השארו מעודכנים

הכניסו לתיבה את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם, ותקבלו התראה בכל פעם שמתפרסם עדכון כשרות חדש באתר. אין יותר פשוט מזה

הצטרף
נעמן קם

לשרוף את "תורת המלך"

בשיחה שהעביר בבית מדרשו קרא הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, לשרוף את ספרו של הרב שפירא ואף "לפסול אותו מלהורות הלכה בישראל"

אורי פולק
י"ט אלול תש"ע, 29/08/2010 00:00

"זה ספר מאתגר שנכתב על ידי תלמידים ברמה, ודווקא בגלל זה יש לשרוף אותו ואפילו לפסול את הרב שפירא מלהורות הלכה בישראל", כך אמר ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן, בשיחה שהעביר לתלמידי הישיבה בשבוע שעבר ובהתייחס לספר "תורת המלך" של הרב יצחק שפירא.

 

"אני אומר את הדברים מחשש שאנשים יקראו את הספר ויעשו מעשה. אמנם הסתה לרצח אין בו, אך יש בו התרת דם. נערי גבעות עוד יישבו בגללו בבית סוהר לכל ימי חייהם, בעוד הרב המחבר ידרוש תורה ברבים וישיר זמירות בליל שבת", אמר הרב מדן, אשר בחר שלא להשתתף בעצרת התמיכה ברב דב ליאור וברב יעקב יוסף, בשל סירובם של מארגני העצרת מלהוקיע את דברי הרב שפירא.

 

"יש למחות על זימונם של הרב דב ליאור והרב יעקב יוסף לחקירה, הפרקליטות עשתה רק נזק כששמה לרב שפירא אזיקים", אמר הרב מדן אך הדגיש כי לדעתו "הוצאת דברי תורה מהקשרם חמורה יותר מזלזול של הפרקליטות בכבודם של רבנים. זה לא חדש, יש הרבה דברים מקוממים במדינה, אבל יש גם סדרי עדיפויות בחיים. גם תהלוכת הרבנים בחצרות המשטרה אחרי רצח רבין הייתה דבר מקומם. כשרבנים נותנים משקל יתר לשמירה על כבוד התורה, הם נתפסים כאיגוד מקצועי שדואג לעצמו".


(צילום: נעמן קם)

לטענת הרב מדן, הבעיה המרכזית בספר "תורת המלך" הינה הפרשנות הטכנית של הכתובים, כפי שהיא נעשית על ידי המחבר. "ברמב"ם נזכר מושג "דין מרומה", שאם הבירור ההלכתי מביא אותך למסקנה מסויימת ולפי האינטואיציה מרגיש הפוסק כי מדובר במסקנה מוטעית, אסור לו לפסוק הלכה אחרת הוא מגיע לפרדוקסים", אמר הרב מדן.

 

כדוגמה לדבריו, ציין הרב מדן מציאות בה נקלע יהודי שומר מצוות לאי בודד עם גוי וליהודי יש פירות מעשר שני אשר אין לו אפשרות לפדות אותם על פי ההלכה ועל כן אסורים הפירות באכילה. "מה יעשה היהודי? על פי ההלכה, הוא צריך לכאורה לאכול את הגוי, שהרי אין בתורה איסור אכילת גוי. אז נאכל אותו? אי אפשר ללכת בכל דבר לפי הסרגל של ההלכה, צריך גם אינטואיציה בחיים, במיוחד כשנוצר חשש לשפיכות דמים".

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. תשובה הלכתית
גבריאל 8/29/2010
במחילה מכבוד תורתו של הרב מידן אני לא רואה שהרב עונה עניינית לדברים רק תוקף את הספר ומחברו נא יענה כבודו ענינית לדברים
תמונה
2. שלמי דביר אב לילדים יושב בכלא
למען ציון לא אחשה 8/29/2010
וכל הגינצבורגים והכהניסטים למינהם ממשיכים להסית למבצעי נקמה למינהם. האם הורסים חיים של אנשים, מזיקים להתיישבות ביש"ע והופכים את תורת ישראל למבוע של שנאה וחרחור . חייבים בתקיפות להוקיע אותם. אם נבר תתבר ואם קנאי תתקנא.
תמונה
3. כל הגושניקים "הפתוחים" פתאום מתמחים בשהחרמת ושריפת
לינדבאום לשעבר וחבל 8/29/2010
ספרים!! עד כמה צביעות יכולה לחגוג???
תמונה
4. הקול קול יעקב? אני מציע לרב לרדת מהר העץיון
לשרוף? אינו רב? 8/29/2010
שומו שמיים ואולי גם אני אשרוף את דבריך ותמונותיך שאינם נראים לי. ואולי לא אדון אותך כרב. התנהגותך יותר פסולה מדרך אנשי הגבעות. אוי למשתמש בקולו של עשיו וקורא לשמו יעקב.
תמונה
5. גם ספרים של "הר עציון" שגובלים באפיקורסות יש לשרוף
שורף 8/29/2010
ממש תלמיד של הרב עמיטל
תמונה
6. הרב מדן - באמת!
avi 8/29/2010
רוצה להכניס את הרב שפירא לכלא?
הדברים לכשעצמם דברים נכונים, ואים מקום להוקעה זו. זה רק מזיק!
תמונה
7. הרב יצחק שפירא מין?
אישיהודי 8/29/2010
יש ליזהר לא לגלוש לקיצוניות שנייה
תמונה
8. דברים כדרבנות
דונש בן לברט 8/29/2010
דברי מו"ר הרב מדן הינם כמשמרות נטועים, וטוב שאמרם.

כמו כן, יש לצרף לדעתי גם את כל כותבי ההסכמות לספר הבזוי והמבזה הזה, לרשימת פסולי ההוראה.
ואולי בכך יכופר חילול השם הנורא שנגרם ע"י הספר המתועב.

והשם הטוב יכפר.
תמונה
9. כל הכבוד לרב מדן
אורי 8/29/2010
שמקיים שוב ´לא תגורו´, גם לימין וגם לשמאל.

ירבו כמותך, הרב מדן!
תמונה
10. הגושניקים לא פתוחים!!
עץ חיים 8/29/2010
הרב עמיטל, ר´ יואל הרב מדן והרב ליכטנשטין הם מגדולי הקנאים לכבוד שמים והאדם וכבוד התורה. יש גבולות ומי שעובר אותם יש להלחם בו בכל עוז.
אנשים שכל חייהם להגדיל תורה ולהאדירה יקומו כאריות על מי שעושה אותה סם המוות.
תמונה
11. במקום שבו שורפים ספרים - שם ישרפו אנשים
הנריך היינה 8/29/2010
זו הסתה לרצח.
תמונה
12. איפה הרב שרלו
יהל נטר 8/29/2010
וכל הליברלים שזעקו שהר המור הורו להוציא את הספרים שלהם מחוץ לבית המדרש??
צביעות.
תמונה
13. וכך פגה לה הפתיחות של הישיבה עם מותו של הרב עמיטל (ל"ת)
יונתן 8/29/2010
תמונה
14. אני הבנתי שהספר נועד לחיילים
ל. 8/29/2010
שלא יכנסו לספקות הריגת גוי
כמובן עם שיקול ה-היגיון

אז בהנחה שזה רק לחיילים
שלא יחששו להרוג , כאשר הם בסכנת חיים

אם אני טועה, אז כשלעומת באתי
לכן אין צורך לשרוף , אך למרות ההדים התקשורתיים , וקצת חילול ה´
אין מקום לסריפתו וגם לכתיבתו
מקסימום שיעור שיועבר לחיילים ללא הקלטה
תמונה
15. במקום ששורפים ספרים
יוסי 8/29/2010
שורפים גם אנשים
תמונה
16. יצא הגוש ניק מן השק...אוי לנו שכך מתנהגים בגוש!!! (ל"ת)
רננה 8/29/2010
תמונה
17. כל הקנאים מישיבות אלון מורה ושלוחיה
חיים 8/29/2010
אתם הורסים את המדינה אתם הקנאים של בית שני שהחריבו הכל אין לכם ראיה רחבה אתם רואים רק את עצמכם תצאו מהגטאות שבניתם לכם
תמונה
18. אשרינו שיש לנו רב כזה!
8/29/2010
אין בהר עציון שום פתיחות לחילול ה´ ותורתו!

ספריו של הרב שרלו הוחרמו ללא כל סיבה הלכתית, אלא רק בגלל המחלוקת על תורתו (שהיתה יכולה להיות לשם שמיים, ולא זכינו). אין הנידון דומה לראיה.
תמונה
19. אשרינו!
8/29/2010
צודק הרב מדן. לחלוטין.
ההוראה של הרב שפירא בנידון היא הזויה, ועצם הדיון פה נוראי. הרב מקפיד לשמור על כבודם של הרב יוסף והרב ליאור לגבי החקירה, יחד עם מחאה לכבודה של תורה!
על כל הסוגיה הזו כבר נאמר "חכמים היזהרו בדבריכם שמא תחובו חובת גלות...".
הספר הזה מוטב שלא נכתב, והיות שנכתב מוטב שללא הסכמות, והיות וכבר יש הסכמות (פתאום עם הסתיגויות) ראוי להיזרק.
עצם הדיון בספר הזה הוא חילול ה´ גמור ומוחלט (יותר מאשר בחקירת רבנים במשטרה...) וטוב עשה הרב מדן שהגדיר שהדיון הזה אין מקומו בתוך כותלי בית המדרש. זו אינה תורה.
 
תמונה
20. ל-17 : חיימק´ה, לך תזרוק אבנים בבילעין
היהודי זיס 8/29/2010
פתאום כל השרצים השמאלנים יוצאים מהחורים.
תמונה
21. מי שקורא לרצוח ילדים חפים מפשע
גושניק 8/29/2010
וזה מה שעשה מחבר הספר הזה,
צריך להעיף אותו ואת הספרים שלו לכל הרוחות

זאת לא שאלה של פתיחות. גם לפתיחות יש גבולות!!
תמונה
22. עיוותים
תלמיד שיעור א´ בגוש 8/29/2010
א.ישנם עיוותים די רציניים במאמר הזה... ב.קוראים לזה לקיחת אחריות, הרב שפירא עשה טעות! ג.הרב בכוונה אמר את הדברים בשיחה סגורה לתלמידי הישיבה וביקש לא לפרסם...לצערינו ישנם אנשים שלא יודעים לסתום את הפה
תמונה
23. למגיבים 11 ו- 15
דונש בן לברט 8/29/2010
ולשאר מצטטי היינה, הציטטה חביבה ומרתקת, אך אין לה הרבה קשר עם המציאות, והיא לא מעבר לאימרת כנף משובבת.
מעבר לזה, דבריו של היינה נאמרו ביחס לגזענות שהביאה לשריפת הספרים. וכמובן שאין לנ"ל קשר לנדון דידן.
עובדה היא שאת ספריו של הרמב"ם (מו"נ והמדע) שרפו, והאש נשארה בתחום הספר.
הדיון הוא דיון ענייני מהותי על תוכן הספר ולא על טיב מחבריו.

