השארו מעודכנים

הכניסו לתיבה את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם, ותקבלו התראה בכל פעם שמתפרסם עדכון כשרות חדש באתר. אין יותר פשוט מזה

הצטרף
ישיבת הר עציון

"אדם נורמלי אינו מתעורר לחוסר צניעות בגלל חברות כנסת"

בהתייחס לפסיקתו של הרב אבינר באשר לאיסור על נשים לכהן בתפקידים ציבוריים, טוען הרב אמנון בזק כי דווקא פסיקה זו עלולה ליצור מתח מיני במקום שהוא איננו קיים

הרב אמנון בזק
ט חשון תשע"ג, 25/10/2012 13:30

פסיקתו של הרב שלמה אבינר שליט"א, על כך שאין זה צנוע שנשים ישמשו בתפקידים ציבוריים בכלל, וכחברות כנסת בפרט, עומדת בניגוד לפסקיהם של גדולי רבני של הציונות הדתית, ובתוכם הרבנים עוזיאל והרצוג זצ"ל, שעמדו על חשיבות מעורבותם של נשים בפעילות ציבורית. יתרה מזאת, במציאות של היום, דווקא פסיקה כזו יותר משהיא מסייעת לשמור על גדרי הצניעות, היא עלולה דווקא לפגוע בהם.

זכינו לחיות בדור שבו נשים משתלבות בכל תחומי החיים. בניגוד לדורות קודמים, נשים היום זוכות להשכלה מלאה, וליכולת לתרום מכישוריהן לחברה בתחומים רבים ומגוונים – בחינוך, במדע, ברפואה, בטכנולוגיה ועוד ועוד. מצד אחד, קשה לראות כיצד יכולה הייתה החברה בישראל לוותר על תרומתן של הנשים בכל התחומים, ומצד שני, קשה גם להבין כיצד ניתן לתת לנשים חינוך רחב, ולצפות מהן לא לעשות בו שימוש ולעצור את רצונן הטבעי להפיק מעצמן את המירב. מובן מאליו, שהשינוי במעמד הנשים איננו סותר את חשיבות הבית היהודי וחינוך הילדים, ואנו רואים היטב כיצד משפחות דתיות השכילו לשמור על מרכזיות ערכים אלו גם במציאות שהתחדשה בדורות האחרונים.

("מחיר כבד של החפצת נשים ללא עוול בכפן", הרב אמנון בזק. צילום: ישיבת הר עציון)

פועל יוצא של מעורבות הנשים בחברה היא השתלבותן גם במערכת הפוליטית. השתלבות זו חשובה במיוחד, שכן היא עשויה להביא את זווית הראייה המיוחדת של נשים בכלל, ונשים דתיות בפרט, אל מרכז העשייה הציבורית, ולתרום רבות לשיפור מעמד האישה הדתית. על כן, בחירתן של נשים דתיות לחברות כנסת היא צורך השעה, ובמשך כל שנות המדינה רבות מחברות הכנסת הדתיות תרמו באופן משמעותי לציבור הדתי וקידשו שם שמים במעשיהן.

אין ספק, שבכל פעילות של חברה מעורבת ישנה חובה המוטלת על גברים ונשים כאחד, להקפיד על גדרי הצניעות. אולם הנחת היסוד, שבמסגרת פוליטית יש בהכרח חוסר צניעות, איננה עולה בקנה אחד עם המציאות. כבר כתב על כך הרב מרן עוזיאל זצ"ל: "הסברא נותנת לומר דבכל כנסיה רצינית ושיחה מועילה אין בה משום פריצות, וכל יום ויום האנשים נפגשים עם הנשים במשא ומתן מסחרי, ונושאים ונותנים, ובכל זאת אין שום פרץ ושום צוחה... ואין הישיבה במחיצה וכפיפה אחת לשם עבודת הצבור, שהיא עבודת הקדש, מרגילה לעבירה, ומביאה לידי קלות ראש, וכל ישראל האנשים והנשים קדושים הם, ואינם חשודים בפריצת גדר הצניעות והמוסר".

