הדף היומי פורץ דרך גם לילדים

אבי רט ערך ש"ס דף יומי נגיש לילדים, שמאפשר לימוד משפחתי מושך ומעניין סביב התלמוד הבבלי. "אם התלמוד יהיה לחוויה חיובית עבור הילד בגיל צעיר, הוא יתחבר אליו בגיל מבוגר", הוא מסביר

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 11/10/12 18:49 כה בתשרי התשעג

הדף היומי פורץ דרך גם לילדים
יחצ, צילום: יחצ

בשנים האחרונות הפך "הדף היומי" למהפכה של ממש בציבור הדתי: יותר לומדים, יותר מלמדים ויותר שיעורים. מי שנשארו אי שם מאחור הם צעירי הציונות הדתית שלעומת המבוגרים דווקא חשים סלידה עמוקה מהטקסט התלמודי. "התלמוד הישראלי" הוא יוזמה חדשה שעשויה להציל את המצב.

לראשונה בהיסטוריה מוציא לאור אבי רט ש"ס דף יומי נגיש, רחוק מאוד מרבינא ומרב אשי אך קרוב יותר לליבם של ילדי ישראל שהם, כפי שרט טוען, "עוד לא ננעלו".

"זיהינו כי טרנד הדף היומי נמצא אצל המבוגרים וחשבנו איך לתרגם את הטרנד גם לילדים", מספר רט, עורך "התלמוד הישראלי". "התלמוד הישראלי" הוא למעשה ש"ס גמרא לילדים בגילאי בית ספר יסודי. דפי הש"ס הצפופים חמורי הסבר מקבלים מייקאובר רציני והופכים למפגן צבעונית שלא שוכח גם את התוכן. רט, יחד עם צוות נכבד, עמל במשך שלוש שנים ואסף מכל דף בש"ס ערכים, סיפורים, מושגים ודמויות יסוד אותן ניתן לחשוף לילדים בצורה מושכת ומעניינת.

(צילום: מתוך הספר)

"אבא שלומד דף יומי לא מתאפשר לו ללמוד עם הילד, עכשיו הוא יכול לשתף אותו בלימוד", אומר אבי רט, "זה מאפשר גם לילדים להיחשף לעולם התלמוד על כל מה שיש לו. כך אבא וילד יכולים ללמוד את הדף היומי ולהתקדם יחד. את פרשת שבוע הוא כבר למד בגן, את הדף היומי הוא ילמד עם אבא, או במקרה שלי עם סבא. כך חיזקנו את התא המשפחתי וגם הענקנו כלי חשוב ללימוד".

אנחנו עדים לסלידה שיש לבני נוער דתיים מהגמרא ויש הטוענים שזה תוצאה של לימוד בגיל שאינו כשיר לכך. נראה כי לימוד בגיל מוקדם עוד יותר רק יעמיק הסלידה.

"כל אלה שבאים היום ללמוד את הדף היומי הם רובם 'בעלי בתים' ששנאו את הגמרא בתיכון ופתאום בגיל 45 פלוס החליטו לחזור אליה ואני רואה את זה אצלי בבית כנסת. מבוגרים שלומדים דף יומי בשש בבוקר או בשבת בצהרים עושים מה שבעבר לא היו מאמנים שיעשו וזאת מפני שמישהו עשה את הגמרא חומר לבגרות והשניא אותה עליהם. השנאה נוצרת, לדעתי, כשלוקחים ילד בן 16 וללא הכנה מלמדים אותו גמרא ועוד כחומר לבגרות.

"'התלמוד הישראלי' הוא מכינה קדם-תלמודית, אם אתה לוקח ילד קטן וחושף אותו לסיפורים ולדמויות זה מרתק אותו והוא אוהב את זה. לא תמצא שם פלפול תלמודי אלא חשיפה למושגים ונושאים במסכת. בתיכון הוא כבר יגיע אל עולם מוכר לו והוא ידע במה מדובר. מושגים כמו 'חזקה', טענה ורשות הרבים אינם זרים לו וזכורים לו כחוויה טובה ומעניינת".

כבר שנים רבות שרט מוביל מסעות לפולין ובחצרות חסידים ואף מלמד חסידות ידוע אולם חרף זאת החליט להנגיש לילדים דווקא את הגמרא הנתפסת כמסובכת. בעוד שלימוד החסידות, הרגשי יותר, נעשה נפוץ יותר ויותר בישיבות הציונות הדתית, החליט רט אחרת.

"בסופו של דבר בוא נזכור מה עיקר ומה טפל", הוא אומר, "התלמוד היהודי הוא בעצם העוגן המרכזי לכל העולם היהודי. הלכות, מדרשים וחשיבה של שקלא וטריא הם יסוד היהדות. החסידות היא דרך בעבודת ה' אבל לא יסוד. היא לא הרחוב הראשי של היהדות כי אם שביל וכלי חשוב בעבודת ה'. התלמוד הוא היוצר של העולם היהודי ומשם עולם זה התהווה. מעבר להכל לימוד גמרא אינו סותר את לימוד החסידות, אני אומר גם זה וגם זה".

מפעל "התלמוד הישראלי-הדף היומי לילדים", ביוזמתם ובמימונם של מאיר וצילית יעקובסון, הוא רק הצעד הראשון. הצעד השני של רט וחברותו יופנה אל עבר החברה החילונית. "המילה 'תלמוד' היא עתיקה ואנחנו רוצים להפוך אותו לתורת חיים וכחלק מזה כיניתי אותו 'תלמוד ישראלי'", מסביר רט, "אנו מתכוונים גם לקחת סוגיות מהש"ס שיתאימו לציבור החילוני, פחות אמונות ודעות ויותר סוגיות משפטיות כמו למשל נזיקים ומערכת של ערכים יהודיים".

פרויקט "התלמוד הישראלי" הוא ניסיון נוסף להשאיר את התלמוד חי ורלוונטי. הוצאת ש"ס שלם לילדים הוא ניסיון להכות בברזל בעודו חם ובהחלט יכול להפוך מהוצאה נחמדה, צבעונית ומעניינת למהפכה היסטורית של ממש. מהפכה שתהפוך את הדף היומי לפופולארי גם בקרב בני הנוער, לנו נותר רק לקוות.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il