השארו מעודכנים

הכניסו לתיבה את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם, ותקבלו התראה בכל פעם שמתפרסם עדכון כשרות חדש באתר. אין יותר פשוט מזה

הצטרף

שלושים שנה לקהתי

בחנוכה השנה ימלאו שלושים שנה לפטירתו של הרב פינחס קהתי. קהתי, פקיד בנק במקצועו, אחראי לאחד ההישגים הרוחניים החשובים של יהדות המאה העשרים.

חיים נבון
כ"ט כסליו תשס"ז, 20/12/2006 00:00

בחנוכה השנה ימלאו שלושים שנה לפטירתו של הרב פינחס קהתי. קהתי, פקיד בנק במקצועו, אחראי לאחד ההישגים הרוחניים החשובים של יהדות המאה העשרים: פירושו למשנה הוא יצירת מופת של כתיבה תורנית. בכל תקופה נכתבים אלפי ספרים תורניים (במאה העשרים - רבבות), ומתוכם רק בודדים ייזכרו ויילמדו במאות הבאות. אם ננסה לערוך את רשימת עשרת ספרי המופת התורניים של המאה העשרים, קשה לי לראות רשימה כלשהי שלא תכלול את פירוש קהתי. אתם יודעים מה: גם אם נצמצם את הרשימה לחמישה.


פירושו של הרב קהתי הוא פירוש הפשט הטוב ביותר שנכתב למשנה אי-פעם. כמובן, קהתי עומד על כתפיהם של ענקים כמו הרמב"ם וברטנורא. אך לא כל אחד מצליח לטפס לכתפי הענקים. תשע מאות שנה אחרי רש"י, איש עוד לא הצליח לכתוב פירוש לגמרא, שיתקרב אפילו לרמת פירושו המופלא. קהתי הצליח לחולל את ההישג הזה בתחום המשנה.
 

הרב קהתי ניחן בכושר הסבר נדיר, וביכולת תמצות מרשימה. בפירושו למשנה יש איזון מדויק בין פרטנות לקיצור. פירוש קהתי הוא הפירוש הראשון שמצליח לספק ללומד המשנה את תמצית פירושם של חז"ל בתלמוד למשנה הנידונה. אין ספק שפירושו חולל מהפכה בלימוד המשנה: אם אפשר לראות יהודים לומדים משניות באוטובוס וברחוב ובטיול ובכל מקום, הרי זה הרבה בזכותו.


הרב פינחס קהתי השתייך לחוגי הציונות הדתית, כפי שאפשר לראות גם מההקדשות שבפתיחת ספריו. מעבר להישג האישי שלו בכתיבת הפירוש, כולנו יכולים להתגאות בו, כהישג תורני מהמעלה הראשונה שיצא מהציבור הזה. כן ירבו.

פורסם ב"נקודה", גיליון 296

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. מה שלא כולם יודעים
י. 12/20/2006
שהרב קהתי היה עסוק בעבודה, וכל יום היה לו זמן לעבוד על שתי משניות כמו שצריך. כל שבוע הם יצאו כקונטרס שקשור לבני עקיבא. וכך שבע שנים, יום אחר יום, יצא הפירוש הזה. וכל זה מהשקעה קטנה של שתי משניות ביום- זיכוי רבבות, ומיליונים עם הזמן. ומה אנחנו לומדים לעצמנו ממנו?...
תמונה
2. חידוש
קראל 12/20/2006
חידוש קהתי זצ"ל נלב"ע ביום שישי בשעה 6.00 בנר שישי של חנוכה לאחר שסיים את המשניות
תמונה
3. ל-1 שתי משניות זה לא דרך אגב
12/21/2006
הרב קהתי עזב את עבודתו במשך שבע השנים שבהם עסק בפירוש הוא התמסר לענין לפעמים עשרים שעות ביממה ולפעמים יותר. ללמוד שתי משניות זה השקעה קטנה, במיוחד עם פירוש קהתי.., אך לכתוב פירוש אמין ורציני עליהם זה היה מפעל אדיר, שהצריך כוחות נפש עצומים.
תמונה
4. אחד הפירושים הגדולים!!!!! (ל"ת)
2/16/2008
תמונה
5. חיים נבון שיטחי ופופוליסט כהרגלו-היכנסו
דוד 5/23/2010
כבודו של הרב קהתי במקומו מונח אבל זוהי בורות שלא להזכיר את מפעלם המונומנטלי של הרב אליעזר לוי וחנוך אלבק. אליעזר לוי הוציא בתשי"ב פירוש למשנה שהוא דומה להפליא לקהתי....גם לוי קיבל את הסכמתם של הרבנים הראשיים ובתוכם הרב אונטרמן זצ"ל...לא ברור כיצד נדחקו ספריו של לוי מפני קהתי ומדוע ראה צורך קהתי להוציא פירוש שאינו מחדש הרבה יחסית לפירושו של לוי. גם הפורמט כמעט זהה ולולא כבודו של קהתי המנוח הייתי טוען לפלגיאט לא קטן....
הצורך לנפנף בקהתי בשל השתייכותו המגזרית אינו מצדיק את ההתעלמות מלוי ואלבק ז"ל.
תמונה
6. מגיב 5 - הפוסל במומו פוסל
יניב 2/20/2012 5:09:00 PM
מי שמגלה שיטחיות וחוסר אחריות הוא דווקא אתה.

קודם כל צריך להבין שאם פירוש מסוים התקבל מאוד, ואחר נדחה כמעט לחלוטין, זה קרה מסיבה טובות. הרי הרבה מאוד תלמידי חכמים הכירו את הפירושים, את הרב קהתי אימצו בחום ואת האחרים דחו, וזאת שטות לחשוב שזה בגלל קונספירציה (דרך אגב פירושו של הרב קהתי זצ"ל חדר כ"כ חזק שתוכל למצוא אותו גם בחנויות ספרים חרדיות, למרות שהרב ככל שהבנתי לא נמנה על חוגיהם - ומי שמבין יודע עד כמה מרחיקת לכת המשמעות של הדבר) .

הדימיון בין פירוש קהתי לפירוש הלוי הוא רק *בחיצוניות*, בפורמט, ורק בזה צדקת - שני הפירושים לוקחים את דברי המשנה כלשונם ומשלבים ביניהם את פירושם. שניהם גם כותבים הקדמה לסדרים ולמסכתות. פה מתחיל ונגמר הדימיון.

פירושו של הרב אליעזר לוי לא סתם נדחק.
יש כמה סיבות לדבר, והן נובעות ממה שמצפים מפירוש למשנה.

מפירוש מצפים ל:

א. אמינות ודיוק. מפירוש למשנה מצפים קודם כל שיהיה *אמין ומדויק*. זה תנאי הכרחי, יותר חשוב מבהירות. פירושו של הרב הלוי לא מדויק, שלא לומר מטעה (ר´ למשל שבת פ"א מ"ב - "זמן המנחה מתחיל משתים עשרה וחצי". ושום התייחסות למנחה קטנה). אפילו את התואר לגיטימי אני בספק אם הייתי נותן לפירוש הזה, ובוודאי ובוודאי ש"מונומנטלי" זה הסחפות פראית ונמהרת.

ב. בהירות. פירושו של הרב קהתי זצ"ל הרבה יותר בהיר, נקי ותמציתי. מהתמציתיות הוא חורג אך ורק במקרים שצריך להרחיב ע"מ לתת הסבר טוב ומעמיק (וכשצריך - הוא עושה את זה, בניגוד לפירוש השני , השווה את שני הפירושים לערכין פ"ב מ"א, למשל).
באופן כללי פירוש קהתי מצטיין בכושר ניסוח מדהים, מה שבשום פנים ואופן אי אפשר לומר על הפירוש השני.

ג. מיקוד. פירוש קהתי מאוד ממוקד, הוא לא גולש לעניינים שאינם קשורים, בניגוד לפירושו של הלוי. בנוסף הרב הלוי מערבב תורה עם אקדמיה. לדעתי יש אצלו נקיטת עמדה בשאלות היסטוריות - שזה תחום אקדמי בפני עצמו, אי אפשר להפריח אמירות היסטוריות בצורה פסקנית, בוודאי שלא בפירוש למשנה.

באופן כללי פירוש קהתי הרבה יותר טוב. לא רק שהוא הרבה יותר טוב, הוא נראה לי מושלם (או קרוב למושלם) - כעומד בפני עצמו ( גם ללא השוואה לפירושים אחרים).

כך שאמירתך " לא ברור כיצד נדחקו ספריו של לוי מפני קהתי" שגויה מעיקרה, ונובעת מכך שהסתכלת רק על הפורמט החיצוני של הפירושים ולא העמקת ללמוד מהם. למי שמכיר היטב את שני הפירושים - הדבר מאוד ברור.

כמו שחיים נבון, כותב המאמר כתב - היצירה של הרב קהתי זצ"ל היא יצירת מופת תורנית בעלת השפעה כבירה, שקירבה מאוד את המשנה בפרט והתורה בכלל להמוני בית ישראל. אני חותם על כל מילה של המאמר.
תמונה
7. למגיב 5,
שמואל 2/21/2012 2:10:00 PM
אתה מזכיר את הרב קהתי ז"ל ובאותה נשימה מאשים אותו בפלגיאט?! חצוף. אם אתה מבין את ההבדלים באיכות הפירושים ובכ"ז אמרת מה שאמרת, תהא בנידוי