חוששני, שדווקא הקביעה שאין זה צנוע שנשים יעסקו בתפקידים ציבוריים, היא כשלעצמה איננה צנועה. אינני חושב שכאשר אדם נורמלי צופה בחברות כנסת, מתעוררים בלבו יצרים לא צנועים. דווקא פסיקות מסוג זה עלולות ליצור מחדש מתח מיני במקום שהוא איננו קיים, ולהפוך כל אישה לדמות מעוררת תאווה. בחברה מעורבת שבה גברים ונשים חיים יחד בעבודה ובעסקי ציבור, דווקא מי שמכניס לתוך מסגרת כזו שיקולים של צניעות, עלול לשלם על כך מחיר כבד של החפצת נשים ללא עוול בכפן. הקפדה מוגזמת על צניעות עלולה אפוא להיות לא צנועה מצד עצמה.

הכותב הינו ר"מ בישיבת "הר עציון", מחברי ארגון הרבנים "בית הלל".

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. זה בכלל לא קשור למתח מיני , אלא לתפקיד האשה היהודית בעולם (ל"ת)
באנה כותרת לא קשורה 10/25/2012 1:38:00 PM
תמונה
2. תודה לך הרב בזק
נעמה 10/25/2012 1:40:00 PM
דברייך כמים צוננים לנפש עייפה.
תמונה
3. פסיקת הלכה, זה לגבי בשר וחלב
נתתנאל 10/25/2012 1:46:00 PM
כמעט בכל נושא שמגיע לעיתונות, רבנים יכולים לתת לכל היות חוות דעת הלכתיות. פסקי הלכה מקומם בנצרות, באסלאם, ובנושאים הלכתיים קלאסיים, לא בנושאים שיש להם נגיעה ציבורית.
תמונה
4. ענייני, מכבד, וצודק כתמיד (ל"ת)
10/25/2012 1:48:00 PM
תמונה
5. הכל מחוץ להקשר
יצחק 10/25/2012 1:52:00 PM
הרבנים נופלים לניצול ציני מחוץ להקשר שעשתה התקשורת בשביל רייטינג.
הרב אבינר לא הוציא פסק הלכה ולא נעליים, הוא לימד מאמר של הרב קוק והסביר את עמדתו של הרב קוק. הוא לא התייחס לשאלה מעשית שיש בה עוד שיקולים.. אמנם תמך עקרונית לדעת הרב קוק, אבל כמציאות אידיאלית, ואכן ביום שאחרי התברר שלאהתכוון כלל לאסור (עמדתו של הרב קוק אינה הלכתית ולכן הבאת תשובות הרב ישראלי והרב עוזיאל אינם רלוונים, רק קטעים מאוד מסוימים ולא חד משמעיים על מה רצוי ולא רק מה מותר או אסור פורמלית)
אפשר לדון בעמדה העקרונית על מהו האידיאל, אבל לא זה עושים הרבנים המגיבים, אלא מתייחסים כאילו אמר דברים על מציאות של היום ומציאות חברות כנסת יוצרות בנו מתח מיני...(ולמגיבים כדאי להפעיל שכל.. אם יום אחד מתפרסם שפסק שאסור ויום אחרי להיפך, במקום לטעון אוי הוא חוזר, הוא סותר, אל תקחו את הדברים איך שהתקשורת מציגה)..
תמונה
6. אני לא מסכים עם הרב אבינר, אבל עוד יותר דוחה אותי ההתנשאות שכתובה כאן
אבטיח מתוק קר 10/25/2012 2:07:00 PM
"חוששני"....
תמונה
7. הרב שרלו פשוט יותר
יונה 10/25/2012 2:23:00 PM
זה נפלא לראות שיש ממש כיוון רוחני שמקורו בישיבת הר עציון. רק להיות פחות אלטיסתי ופשוט יותר ואז תהיה לנו דת נורמאלית
תמונה
8. יישר כח למגיב יצחק
KHTUR 10/25/2012 2:36:00 PM
סוף סוף תגובה של אמת.
תמונה
9. במחילה, אני חושב שהרב אמנון קצת מתבלבל.
Noob Saibot 10/25/2012 2:45:00 PM
הרב קוק כותב (מאמרי הראיה 189 "על בחירת נשים") שיש שלושה אופנים להתייחס לשאלת נשים בכנסת:
א. האם זה מותר הלכתית.
ב. האם זה טוב לישראל כרגע.
ג. האם יש אידיאל כזה שאנו שואפים אליו.

על שאלות אלו הוא עונה במתק לשונו:
א. לא. כדבריו: "בתורה, בנביאים ובכתובים, בהלכה ובאגדה, ההנו שומעים קול אחד (!) שחובת עבודת הציבור הקבועה מוטלת היא על הגברים, ש"האיש דרכו לכבש ואין האישה דרכה לכבש" וכו´ עיין שם. אז גם אם הרב עוזיאל והרב הרצוג חושבים שיש מקום הלכתי לכך, איך ניתן להאשים את הרב אבינר שהולך כדברי מורו הגדול?

ב. בזה יש להסתפק, כי הטובה שנגד עיניו הטובות של הרב זצ"ל הן לא הטובות שיש היום. ואפילו הרב אבינר אמר שטוב לנשים צדיקות להבחר, כיוון שגם ככה יהיו נשים. אם כך, גם מהמקום הזה אין שום קושיה על דברי הרב אבינר, ואין מקום לתהות מדוע הוא תומך באיילת שקד - כרגע זה הטוב לעם ישראל, במצב הנוכחי.

ג. הרב קוק עונה, וזה דיי מפתיע, שיש אידיאל גדול שבעולם טהור וצנוע נזכה שנשים צדקניות יתנו את כוחן וישמיעו קולן בפומבי.
ועל חזון נשגב זה אומר הרב קוק, שלא בהפתעה: "חזון עתיד זה איננו מושקף עדיין כלל בחיי התרבות הזמניים שהם רקובים מבפנים, אף על פי שהם מגוהצים מבחוץ" וכו´ עיין שם. וכולנו יודעים ושומעים לצערנו על העולם הנוראי של הפוליטיקה, שנפשה העדינה והאצילה של האישה פשוט לא מתאימה לשם, כמו שהרב מאריך להסביר.

נותרו קושיות?
תמונה
10. יישר כח! נקווה שלא יקומו רבנים צעירים ויחרימו את הרב בזק (ל"ת)
10/25/2012 2:47:00 PM
תמונה
11. כרגיל קופץ בראש
אורי 10/25/2012 2:56:00 PM
בררת מה בדיוק הוא אמר? אתה יודע כמה בעיות יש במקומות עבודה? מי מטפל בכך יותר? הרב אבינר חש את הבעיות ואתה רק מטיף לאבסורדים כאילו שהכל בסדר. וחלק בד"כ המדרשים נגדך! אדון "בית הלל" . למה אתה לא יוצא נגד הרב קוק? הוא גם לא פסק בכלל אבל לך יש הזדמנות להגיב!
תמונה
12. "רב נורמלי" לא יגיד שרב גדול הוא "לא נורמלי"! (ל"ת)
יצחק 10/25/2012 3:14:00 PM
תמונה
13. תגובה ל-Noob Saibot
10/25/2012 3:33:00 PM
נשים הן כל כך עדינות ואציליות, שכדאי פשוט לארוז אותן בניילון ולשים בבוידעם, שלא יפגעו; או יביעו, חלילה, דעה.

