"אדם נורמלי אינו מתעורר לחוסר צניעות בגלל חברות כנסת"

בהתייחס לפסיקתו של הרב אבינר באשר לאיסור על נשים לכהן בתפקידים ציבוריים, טוען הרב אמנון בזק כי דווקא פסיקה זו עלולה ליצור מתח מיני במקום שהוא איננו קיים

חדשות כיפה הרב אמנון בזק 25/10/12 13:30 ט בחשון התשעג

"אדם נורמלי אינו מתעורר לחוסר צניעות בגלל חברות כנסת"
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

פסיקתו של הרב שלמה אבינר שליט"א, על כך שאין זה צנוע שנשים ישמשו בתפקידים ציבוריים בכלל, וכחברות כנסת בפרט, עומדת בניגוד לפסקיהם של גדולי רבני של הציונות הדתית, ובתוכם הרבנים עוזיאל והרצוג זצ"ל, שעמדו על חשיבות מעורבותם של נשים בפעילות ציבורית. יתרה מזאת, במציאות של היום, דווקא פסיקה כזו יותר משהיא מסייעת לשמור על גדרי הצניעות, היא עלולה דווקא לפגוע בהם.

זכינו לחיות בדור שבו נשים משתלבות בכל תחומי החיים. בניגוד לדורות קודמים, נשים היום זוכות להשכלה מלאה, וליכולת לתרום מכישוריהן לחברה בתחומים רבים ומגוונים - בחינוך, במדע, ברפואה, בטכנולוגיה ועוד ועוד. מצד אחד, קשה לראות כיצד יכולה הייתה החברה בישראל לוותר על תרומתן של הנשים בכל התחומים, ומצד שני, קשה גם להבין כיצד ניתן לתת לנשים חינוך רחב, ולצפות מהן לא לעשות בו שימוש ולעצור את רצונן הטבעי להפיק מעצמן את המירב. מובן מאליו, שהשינוי במעמד הנשים איננו סותר את חשיבות הבית היהודי וחינוך הילדים, ואנו רואים היטב כיצד משפחות דתיות השכילו לשמור על מרכזיות ערכים אלו גם במציאות שהתחדשה בדורות האחרונים.

("מחיר כבד של החפצת נשים ללא עוול בכפן", הרב אמנון בזק. צילום: ישיבת הר עציון)

פועל יוצא של מעורבות הנשים בחברה היא השתלבותן גם במערכת הפוליטית. השתלבות זו חשובה במיוחד, שכן היא עשויה להביא את זווית הראייה המיוחדת של נשים בכלל, ונשים דתיות בפרט, אל מרכז העשייה הציבורית, ולתרום רבות לשיפור מעמד האישה הדתית. על כן, בחירתן של נשים דתיות לחברות כנסת היא צורך השעה, ובמשך כל שנות המדינה רבות מחברות הכנסת הדתיות תרמו באופן משמעותי לציבור הדתי וקידשו שם שמים במעשיהן.

אין ספק, שבכל פעילות של חברה מעורבת ישנה חובה המוטלת על גברים ונשים כאחד, להקפיד על גדרי הצניעות. אולם הנחת היסוד, שבמסגרת פוליטית יש בהכרח חוסר צניעות, איננה עולה בקנה אחד עם המציאות. כבר כתב על כך הרב מרן עוזיאל זצ"ל: "הסברא נותנת לומר דבכל כנסיה רצינית ושיחה מועילה אין בה משום פריצות, וכל יום ויום האנשים נפגשים עם הנשים במשא ומתן מסחרי, ונושאים ונותנים, ובכל זאת אין שום פרץ ושום צוחה... ואין הישיבה במחיצה וכפיפה אחת לשם עבודת הצבור, שהיא עבודת הקדש, מרגילה לעבירה, ומביאה לידי קלות ראש, וכל ישראל האנשים והנשים קדושים הם, ואינם חשודים בפריצת גדר הצניעות והמוסר".

חוששני, שדווקא הקביעה שאין זה צנוע שנשים יעסקו בתפקידים ציבוריים, היא כשלעצמה איננה צנועה. אינני חושב שכאשר אדם נורמלי צופה בחברות כנסת, מתעוררים בלבו יצרים לא צנועים. דווקא פסיקות מסוג זה עלולות ליצור מחדש מתח מיני במקום שהוא איננו קיים, ולהפוך כל אישה לדמות מעוררת תאווה. בחברה מעורבת שבה גברים ונשים חיים יחד בעבודה ובעסקי ציבור, דווקא מי שמכניס לתוך מסגרת כזו שיקולים של צניעות, עלול לשלם על כך מחיר כבד של החפצת נשים ללא עוול בכפן. הקפדה מוגזמת על צניעות עלולה אפוא להיות לא צנועה מצד עצמה.

הכותב הינו ר"מ בישיבת "הר עציון", מחברי ארגון הרבנים "בית הלל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן