התנ"ך להאזנה

רב המכר של כל הזמנים יוצא עכשיו בגירסת אודיו בקולו של עומר פרנקל

חדשות כיפה גדעון דוקוב 13/05/09 00:00 יט באייר התשסט

התנ"ך להאזנה
יחצ, צילום: יחצ

למה אתם מקשיבים כשאתם נוסעים באוטו או בתחבורה הציבורית בדרך לעבודה? פרוייקט חדש מציע לכם משהו קצת אחר להאזנה - גירסא מוקלטת של התנ"ך על-גבי 13 תקליטורים.


"התנ"ך הוא ללא ספק היצירה הספרותית העמוקה והמשמעותית ביותר של כל הזמנים שיצאה במשך השנים באין ספור מהדורות שונות, אך בכולם נשמרה קדושתה ותפארתה", מסבירים בחברת 'ספרא' שם יוצרה גרסת האודיו של התנ"ך. "אנחנו מאמינים שהגרסה החדשה אכן שומרת על קדושתה ומכובדותה ומסייעת בחיבור הטקסט התנ"כי הקדוש עם השפה המדוברת".


לצורך ביצוע הפרויקט חברו להם איריס אביטל, צעירה תל-אביבית, חילונית, בתחילת שנות השלושים לחייה, ועומר פרנקל מהקריינים הבולטים כיום בתקשורת הישראלית שאת קולו בוודאי שמעתם יותר מפעם אחת, בין השאר בגלי-צה"ל ובערוץ 10.



בראשית/ עומר פרנקל


רב המכר - עכשיו בהקלטה

איריס שבאה מבית מסורתי בעצם יזמה את הפרוייקט. "אני לא דתייה, אבל תמיד אהבתי את התנ"ך כי מבחינה אומנותית, דתית ופילוסופית זו היצירה הכי מדהימה שנכתבה אי-פעם", היא מספרת בראיון לכיפה, "מכיוון שקטונתי מלהבין את הטקסטים שעיני קראו, חשבתי שאם הייתה לי הקלטה שאיתה הייתי יושבת שומעת וקוראת ביחד - זה היה נותן לי חוויה הרבה יותר עמוקה שהייתה עוזרת לי להבין בדיוק את הטקסט".


איריס, שעבדה בתחום ההפקה, מספרת שהחיפוש אחר פרויקט דומה שנעשה בעבר גרם לה להבין שזה יעודה בחיים, "הבנתי שבעצם כל מה שעברתי בחיים הכשיר אותי לעשות בדיוק את הדבר הזה, ואמרתי לעצמי שאם משהו כזה לא קיים, אז אני יכולה לעשות את זה בעצמי. הרי התנ"ך הוא רב המכר של הזמנים, אז איך לא הקליטו אותו עד עכשיו?


איך לא הקליטו עד היום ? (צילום: יחצ)


"נכנסתי להפקה ופניתי לעומר פרנקל ושאלתי אותו כמה יעלו לי 100 שעות אולפן איתו. עומר לא ממש הבין מה אני רוצה ושאל 'מה את רוצה להקליט במשך מאה שעות?!' אמרתי לו 'את התנ"ך'. הוא די נפל מהכיסא ואמר 'ואוו, זה פרויקט חיי. אני בפנים'. באותו יום הקלטנו את הפיילוט לבראשית פרק א'. שנינו רעדנו מהתרגשות והמשכנו בדרך שלקחה שנה וחצי".

 

כל התורה על גבי 14 שעות

במשך אותה שנה וחצי שקד עומר על הקלטת הפסוקים, מנסה להשתמש בכישרונו כדי להעביר את סיפורי התנ"ך בצורה מקצועית, רהוטה ומרתקת, תוך שהוא מקפיד להיצמד להטעמה המקראית התקנית, ובמקביל לשמור על קריינות עכשווית וזיקה סיפורית קולחת.


בכדי שלא תהינה טעויות ליוו את הפרויקט מספר מומחים ללשון וטעמי המקרא, בתוכם פרופ' שלום פאול - ראש החוג למקרא באוניברסיטה העברית וד"ר יוסף עופר מאוניברסיטת בר אילן, שהאזינו להקלטות ונתנו הערות.


"הקפדנו על כל הפרטים עד הסוף", מספרת איריס, "עד כה הקלטנו את כל תורה, אך לא את התורה והנביאים, כשמדובר על האזנה באורך של 14 שעות. אין עוד מוצר כזה בעולם, וגם החלק של הנ"ך עוד יגיע בעזרת ה'".

 

איזה תגובות אתם מקבלים?

"יש המון תגובות מאנשים שקנו, בין אם זה חילונים שעושים עם זה יוגה, ובין אם זה נהג משאית שחזר בתשובה, וקנה את הדיסק כדי שישמור עליו. יש גם תגובות מאוהבי תנ"ך מבוגרים שקשה להם לקרוא - ומבחינתם זה כמו שמישהו מקריא להם, ואפילו אנשים שסתם שומעים את הדיסק לפני שהם הולכים לישון.


"אני יודעת שבין הקונים יש גויים נוצרים שלא מבינים מילה - ממשרד החוץ שלחו אותי ליריד ספרים בפרנקפורט, שם היה לזה לא מעט ביקוש. החוויה הכי הזויה שם הייתה כשאדם מבוגר עם מעיל שחור וצלב ענק ירד מה'הארלי דייוידסון' שלו כדי לקנות דיסק".