהליך הרישום לנישואין, מרבית המועצות הדתיות אינן מאפשרות לנשים להעיד בתהליך

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 02/12/12 11:41 יח בכסלו התשעג

מכון ”עתים“ דורש מהרבנות הראשית לישראל לאפשר גם לנשים להעיד על רווקותם של בני זוג המבקשים להירשם לנישואין במועצות הדתיות בישראל, בניגוד למציאות הקיימת בה גברים בלבד יכולים לקחת חלק בתהליך העדות על רווקות בני הזוג.

מדובר בתהליך בירוקרטי אשר אין לו משמעות הלכתית מעשית. אך על פי כן, הרוב המוחלט של המועצות הדתיות אינן מתירות לנשים להעיד ובני הזוג מתבקשים להביא לעדות רק עדים ממין זכר.

במכתב שנשלח על ידי מכון ”עתים“ לרב חזקיהו סאמין, מנהל מחלקת נישואין במשרד לשירותי דת, נטען כי "אין בעדות הרווקות הנמסרת ברבנות הגדרות הלכתיות של כשרות ופסלות עדים לעדות וכי מדובר בעניין מנהלי בלבד, שאינו כרוך בדיני איסור והיתר לנישואין ולגירושין. לאור זאת, נבקש כי תוצא הנחיה ללשכות הרישום לנישואין אשר מבהירה כי גם נשים רשאיות להעיד לרווקות בעת הרישום לנישואין באופן שווה לגברים“.

עו"ד אלעד קפלן, הממונה על המדיניות הציבורית במכון עתים, ציין כי "מטבע הדברים, מחצית הפונים להינשא ברבנות הן פונות. אין לאפשר התייחסות לנשים כאוכלוסייה שקופה ונטולת זכויות בכל הנוגע לשירותים הניתנת על ידי הממסד הדתי. בעניין עדות לרווקות, אין כל מניעה הלכתית לאפשר גם לנשים להעיד ולכן על הרבנות לפעול לאור חוק שיווי זכויות האישה, שנקבע במטרה להבטיח שוויון מגדרי ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל. אנו מקווים כי הרבנות תפעל לשינוי המציאות הקיימת בלשכות הרישום לנישואין ותוביל לחיזוק מעורבותן של נשים במסגרת שירותי הדת במדינת ישראל“.