תמונה
24.
לשרוף 8/29/2010
אש אש מדורה
תמונה
25. תותח! (ל"ת)
אני 8/29/2010
תמונה
26. הרב מדן הביא למעלה מ-20 דוגמאות הסותרות את הספר
הערה 8/29/2010
לשאלת מי שחשב שהוא לא טוען טענות ענייניות. להיפך, כל טיבה של ישיחה זו היה לדבריו "להשיב כהלכה לספר אתגר"
תמונה
27. כל הכבוד לרב מדן
אני 8/29/2010
לצערנו נראה שישיבת הגוש היא המקום היחיד שבו נשמר כבוד התורה.
הספר הזה פרט להוראות הבעייתיות שלו - הוא מהווה חילול ה´ וסכנה ליהודים.
תמונה
28. ישיבת הגוש לא התשנתה ולא משנה מי עומד בראשה (ל"ת)
הזמירות הן אותן זמירות 8/29/2010
תמונה
29. הכתבה חוטאת לאמת
8/29/2010
מומלץ לקרוא את מה שכתב חגי סגל כדי להבין מה באמת אמר הרב מדן
לפני שמגיבים...בחוצפה הרגילה שלנו..
תמונה
30. שהגוש מוציאים ספרים מבית המדרש...
8/29/2010
זה מתוך קנאות לאמת הצרופה ואהבת הבריות הבוערת בהם כאש להבה.
אולם כשבשבי חברון/ הר המור / הרובע מחרימים ספרים זה מתוך צרות אופקים, קנאות פנאטית, זילזול בכבוד ת"ח וכל הדברים הרעים שאתם יכולים להעלות על הדעת...
תמונה
31. חשבתי שהגושניגים נגד החרמות ספרים
אולי לשריפה יש שונה... 8/29/2010
אוי, קשה להיות פתוח בימינו...
תמונה
32. הספרים של ליבוביץ כשרים בגוש? (ל"ת)
מובך 8/29/2010
תמונה
33. הבל וחבל
אריה 8/29/2010
אתה בעצם אומר שרב שהגיע למסקנה בילכתית וזה לא נראה לא באינטואיציה שלו מתאים אז הוא לא צריך להורות כך?
אתם ירדתם מהפסים שם בצהר או מה?
תמונה
34. יש לשרוף גם את התורה
עמינדב 8/30/2010
לפי ההגיון של מר מדן, יש לשרוף גם את התורה, שהרי כתוב "מחלליה מות יומת", עוד מעט מישהו יהרוג מחלל שבת ויישב בכלא לכל ימי חייו.
גם את משה רבנו, הייתי פוסל מלפסוק הלכה. הייתי שם את מר מדן במקומו.
תמונה
35. למגיבים 22 ו-26
ישראל אריאל 8/30/2010
מדומני שזו דרכה של תורה, ואשמח לראות דברים עניניים בקשר לספר.
תמונה
36. מה דין המבזה תלמיד חכם?
הלל 8/30/2010
האם יש לו חלק לעולם הבא? כיצד כינו אותו חז"ל? נא לעיין בפרק חלק.
תמונה
37. למה שאשמע לרבני ישיבות כשיש רבנות ראשית?
אזרח 8/30/2010
יש רבנות בישראל וזה התפקיד שלה למנוע מרב להורות הלכה בישראל. ולא ראש ישיבה בשופ סגר גודל כזה או אחר. נראה לי שעולם הישיבות חושב שרק הם העם. תתעוררו יש כאן הרבה יותר כאלה שהם לא תלמידי ישיבה ורק הרבנות הראשית תחליט להם מי הוא רב ומי לא. ואם לרב מדן יש בעיה שיפנה לרבנות והיא תמצא לה פיתרון.
תמונה
38. מר עמינדב הידען
דונש בן לברט 8/30/2010
התורה (במובן של חמשת חומשי תורה), בניגוד לספר שפורסם, אינה לא היתה ולא תהיה ספר הלכה, ואת זאת כל דרדק מתלמד יודע עוד משחר נעוריו.

´תורת המלך´ לעומת זאת הוא ספר המתיימר לשמש כספר הלכה למעשה, ומשום כך המסוכנות הרבה שלו.
תמונה
39. לשרוף ספרים??!! ה´ ירחם! חשבתי שכבר עברנו את
גיא 8/30/2010
חשבתי שכבר עברנו את התקופה בה רב שחולק על רב אחר קורא לשומעי ליקחו לשרוף את ספרי הרב השני.
זכור לי מקרה בו רבינו יונה קרא בזמנו לשרוף את ספרי הרמב"ם, לאחר תקופה נעשתה שריפת התלמוד הגדולה, רבינו יונה חש הדברים קשורים זה בזה והתחרט על ההוראה שלו הקודמת.
רב שחולק על רב אחר, וקורא לשרוף את תורתו של הרב השני, בעצם מביא בעיניים חיצוניות לזילזול עצום בתורה, שהרי אם רב יכול לשרוף דברי תורה, כל שכן שאדם רחוק מתורה יכול לשרוף אותה...
לגבי התלמידים של הרב מדן שטוענים שהוא אמר את הדברים בשיעור סגור,
למה להגיד אם אסור לפרסם?
תמונה
40. לאזרח ה-37! אתה בטוח שיש
אישיהודי 8/30/2010
רבנות בישראל? רבנות ראשית ממש? שפותרת בעיות?
תמונה
41. למה לא עונים לגישות הקיצוניות האלה? איפה הרבנים
מגדל עוז מאוכזיבס 8/30/2010
שדואגים תמיד לשמוע כל דעה? כשזה מימין לא צריך פתיחות פתאום? מאוכזבת מהרב מדן! מגדל עוזניקית
תמונה
42. קודם כל צריך להבין שזה ציטוט חלקי של השיחה
אלמונית 9/3/2010
הרב מדן טען שזה נכון שאין איסור בתורה להרוג גוי אבל צריך לראות את המצב כיום ולהתייחס לזה בצורה רלוונטית.
בנוסף הרב אמר שהוא מסכים שחקירת הרבנים היא מעשה שלא יעשה אבל אם עושים הפגנה צריך שיהיה ברור שזה על חקירת הרבנים ולא על הספר.
וכן, אני לא חושבת שכל מי שמגיב פה בזילזול הורג ערבים כל יום.
ומלבד זאת זילזול בכבוד רבנים הוא לא רק בהזמנתם לחקירה אלא גם בטוקבקים מעין אלו שנכתבו...
תמונה
43. לייבוביץ´ - תשובה
יהויכין פנדלוביץ´ 9/3/2010
חלק, (או כל, לא זוכר) מהספרים של ליבוביץ´ לא נמצאים לא בבית המדרש ולא בספריה אלא בחדר צדדי סגור בספריה, יחד עם ספרים של הרב כהנא, כי ראשי הישיבה (לא יודי מי מהם) לא הסכימו לתת לגיטימציה לספרים האלה. מאידך, יש אותם, כי כשצריך לדעת - צריך לדעת!
תמונה
44. לא מוסרי דבריו של מידן
נעמי 9/6/2010
ממש התפלאתי לקרוא תגובה חריפה כזו
האם זו אולי "קנאת סופרים"?
יתכן שרב מקנא לרב אחר וקובע לשרוף
את ספרי הרב השני?
לא יאומן לאן שהגענו.
הרב מידן - זה מוריד לך הרבה נקודות!!!!!!
תמונה
45. הנה ההסבר ההלכתי
נ נח 2/15/2011
ראה בקישור
לא כל הדעות הלגיטימיות
הדעות שאליהן מכוון הספר הן פסולות לחלוטין מבחינת התורה
לא קיים בתורה
נקודה

