הרב קוק 2010

שיטתו העיונית של הרב קוק, "הלכה ברורה" ו"ביאור הלכה", רואה אור לראשונה במאגר תורני ממוחשב

חדשות כיפה אורי פולק 05/07/10 00:00 כג בתמוז התשע

מכון הלכה ברורה ובירור הלכה הפועל להגשמת חזונו התלמודי-עיוני של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, פיתח באחרונה תוכנת מחשב המציגה ללומדים את דף הגמרא, בליווי הפירושים "הלכה ברורה" ו"ביאור הלכה". מסכתות התלמוד של המכון מוכרות לציבור הלומדים זה שנים רבות, אך כעת קורם חזונו של הראי"ה עור וגידים ממוחשבים.

שיטת הלימוד של הרב קוק מתאפיינת בשני חיבורים מרכזיים: "הלכה ברורה" חיבור המסכם את פסקי ההלכה היוצאים מסוגיות הגמרא, כפי שהוא עולה מפסקי הרמב"ם והשולחן ערוך; "בירור הלכה" הינו סיכום שיטות המפרשים על סוגיות הגמרא הנוגעות לפסק ההלכה, לצד הסבר על מקורה של ההלכה מתוך סיכום השיטות.

במסגרת התוכנה שפותחה במכון, בשיתוף הרב דב גולדשטיין, מתפרסם מאגר תורני המכיל את שני החיבורים שכבר יצאו לאור על המסכתות. משתמשי התוכנה יוכלו לעיין בביאורים השונים בלחיצת כפתור. "אל המאגר התורני מצורף מפתח נושאים הלכתיים מפורט, המקושר לבירורי ההלכה המתאימים", מסביר הרב אביאל סליי, חוקר במכון הלכה ברורה, "כמו כן, לתועלת הלומדים ניתן למצוא במאגר גם את גיליון הש"ס שחיבר הרב צבי יהודה קוק, בהתאם לחומרים שכבר קיימים במסכתות שהוצאו לאור על-ידי המכון".

לתלמידי הדף היומי מתאפשרת הורדת גירסת הדגמה של המאגר התורני על מסכת שבועות הנלמדת בימים אלו, להתנסות והתרשמות ראשונית. המאגר התורני המלא ניתן לרכישה במשרדי המכון, בעלות של כחמש מאות שקלים.