Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
הישיבות הציוניות מתאגדות לכתב עת תורני משותף - כיפה

הישיבות הציוניות מתאגדות לכתב עת תורני משותף

עשרות ישיבות חברו לראשונה להוצאה לאור של כתב העת התורני "אסיף", שיופק תוך שיתוף פעולה תורני בין הישיבות. הרבנים החברים במערכת מקווים להעמיק באמצעותו את השיח על הנושאים המשותפים למגזר

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 25/11/12 13:25 יא בכסלו התשעג

הישיבות הציוניות מתאגדות לכתב עת תורני משותף

בעוד המחלוקות בין הרבנים והזרמים השונים בציונות הדתית זוכות לחשיפה תקשורתית ענפה, יוזמה חדשה מבקשת להאדיר דווקא את המשותף בין הישיבות השונות: בימים אלה מתארגנות ישיבות ההסדר להוצאה משותפת של כתב עת תורני חדש בשם ”אסיף“. כתב העת יפרסם מאמרים תורניים פרי עתם של תלמידי ורבני ישיבות ההסדר וייצא על ידי איגוד ישיבות ההסדר. מי שיזמו את הרעיון הם אייל רזניקוביץ' מישיבת ירוחם ואברהם סתיו, בנו של יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו ואברך בישיבת ”הר עציון“, שחשו שחסרה במה תורנית משותפת לכלל הישיבות.

כתב העת מקווה להוות במה ליצירה ולמחקר במכלול התחומים שנלמדים בישיבות. ”בית כזה חסר היום“, מסביר לכיפה אייל רזניקוביץ‘, "יש את 'תחומין', כתב עת שכולנו תלמידיו ומעריציו, אבל הוא עוסק בתחום ההלכה, ליתר דיוק בעיקר במפגש של ההלכה עם המציאות המודרנית, רפואה, מדינה, טכנולוגיה. אנחנו ננסה ללכת בדרכיו ולהרחיב את היריעה למכלול התחומים שנלמדים בישיבות, גם לגמרא, מחשבה ותנ"ך. החיסרון בבמה שכזו מורגש מאוד לאנשים שכותבים, לאנשים שרוצים לכתוב. הוא גורם לעתים לאנשים למעט לכתוב, ליצור ולחקור, בשל הידיעה שפרי עטם לא יזכה לבמה ראויה. אנחנו מקווים לתרום לשינוי המצב".

על כתב העת אמונים חברי מערכת לא מעטים משלל גווני הישיבות, רבנים ותלמידים. הרבנים שחברים במערכת הם הרב שמואל אריאל מישיבת עתניאל שיכהן גם כראש המערכת. בוועדה המייעצת ארבעה רבנים נוספים: הרב אוריאל עיטם מישיבת ירוחם, הרב אברהם וסרמן מישיבת רמת גן, הרב מוטי פרומר מישיבת מעלות והרב נתנאל אריה מישיבת חיספין. המערכת הרחבה כוללת גם תלמידים כמו איתם הנקין מישיבת ניר בקרית ארבע, אברהם סתיו מהר עציון, עוז בלומן מישיבות יפו, נח דרזנר, מירוחם, חננאל רוס ממעלה אדומים ושמואל מרצבך, מישיבת רמת גן.

לשתף פעולה לקראת האתגרים הבאים

חברי המערכת פונים בימים אלו אל כלל ישיבות ההסדר על מנת לשתף פעולה ולשלוח מאמרים לכתב העת החדש. "ודאי שיש לאחד יותר את הישיבות", קובע הרב אברהם וסרמן, חבר המערכת. לדבריו, "בייחוד לאור חידוד ההבדלים אשר הובלטו לרגל פרשיות סוערות, החל מהגירוש מגוש קטיף וצפון שומרון, דרך פרעות עמונה ושאר התנכלויות לציבור הדתי לאומי. עוד נוספו עליהן את השערוריות הפנים-צבאיות כגון שירת נשים וכדומה, אשר גרמו אף הן לחידוד הבדלים".

הרב וסרמן טוען כי אירועים אלה דווקא פילגו את ישיבות ההסדר ולא איחדו אותם כנגד חזון משותף. "כל זרם התייחס אחרת לצרות אלה - וממילא המאחד נדחק וטושטש", הוא מסביר, "אחדות אינה אחידות, זאת יודעים הכל. יחד עם זאת, יש הרבה מן המשותף בעולם הישיבות הדתי לאומי ולכן חשוב דוקא כעת לחזק אותו, תך שאיש אינו מוותר על ייחודו ועל העניינים בהם הוא חולק על אחרים. אחדות זו נחוצה לנו גם כדי לשתף פעולה ולעזור איש לאחיו לקראת התמודדויות עתידיות, אם וכאשר יתרחשו. בישיבות ההסדר התלמידים מישיבות שונות משרתים יחדיו בצבא ונוכחים לדעת שבעניינים רבים מאוד הם דומים - גם אם לא זהים - לתלמידים מישיבות אחרות. בעולם הכתיבה טרם זכינו לזה, ו"אסיף" הוא הזדמנות מצוינת לאסוף את העדרים למקום אחד".

היתרון בכתב עת שכזה היא הרמה הגבוהה בו יתנהל הדיון התורני, כשהתלהמויות ואמירות שטחיות לא יהיו מנת חלקו."כשדברים שבעל פה מתנסחים בכתב הם מוגדרים יותר ומאפשרים לתחום את גבול המחלוקת באופן יותר מדויק. מה שפעמים רבות עשוי לגלות שזו אינה רחבה כפי שסברו מתחילה", אומר הרב וסרמן ומוסיף כי "הניחוח העולה מן האסיף הזה הוא ריח השדה של תלמידי חכמים שבארץ ישראל המנעימים זה לזה, בהלכה ובאגדה. הנועם הזה דרוש הוא לנו כיום כמעט כאוויר לנשימה".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן