זהירות: לולבים מודבקים

הרבנות הראשית מזהירה מפני לולבים המושרים בדבק למניעת פתיחתם. הפוסקים חלוקים באשר לכשרות לולבים מסוג זה

חדשות כיפה אורי פולק 20/09/10 00:00 יב בתשרי התשעא

זהירות: לולבים מודבקים
yanec-cc-by-nd, צילום: yanec-cc-by-nd

הרבנות הראשית מזהירה את הציבור באמצעות מחלקת הכשרות שלה, מתופעת הלולבים המושרים קודם שיווקם בדבק אקרילי מדולל, זאת כדי למנוע את פתיחתם. ברבנות פרסמו את הדברים מחשש שסוחרי הלולבים לא יידעו את לקוחותיהם באשר לכשרות העומדת בספק.

במחלקה מדווחים כי במסגרת ביקורת שנערכה השבוע בצפון, אצל אחד מספקי הלולבים הגדולים, מצאו הפקחים כי חלק לא מבוטל מהלולבים עוברים תהליך של השריה בתוך אמבטיות המכילות דבק אקרילי מדולל. יצוין כי פוסקי ההלכה חלוקים באשר לכשרותם של לולבים אשר עברו טיפול מהסוג הזה, לשם יציאת ידי חובת נטילת לולב.


גם מי שקונה לולב מודבק יש לו על מי לסמוך (צילום: yanec-cc-by-nd)


הרב יוסף צבי רימון, רב שכונת אלון שבות דרום ויו"ר ארגון "תעסוקטיף", מסביר בשיחה עם כיפה כי "ניתן להכשיר לולב שנפתח העלה האמצעי במעט, שהדביקו אותו על ידי דבק. אולם, אם הלולב נפסל ממש, ישנה מחלוקת גדולה בין הפוסקים האם ניתן להכשירו בדבק". הרב רימון מוסיף כי "לכן, כאשר קונים לולב שהודבק, ואין יודעים מה היה עברו (האם הוא היה פסול ממש, או רק נפתח במעט), הדבר נתון במחלוקת הפוסקים ולכן עדיף לכתחילה לולב שלא הודבק באופן זה. עם זאת, מציין הרב כי גם "מי שקונה לולב שכזה, יש לו על מה לסמוך".

בהתבסס על דברי הגמרא במסכת סוכה, מנמק הרב רימון כי "לכתחילה אנו פוסקים שאפילו אם נחלק העלה האמצעי בלולב, ברובו - פסול. כמו כן, רבים מהדרים, שהעלה האמצעי לא ייפתח אפילו מעט (או יותר משמונה ס"מ), בכדי שלא ייפתח יותר בימי החג". פסול נוסף בלולב הינו "כאשר העלה האמצעי נפתח בצורה של האות V".

"במקרה שלנו ישנו דיון במקרה בו הדבק נמצא לא רק בראשו של הלולב, אלא בכל הלולב. ואם כך, אולי תהיה בעיה של חציצה, בין הלולב לשאר המינים. בכך יש יותר סיבה להקל אם הדבק לא ניכר כלל, שאז אולי הדבק בטל לגמרי, ואין בכך חציצה", מסכם הרב רימון.