כמו"כ:
אם תשובתך היא שאסור לבחור בנשים מבחינה הלכתית, הרב אבינר יצטרך להסביר יותר איך הדבר הטוב ביותר לעם ישראל במצבו הוא לעשות דבר אסור (ועוד נגד עיניו הטובות של הרב קוק!).
הרב קוק התנגד גם לזכות בחירה לנשים, אבל בדור בו הוא עשה את זה זו הייתה עמדה מקובלת במדינות שונות (גם אם שמרנית). היום, זו ריאקציונריות מופרכת.
תמונה
14. תגובה מראה שהוא ניזות מהתקשורת
יונתן 10/25/2012 4:04:00 PM
הרב אבינר לא אמר שכשרואים חברת כנסת מתעוררים לחוסר צניעות... הוא אף לא אמר שאסור הלכתית שתהיו חברי כנסת (אחרת לא היה אומר את הדברים שלמחרת).. הוא סך הכל ציטט את דברי הרב קוק שהמצב היותר ראוי אינו כזה, שיכול להביא לחוסר צניעות (הרי כל גדרי צניעות הוא מצד מה שיכול להביא)..
ברור שיש לרב בזק עמדה שונה מהרב קוק, בזה שהוא רואה ברכה גדולה ואידיאל בשיתוף נשים בפוליטיקה ולכן משקל גדר כזה אינו עומד מול האידיאל שלו.. הרב אבינר נותן יותר משקל לגדרי הצניעות כי לא קריטי בשבילו שנשים תהיו דווקא בפוליטיקה (´דרך האיש לכבוש´)- אבל גם אמר שבמצב היום כן ראוי שנשים דתיות תרוצנה לפוליטיקה...
ברור לי שאם היה מדבר אם הרב אבינר היה כותב מאמר אחר.. גם היה חולק אבל לא בנושא שכתב- שיש בו באופן עקיף בוז והטלת דופי כביכול מדובר בפסק של להוטים לא נורמליים..
תמונה
15. ערברב
חרד"ל גאה 10/25/2012 4:18:00 PM
זוהי, רבותי, שירת הברבור של רבני הצעצוע של הציונות הדתית.
רבנים ד"לים שטעו, אבל יש אמת בקירבם - קמים ומתחרד"לים או מתחרדים (כמו הרב אבינר).
שעטנז הציונות-הדתית הולך ומתאדה, ברוך השם. יש לתמוך ביהודים וגם בשלטון היהודי - אבל תורת ישראל מעל הכל.
תמונה
16. סוף סוף דעה
מאור122 10/25/2012 4:42:00 PM
מחושבת וערכית.
תודה.
תמונה
17. הכי מצער שהרב אבינר קפץ ראשון לגונן על משה קצב
משהו כאן השתבש מאוד 10/25/2012 5:14:00 PM
מצד אחד הוא רוצה לסגור את הנשים בבית
ומצד שני פעל במסירות לטובת משה קצב.
יש כאן בעיה של עיקר וטפל, והכל נובע מהקיצוניות המאוסה.
תמונה
18. הרב, תודה רבה!
אדוה 10/25/2012 7:18:00 PM
מחזק לדעת שיש רבנים שיוצאים נגד הקיצוניות המתחזקת.
תודה רבה!
תמונה
19. ככל שמדברים על כך האשה מוחפצת יותר
חרדלית בפועל 10/25/2012 7:46:00 PM
מסכימה עם עיקרי הדברים. מאמינה באמת ובתמים כי ברגע שמתחילים לדבר כל כך הרבה על הנשים - מה מותר ומה אסור - זה רק גורם לגברים (ובעיקר הצעירים שפחות מחוברים לנשים) לחפש את החפץ והמיניות שבאשה. אנא, הפסיקו לדבר עלינו כל כך הרבה. אשה צנועה שבוחרת שלא ללכת לפוליטיקה - תשב בבית. אשה שחושבת ששם מקומה - בעיה שלה. לא חייבים להסתכל על אשה כל הזמן בעיניים מיניות... לאשה יש גם שכל וגם רגש ועוד דברים חוץ מגוף...במחילה מהרב אבינר.
תמונה
20. לחרדל גאה ב 22
יוס 10/25/2012 8:17:00 PM
תיזהר שגאוותך [ויהירותך?] לא תאבד לך את העולם הבא [ואולי גם א ת העולם הזה...]
תבין, אני קרוב אליך יותר, אבל שימוש במילות ביזוי שציבורים אחרים המציאו [עוזר דלים!- עם ישראל מכונה דל וגם להבדיל הקב"ה ] זה דבר נורא
כבוד ת"ח!
שים לב שגם עלינו [עליך?] אפשר להגיד שהשעטנז של חרדי- לאומי יגיע ל... ויביא ל... ויהפוך ל...
מה עם פשוט- ישראלי או יהודי במובן המלא והעמוק והמקורי?
תמונה
21. שימוש בחכמים
אסף מסיקה 10/25/2012 8:34:00 PM
בס"ד
לרב היקר אין זה מן הראוי לקרוא לרב בכיוניי מלכות שזה משרת אך ורק את האינטרסים שלך שרצית להבליט את עמדתך פתאום הרב עזיאל נקרא "מרן" אם הוא לא המר"ן שלך בחיים אין סיבה שבסוגיית הנשים יהיה כזה או שמא זאת השיטה לקחת כל פעם גדול אחד וככה לבנות שיטה... מדבר ספרדי שחרד משימוש בחכמיו כקלף מיקוח
תמונה
22. רציתי לכתוב תגובה אבל יצחק תגובה 5 ויונתן תגובה 11 עשו את זה בשבילי (ל"ת)
10/25/2012 8:48:00 PM
תמונה
23. הרב בזק צודק, אבל...
משה 10/25/2012 9:04:00 PM
בדרך, למרות אופן הכתיבה המכבד, הוא מגחיך את עמדת הרב אבינר. שהרי הרב אבינר לא מתנגד למינוי נשים לתפקידים פוליטיים בשל המחשבות המיניות שמינויין עשוי לגרום לגברים בקהל, אלא בשל כך שעצם השררה, בעיניו, אינה צנועה - ואין להתעלם מכך שגדולי הראשונים ביטאו תפיסה כזו וחיו בעולם בו זו הייתה מחשבה מקובלת.
ממילא, בניגוד להרגלו, הרב בזק אינו מתמודד עם הטענה האמיתית ומסתפק בהגחכת היריב.
תמונה
24. ל-13.
Noob Saibot 10/25/2012 9:30:00 PM
מהפסקה הפותחת והדמגוגית אתעלם.

הוא כבר הסביר. הוא אמר שכיוון שנשים גם ככה יבחרו, עדיף שאלו יהיו הצדיקות.
זה עניין של חשבון. עדיף נשים צדיקות שייבחרו למרות האיסור,
מאשר נשים מרשעות שייבחרו למרות האיסור.
קאפיש?
(לכותב התגובה: הפחתה בציניות ובעוינות תתקבל בברכה.)
תמונה
25. עם כל הכבוד לר"מ שיעור א´ בגוש...
סולי 10/25/2012 9:34:00 PM
שיזכור איפה הוא ואיפה הרב אבינר שליטא...
תמונה
26. יישר כוח על המאמר השקול והמכובד
אליעזר 10/25/2012 10:36:00 PM
כרגיל - כתיבה ישרה, חכמה ועניינית
תמונה
27. אמנון היקר, קרא תגובה מספר 5 ותחכים (ל"ת)
יוני 10/26/2012 8:31:00 AM
תמונה
28. כמדומני שלב העניין אינו צניעות
ארגומנט 10/26/2012 10:32:00 AM
אלא ההחצנה שנובעת מדמויות פוליטיות,מעצם עיסוקן בענייני ציבור ותקשורת.
השאלה היא אם אינה פוגמת בערך הנשיות. לא חושב שיש פה שאלה של "צניעות" כהגדרתה הקלאסית.
תמונה
29. ל10: אין צורך להחרים. לא משקיעים חרם חצוף זוטר חסר משמעות (ל"ת)
ערן 10/27/2012 10:24:00 PM
תמונה
30. לפי הטונים פה- גם את הרב קוק היו מחרימים
bumby 10/27/2012 11:12:00 PM
הפעם שהוא יותר מדי חרדי
תמונה
31. ללא נושא
שושי 10/28/2012 9:23:00 AM
יישר כוחך, הרב בזק
תמונה
32. תגובה לאסף מסיקה
אהרון 10/29/2012 10:19:00 PM
ראשונים בפירושם על הגמרא עושים בדיוק אותו הדבר כדי להגן ולסייע בדבריהם. אני בטוח שלא תרצה לחשוד גם בהם ב"שימוש חכמים".
תמונה
33. תגובה לסולי
אהרון 10/29/2012 11:33:00 PM
עם כל הכבוד לך, נדמה לי שאין הרב מביע כאן את דעת עצמו בענין אלא דעתם של רבנים רבים וגדולים שחולקים על ההשקפה הזאת. תזכור איפה אתה נמצא ואיפה הרב בזק שליט"א נמצא!
תמונה
34. תגובה ליצחק
אהרון 10/29/2012 11:44:00 PM
יכול להיות שאתה צודק במאה אחוז, שהרב אבינר לא התכון שהדברים יתפרשו כפי שהם התפרסמו. אך עם זאת, לעיני הציבור(הדתי והחילוני) הדברים אכן התפרסמו כך, ואם כן דורשת תגובה. אי-תגובה מצד הרבנים היא בעצמה סוג של הסכמה לתוכן של הדברים, ואסור שיהיה הסכמה כזאת. דבר כזה יכול לגרום לחילול ה´ ח"ו.
תמונה
35. תגובה לאורי
אהרון 10/29/2012 11:53:00 PM
"אתה לא יודע כמה בעיות יש במקום העבודה"
אינני מבין טענה זאת. ואפילו אם יש בעיות בגלל זה תאסור על הנשים לעבוד בכלל? ברור שצריך להגיע לאיזה שהוא איזון, זה דרכו של ההלכה.

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד