האם "מוסד הרב קוק" מתחרד?

במוסד הרב קוק הכריזו על תחרות חיבורים תורניים. בועדה הבוחרת חברים חרדים בלבד

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 13/12/09 00:00 כו בכסלו התשע

האם "מוסד הרב קוק" מתחרד?
מיכאל יעקובסון, צילום: מיכאל יעקובסון

הנהלת "מוסד הרב קוק" החליטה לייסד פרס שנתי עבור חיבורים תורניים על שם הרב שילה רפאל זצ"ל. במסגרת התחרות, הנערכת במלאות 15 שנה לפטירתו של הרב רפאל, נקראים בחורי ישיבה לכתוב חיבור תורני כאשר החיבורים הנבחרים יזכו בפרסים כספיים.

ככל הנראה הסיבה שלא שמעתם על התחרות היא העובדה שפרסום התחרות נעשה רק בכלי התקשורת החרדים.

הרבנים שנבחרו לשמש בועדת השופטים של הפרס הינם: רבי ברוך מרדכי אזרחי, ראש ישיבת "עטרת ישראל", רבי דוד כהן, ראש ישיבת "חברון", ורבי שאול אלתר, ראש ישיבת "שפת אמת", כולם מיותר לציין משתייכים לציבור החרדי. אך ככל הנראה במכון חששו כי ועדת הסינון איננה מספיקה וחלק מתנאי ההרשמה לתחרות הם שעל מחברי החיבורים להיות אברכי כולל בהווה, ראש כולל או ראש ישיבה, כמובן בצירוף אישור המעיד על כך.


(צילום: אריאל הורוביץ, GFDL)


זו איננה התחרות הראשונה שבחרה לנדות את הציבור הציוני, כזכור לפני כחודש פורסם בכיפה על תחרות החיבור התורני של מפעל הפיס שגם היא נועדה לציבור החרדי בלבד. חבר הכנסת ניסן סלומינסקי תמה בזמנו על היוזמה: "מה רבה הייתה תדהמתי כשראיתי כי מפעל יפה ומכובד זה מיועד אך ורק למגזר החרדי! ועדת השיפוט מורכבת אך ורק מרבנים מהמגזר החרדי, ולמרבה המבוכה דאגתם שפרסום התחרות יהיה אך ורק בעיתונים החרדים. שמא חס-ושלום בחור ישיבה או תלמיד חכם שאינו מהמגזר החרדי ישמע ויחליט להשתתף". נראה כי ההיסטוריה חוזרת. הפעם על ידי מוסד המזוהה יותר מכל עם הציבור הדתי-לאומי, מוסד הרב קוק.

במוסד הרב קוק לא מבינים את הזעקה. "יש לנו מספר פרסים שביניהם פרס הרב מימון ופרס הרב ריינס שמיועדים רק לציבור הדתי לאומי ופורסמו רק בתקשורת הדתית לאומית. הבת של הרב נריה לדוגמא זכתה באחד הפרסים. עכשיו ישנו פרס ליצירות תורניות שפונה באמת יותר לתלמידי ישיבות. אנחנו פונים לכלל הציבור וקיבלנו גם פניות מישיבות דתיות לאומיות כמו מרכז הרב למשל. כמובן שאנחנו מקבלים מכולם ונקבל כל יצירה שתעמוד בקריטריונים".

"זה מוזר מאוד ואין אלא להצטער על כך" אומר הרב אריה שטרן בתגובה, "חבל שדווקא בדברים הקשורים לדברי תורה יוצרים הפרדה בין תלמידי חכמים ממגזרים שונים. כולנו לומדים תורה אחת והיא כולה של כולנו. זה לא ראוי ואפילו מגוחך. אצלי זה מעורר צחוק-אבל צחוק מר. זהו לא חידוש עבור מי שמכיר את הנפשות הפועלות, וזו מגמה גם בדברים נוספים, וזה באמת באמת חבל. זה כמובן מנוגד לכל הרעיון של הרב קוק והשימוש בשמו וזה בעיני אפילו די מזעזע".