http://yhn.co.il/home/kingsway.pdf
תמונה
46. לשרוף או לא לשרוף
יעקב סבאג 6/28/2011 6:15:00 PM
"מי ששורף ספרים סופו שישרוף בני אדם" - היינריך היינה 1820.
להזכירכם גם את הספרים של רמח"ל שרפו בגלל פרשנות לקויה באותה נקודת זמן ומקום.
תמונה
47. מעולם לא תמכתי בשריפת ספרים
ראובן 7/4/2011 3:41:00 PM
אבל יש יוצאים מן הכלל - כמו ספר התועבה "תועבת המלך".
תמונה
48. שריפת ספרים, אנשים וכו´
חילוני 7/5/2011 11:42:00 PM
מה פשר ציטוטי המשומד היינריך היינה באתר מן זה?
תמונה
49. אנשים אתם מבזים את כבוד התורה!
שגכד 7/12/2011 12:48:00 AM
הרב מדן יוצא בהכרזה שספר שמתיר דמם של אנשים צריך לשרוף! גם אם כל תוכן הספר הלכתי- הוא מתעלם מהתוצאה של אמירת הדברים לציבור שלא שומר תורה ומצוות (או לפחות איסור רצח)! ואתם יוצאים להפגנות על הנושא של אמונת חכמים?!
תמונה
50. הדברים הוצאו מהקשרם
תלמיד שהיה בשיחה 5/2/2012 5:31:00 PM
השיחה התמקדה בחוסר אחריות של הוצאת ספרי הלכה בלי חקירה מספקת. הרב מדן צחק כשהוא אמר שצריך לשרוף את הספרים. החצי השני של המשפט (שמשום מה לא צוטט) הוא שצריך לשרוף את כל הספרים חוץ מהספר שלי...
הרב מדן לא שמח כשעצרו את הר´ דוב ליאור, הוא רק אמר שלא מתמקדים בעוול קטן כשיש עוול גדול.
עם כל זאת, הרב מדן כן דיבר בחומרה רבה על הספר שהעלים את העניין המוסרי.
תמונה
51. חלול ה´
אני 8/16/2013 4:27:00 AM
גועל נפש מזה החלול ה´ הזי כול הכבוד לרב מדן יש צדקים בסדום
תמונה
52. לא מסכים
י 3/5/2014 4:40:00 AM
לחלוטחן לא מסכים עם דבריו
תמונה
53. אורי פולק תמשיך ללמד טניס
עמור 5/2/2016 4:33:00 PM
אתה טוב בזה, אז תתעסק במה שאתה טוב. יש לך תשובה גם עכשיו אחרי ששלחו את החייל, היהודי הגיבור, אלאור עזריה, לבית האסורים???!!! זו מדינה יהודית, אז צריכה לנהוג לפי תורת ישראל.

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד