Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
שלושים שנה לקהתי - כיפה

שלושים שנה לקהתי

בחנוכה השנה ימלאו שלושים שנה לפטירתו של הרב פינחס קהתי. קהתי, פקיד בנק במקצועו, אחראי לאחד ההישגים הרוחניים החשובים של יהדות המאה העשרים.

חדשות כיפה חיים נבון 20/12/06 00:00 כט בכסלו התשסז

שלושים שנה לקהתי

בחנוכה השנה ימלאו שלושים שנה לפטירתו של הרב פינחס קהתי. קהתי, פקיד בנק במקצועו, אחראי לאחד ההישגים הרוחניים החשובים של יהדות המאה העשרים: פירושו למשנה הוא יצירת מופת של כתיבה תורנית. בכל תקופה נכתבים אלפי ספרים תורניים (במאה העשרים - רבבות), ומתוכם רק בודדים ייזכרו ויילמדו במאות הבאות. אם ננסה לערוך את רשימת עשרת ספרי המופת התורניים של המאה העשרים, קשה לי לראות רשימה כלשהי שלא תכלול את פירוש קהתי. אתם יודעים מה: גם אם נצמצם את הרשימה לחמישה.


פירושו של הרב קהתי הוא פירוש הפשט הטוב ביותר שנכתב למשנה אי-פעם. כמובן, קהתי עומד על כתפיהם של ענקים כמו הרמב"ם וברטנורא. אך לא כל אחד מצליח לטפס לכתפי הענקים. תשע מאות שנה אחרי רש"י, איש עוד לא הצליח לכתוב פירוש לגמרא, שיתקרב אפילו לרמת פירושו המופלא. קהתי הצליח לחולל את ההישג הזה בתחום המשנה.

הרב קהתי ניחן בכושר הסבר נדיר, וביכולת תמצות מרשימה. בפירושו למשנה יש איזון מדויק בין פרטנות לקיצור. פירוש קהתי הוא הפירוש הראשון שמצליח לספק ללומד המשנה את תמצית פירושם של חז"ל בתלמוד למשנה הנידונה. אין ספק שפירושו חולל מהפכה בלימוד המשנה: אם אפשר לראות יהודים לומדים משניות באוטובוס וברחוב ובטיול ובכל מקום, הרי זה הרבה בזכותו.


הרב פינחס קהתי השתייך לחוגי הציונות הדתית, כפי שאפשר לראות גם מההקדשות שבפתיחת ספריו. מעבר להישג האישי שלו בכתיבת הפירוש, כולנו יכולים להתגאות בו, כהישג תורני מהמעלה הראשונה שיצא מהציבור הזה. כן ירבו.


פורסם ב"נקודה", גיליון 296

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן