השארו מעודכנים

הכניסו לתיבה את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם, ותקבלו התראה בכל פעם שמתפרסם עדכון כשרות חדש באתר. אין יותר פשוט מזה

הצטרף
Jeremy12201986

הסכנות שבמגמות החסידיות בציונות הדתית

אחת המגמות הבולטות בציונות הדתית בשנים האחרונות היא התפשטות הכיוונים החסידיים בקרבה; בעולם לימוד התורה, ובעולם המנהגים, התפילות ותפיסות העולם. לתופעה זו יש כמובן צדדים חיוביים, ואולם, יש לה גם מחירים כבדי משקל. הרב אמנון בזק, מבקש להתריע על המחירים הללו, ולבחון את משמעותם ביחס לעולמה וערכיה של הציונות הדתית

הרב אמנון בזק
ה שבט תשע"ב, 29/01/2012 08:38

שרוואלים, פאות וחיפוש רוחני

בשנים האחרונות פורחות מגמות חדשות בעולם הציוני-דתי, לכיוונים שונים. אחת המגמות הרווחות והמוכרות ביותר היא הכיוון שאפשר לכנותו חיפוש אחר רוחניות, בדרך המזכירה את רוחות החסידות הקלאסית. מבלי להיכנס להגדרות מדויקות ומבלי להימנע מהכללות החוטאות במידה מסוימת לאמת האובייקטיבית, דומני שעצם התופעה מוכרת לכול ואינה דורשת הגדרה מדויקת. כוונתי, כמובן, לביטויים כמו הכנסת ניגונים ושירים לתוך התפילה, בנוסח ר' שלמה קרליבך וממשיכי דרכו; לבוש חיצוני שעשוי לכלול גידול פאות, שיער ארוך, שרוואלים וכדומה; עיסוק נרחב בטקסטים חסידיים, עם דגש מיוחד על כתבי ר' נחמן מברסלב; אימוץ מנהגי חסידות שונים, כמו הקפדה על תספורת לילדים רק מגיל שלוש, או נסיעה לאומן לראש השנה; חיפוש רוחני הכולל דגשים על התחברות נפשית לעולם קיום המצוות, התבודדות, פשטות, חיבור לטבע בצורות שונות, ועוד ועוד. מובן שלא בכל מקום נמצא צירוף של כל התופעות הללו ואחרות, אולם באופן כללי ניתן לומר שמכלול התופעות קשור לאותה מגמה נאו-חסידית שאליה אני מבקש להתייחס.

אין ספק שיש במגמות אלו צדדים חיוביים. עצם הניסיון למצוא משמעות ורלוונטיות בעבודת ה' הוא כשלעצמו דבר חשוב, והוא מבטא את הרצון שלא להסתפק בקיום חיצוני ושטחי של חיי תורה ומצוות. נוסף לכך, יש במגמות אלו משום תוספת חיובית בתגובה ל"יובש" שהורגש במסגרות של בתי המדרש השונים, שלא פיתחו מספיק את ההיבטים הרגשיים והנפשיים של התלמידים. תוספת הדגשה על הפן הרוחני בחיי האדם בכלל ובעבודת ה' שלו בפרט, כל עוד היא במידה ראויה, היא אכן תופעה חיובית ומבורכת. אין גם ספק שמגמות אלו עולות בקנה אחד עם תופעות רוחניות כלליות בעולם (בסגנון ה"ניו אייג'"), הנובעות בין היתר מתחושת הניכור והבדידות בעולם שבו המציאות הווירטואלית הופכת למרכיב מרכזי בחיי האדם.

ברם, כדרכן של "תגובות נגד", גם כאן מהר מאוד התברר שהתופעה חרגה מעבר לפרופורציה, ויצרה מהפכה של ממש בקרב ציבור רחב בעולם הדתי-לאומי. למהפכה זו יש, מדרך הטבע, גם צדדים שליליים, שמפניהם אני מבקש להזהיר בשורות הבאות. במסגרת זו לא ניתן כמובן לרדת לעומק הנושאים הנדונים, להקיף אותם ולהציג את זווית הראייה המלאה והמסודרת בנוגע אליהם. כוונתי בעיקר להעלות נקודות מרכזיות, שדומני שניתן יהיה להסכים עם קיומן ברמה זו או אחרת, ולהבין את הסכנות הטמונות בהן, גם אם התמונה כמובן מורכבת יותר מכפי שתוצג במסגרת קצרה זו.

 

"שתהיו עמלים בתורה"

מהפכה זו השפיעה במידה רבה על תוכני לימוד התורה בעולם הישיבות הדתי-לאומי. אם בעבר לימוד הגמרא בעיון היה המוקד המרכזי בכל ישיבה מכל זרם שהוא, הרי שכיום ישנה הסטה בולטת לכיוון לימודי חסידות, ולעתים אף הפניית עורף ללימוד הגמרא המסורתי. גם במקומות שבהם לימוד הגמרא מוסיף להיות דומיננטי, ישנן ישיבות שבהן הוא נלמד בדגש "רוחני", מתוך חיפוש משמעויות רוחניות ואף מיסטיות בתוך סוגיות הגמרא, ובמקביל, מתוך הזנחת לימוד הסוגיה בעיון, המלבן את השיטות השונות שהועלו בהבנת הסוגיה, בראשונים ובאחרונים.

מגמות אלו לא נעצרו בתוספת צד רוחני לעמל הלימודי, אלא בהחלפתו של עמל זה בפן חווייתי שאיננו דורש מאמץ וריכוז באותה רמה. וכאן צצה הבעיה הראשונה. אין צורך להכביר במילים על ערכו של לימוד תורה במחשבת חז"ל ועל החשיבות ביגיעה ועמל. במידה רבה, הצורך לעמול בלימוד תורה יכול להילמד בקל וחומר מהצורך של כל אדם להשקיע בלימודים רציניים בתחומים שהוא עוסק בהם. אדם המעוניין שעולם קיום המצוות שלו לא ייעשה מתוך מצוות אנשים מלומדה במקרה הטוב, או מתוך שטחיות וטיוח במקרה הפחות טוב - צריך ללמוד ברצינות ובעומק את יסודות עולם ההלכה, ויסודות אלו יכולים להילמד רק מתוך לימוד עיון בתורה שבעל פה. משום כך, עם ישראל לדורותיו ראה - ובצדק - בלימוד הגמרא את הבסיס לקיום חיי תורה, להבנת דרכי ההלכה ולפיתוח העולם ההלכתי לאור היסודות הנלמדים בגמרא.

אולם, על ההשקעה בלימוד גמרא בעיון מעיב צל אחד. לימוד זה דורש מאמץ, ולא תמיד הוא מושך ואטרקטיבי, בעיקר ללומד העושה את צעדיו הראשונים, שעשויים להשתרע על פני כמה שנים. והנה, דווקא במישור זה, של יכולת השקעה ורצינות, חלה ירידה דרסטית בדור האחרון, עוד לפני שמגמות החסידות הגיעו לאזורנו. רמת הלימודים במדינת ישראל בכלל, ובציבור הדתי בפרט, מצויה בירידה מתמדת. את ערכי ההשקעה וההתמדה בלימודים, שעליהם הושתתה כל מערכת החינוך בישראל במשך שנים, החליפו ערכים אחרים, חשובים וטובים כשלעצמם, שהיו צריכים להיות תוספת, ולא תחליף. גדל בארץ דור שלא הורגל בצורך לשאוף להגיע לעומק ולרצינות, הניתנים להשגה רק מתוך עמל והשקעה. תופעות אלו לא פסחו גם על החינוך הדתי, והישיבות התיכוניות מורידות בהתמדה את רף הלימודים בגמרא כבר שנים רבות. זכורני איך בתור תלמיד בכיתה ט' בישיבת נתיב מאיר, בשנת תשמ"א, נבחנתי עם כל בני מחזורי על שלושה-עשר הדפים הראשונים במסכת קידושין, עם כל דיבורי התוספות. זכור לטוב הר"מ שלי דאז, הרב ניסן קפלן, שגידל דורות של תלמידים תוך שהחדיר בהם אהבה ללימוד גמרא בשמחה ובהתלהבות. דומני שהיום קשה למצוא הרבה ישיבות תיכוניות שמציבות דרישות כאלה גם בפני תלמידי כיתות י"ב, וזאת על אף שתלמידים אלו לומדים מקצועות הדורשים ידע ותבונה, כמו פיזיקה ומתמטיקה, ברמות הגבוהות ביותר.

בתוך מציאות בעייתית זו הופיעו המגמות החסידיות, והתאימו לרבים מבוגרי עולם החינוך הדתי ככפפה ליד. לפתע שוב אין צורך לעמול קשה בלימוד, להשקיע בפיצוח סוגיה ולרכוש ידע בתורה. מושג הידע נעשה בלתי-רלוונטי, ובמקומו הודגשה החוויה הדתית, לעתים בצורתה הרדודה, תוך שינוי מוקדי הלימוד והיחס ללימוד בכלל. כך גם נולדה השאלה "מה הלימוד נותן לי?", ונעשתה לגיטימית לחלוטין בשיח הציבורי. כשידיעת התורה איננה ערך מצד עצמו, אכן מתבקש שתופיע שאלה כזו, ששום סטודנט בשום אקדמיה לא היה מעז לשאול את עצמו. כך גם מומצאות, חדשות לבקרים, שיטות לימוד חדשות, שמנסות למצוא עניין רוחני בסוגיות למדניות, תוך עיוות מגמתן של סוגיות אלו, ולמעשה תוך אחיזת עיניו של הלומד, כאילו יש ערך בהלבשת מסרים רוחניים חיצוניים על סוגיות תמימות שאינן קשורות כלל ועיקר למסרים כגון אלו. לו הצר היה שווה בנזק המלך - החרשתי, אולם קשה לראות שבעזרת שיטות אלו אכן מושגת מהפכה באהבת תלמידים את לימוד הגמרא ובהתמדה בה לאורך ימים ושנים. משום מה, דווקא המסגרות ה"יבשות", כמו הדף היומי, מחזיקות מעמד הרבה מעבר לשיטות החדשות.

מעבר לכך, אין סיכוי ממשי שבניית עולם רוחני המושתת בעיקרו על חוויות רוחניות, תוכל להחזיק מעמד זמן רב. דרכן של חוויות שהן נשחקות, ומי שמחפש להיות במתח רוחני גבוה כל חייו, סופו שיגיע למפח נפש. דווקא מסגרות הלימוד הקבועות והיציבות הן אלו שיש בכוחן להפנים אצל האדם את ההכרה שמרכזה של עבודת ה' הוא דווקא בשגרה היומיומית. מו"ר הרב עמיטל זצ"ל היה מרבה לצטט את המדרש המובא בתחילת "עין יעקב": "את הכבש אחד תעשה בבוקר ואת הכבש השני תעשה בין הערביים - זה כלל גדול בתורה". דומני שהמציאות מוכיחה עד כמה מי שהתרגל לעבודת ה' מתוך שגרה, אכן יכול להמשיך בה לאורך ימים ושנים, בניגוד למי שהתרגל לעבודת ה' מתוך חוויות וריגושים, שעם חלוף הזמן והאובדן הבלתי נמנע של הריגוש המתמשך, מאבד לא פעם את כל זיקתו לעולם של עבודת ה'.

 

משטחיות למיסטיקה

השטחיות פושה גם בלימודי מחשבת ישראל. אל השטח פורצות סיסמאות כמו "ה' הוא המלך", "תן חיוך הכול לטובה", "תחשוב טוב יהיה טוב" וכו', שהן סימפטום לצורת חשיבה רדודה וחד-ממדית. כך למשל שאלות הגמול וההשגחה הפרטית, שהן מן המורכבות ביותר בהגות הדתית לדורותיה, מסתכמות במילים ספורות. קיים יחס מזלזל כלפי מורכבות בכלל, ולעומת זאת עמדות פשטניות מוצגות כאילו הן מבטאות יראת שמיים אמיתית.

ההגות החסידית נוגעת בנימי נפש מסוימות, ובכך מעלתה. עם זאת, התמקדות מוחלטת בעיצוב השקפת עולם רק מתוך התייחסות לכתבי החסידות, מחמיצה חלקים מרכזיים ממציאותו של האדם הדתי, עובד ה', ומתעלמת משאלות הגות שהטרידו את עם ישראל לאורך הדורות מצד אחד, ומשאלות מיוחדות הצצות בעולם המודרני והפוסט-מודרני, מצד שני. עם ישראל לא נוסד לפני כמאתיים שנה, וספרותו התורנית לא התחילה מליקוטי מוהר"ן. שאלות יסוד כמו התפתחות ההלכה מול שינויי המציאות, מעמד האישה, היחס לגוי, תורה ומדע - לכל אלו ולרבות אחרות אין תשובות של ממש בהגות החסידית. התעלמות משאלות אלו היא בריחה מהתמודדות המחייבת כל אדם בר דעת, והיא טומנת בחובה סכנה של ממש, שכן האדם יגיע בסופו של דבר למקומות שבהם ייפגש בשאלות אלו בלא שתהיה לו גישה רצינית שתוכל לעמוד במבחן.

מכאן קצרה הדרך לאימוץ שורה של מעשים מיסטיים למיניהם, מתוך אמונה הולכת וגוברת בהשפעתם. סגולות, הליכה למקובלים, התייעצות עם רבנים בקריאת שם לילד, סעודות "אמֵנים", אפיית חלות בידי ארבעים נשים במקביל, נסיעות לקברי צדיקים מסוימים לשם קבלת התפילות, ועוד – כל אלה נעשו חלק בלתי נפרד מחייהם של רבים. מגמות אלו נעשות לגיטימיות ואף מרכזיות בעולם הדתי, החרדי (אפילו הליטאי!) והציוני כאחד.

התורה מורה לנו בצורה מאוד ברורה כיצד על האדם לנהוג בחייו ולזכות בברכת ה': "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה... וְשָׁמַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ. וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ..." (דברים ז', יב-יג). התורה מכילה את כל מה שדרוש לאדם כדי לדעת כיצד לחיות בעולמו של הקב"ה, ובראש ובראשונה - המחויבות לקיום מצוות ה', הכוללות כמובן מצוות שבין אדם למקום ומצוות שבין אדם לחברו. במקביל, התנ"ך מדגיש פעמים

אין-ספור כי נטישת התורה תביא צרות גדולות על עם ישראל.

לאחר החורבן והסתלקות השכינה שוב אין אנו רואים בבירור את יד ה' במציאות, ואין אנו מבינים את דרכי הנהגתו את העולם. אולם חז"ל הורו לנו שגם בעולם כזה שמירת התורה והמצוות מוסיפה להיות הדרך המרכזית שהאדם צריך להשקיע את כל ראשו בה. על כן, למשל, אם חלילה רואה אדם שייסורין באין עליו - "יפשפש במעשיו" (בבלי ברכות ה, ע"א), שהרי "אין לך דבר גדול מן התשובה" (דברים רבה ב, כד). כדי להינצל מיסורין על האדם להרבות בצדקה ובשאר מעשים טובים, ובראש ובראשונה יפנה לקב"ה בתפילה, כי קרוב ה' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת.

לעומת הדרך הברורה הזו, מבקשת התופעה שעליה הצבענו לעיל לעקוף את מסלול ההתחזקות בקיום תורה ומצוות דרך עשיית מעשים חדשים, שעד לא מכבר איש כמעט לא נהג בהם. ההנחה שאדם הזקוק לברכה ימצא מזור לצרכיו בעשיית מעשים שאין להם כל משמעות בעולם התורה וההלכה, יותר מאשר בקיום מצוות - היא סטייה מסוכנת מדרכה של התורה. כשאני רואה, למשל, מבחנים של תלמידות של אשתי, המאמינות שאם הן רק יכתבו בראש המבחן "נ נח נחמ נחמן מאומן" הן באמת ראויות לקבל ציון גבוה יותר בשל כך, אני תמה מה בין זה ובין ההרחקות שהתורה הרחיקה מכל מיני תופעות מיסטיות שרווחו באותה תקופה. נגד תופעות אלו הביעה התורה עמדה חד-משמעית: "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱ-לֹהֶיךָ!". ולכן, כלפי כל האמונות המיסטיות-כביכול - "לא יעסוק אדם בהם ולא יאמר אעשה בשביל פיקוח נפש בהשבעות וקמיעות כי אין זה חכמה כי מקצר אדם חייו וחיי זרעו וכתיב 'תמים תהיה עם ה' א-להיך'; אין לאדם לעשות אלא יתפלל להקב"ה על כל נגע ומחלה ועל כל צוקה וצרה" (ספר חסידים סי', שא).

מובן שדרך הפנייה אל הסגולות והקמעות צוברת פופולריות, שכן היא קלה ופשוטה יותר. במקום שהאדם יפשפש במעשיו, יתמודד עם יצריו ויתחזק בדרכו - פעולות הדורשות מאמץ רוחני לא פשוט - נוח יותר להאמין שמעשה זה או אחר ישפיע על חייו בלא שיידרש למאמץ זה. משום כך נדרש מאמץ חינוכי משמעותי כדי להחזיר את הפרופורציות למקומן, ולהציב במרכז חייו של האדם את המאמץ לשיפור דרכו על פי התורה והמצוות.

 

אדמו"רים והתנתקות

נתייחס בקצרה לבעיות נוספות הנגרמות כתוצאה ממגמות החסידות. אחת מהן היא תופעת ההערצה העיוורת לרבנים המתנהגים כאדמו"רים, עד כדי אובדן כל יכולת לבקר את מעשיהם. דוגמה בולטת לתופעה זו ראינו, לצערנו הרב, בפרשת הרב מוטי אלון. גדולי הדור של הציונות הדתית, שאמנם אינם מתפקדים כאדמו"רים, העידו שהרב אלון הודה בפניהם על מעשים בלתי ראויים הנוגעים בניצול מיני של תלמידיו. אולם הרב אלון נהנה מהערצתם של "חסידים" רבים, שאינם מסוגלים להעלות על הדעת שדמותו הנערצת של רבם מסוגלת לחטוא. משום כך הם מעדיפים להכפיש ראשי ישיבות ורבנים ידועים וחשובים, מתוך מחשבה אומללה - שאותה מנצל ה"אדמו"ר" שלהם - שהם פועלים לשם שמיים. היעדר תחושת הביקורת הוא סכנה גדולה לציבור, וכבר נכווינו בעניין זה ברותחי-רותחין.

ולבסוף, המגמות הנאו-חסידיות גוררות עמן בהכרח התנתקות מהשיח הציבורי המרכזי במדינת ישראל ובעולם המערבי בכלל. הדבר נובע מן התופעה שכבר הזכרנו לעיל - שינוי צורת הדיבור והחשיבה, מתוך הזנחת הפן הרציונלי ואימוץ מוטיבים מיסטיים, כחלק מהשיח ומאורח החיים. תופעה זו מחמירה עוד יותר כאשר היא משולבת בסממנים חיצוניים, דוגמת פאות ולבוש שונה, כפי שתיארנו בפתח הדברים. בתרבות המודרנית והפוסט-מודרנית יש בעיות כרבות, אולם פיתוחו של העולם מותנה ביכולת לקחת מתרבות זו את המיטב, בעיקר בכל הנוגע להתפתחות המדע על שלל מרכיביו והיבטיו. באופן טבעי, ההתנתקות מן החברה גוררת אחריה גם התנתקות מן העולם האקדמי והחמצת כל הטוב שיש בו.

סיכומו של דבר: בעת הזאת, דומני שחובתם של מחנכים ומנהיגי ציבור למצוא את האיזון בין לקיחת הדברים החיוביים מתוך מגמות החסידות המתחדשות בדורנו, ובין תשומת לב לבעיות שמגמות אלו מעוררות. טרנד החסידות, ככל טרנד שבעולם, יעבור בעוד חמש או עשר שנים. לפני עשרים שנה איש לא חשב שה"רייטינג" של כתבי הראי"ה קוק יירד כל כך בעולם הדתי-לאומי, ואין שום סיבה לחשוב שאותה תופעה בדיוק לא תתרחש גם בנוגע לכתבי ר' נחמן. משום כך, בכדי למנוע את הסכנות שהזכרנו לעיל, יש לפעול מתוך שיקול דעת רחב וראיית העתיד. על רבנים, מחנכים ואנשי ציבור מוטלת החובה להדגיש את האיזון החשוב באוזני תלמידיהם ושומעי לקחם, ולא להיגרר אחרי פופוליזם יתר של המגמות העכשוויות. 

הרב אמנון בזק הוא ר"מ בישיבת ההסדר הר עציון באלון שבות.
המאמר התפרסם בגיליון "דעות"

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. גיליון מצויין של "דעות". מאמר חשוב (ל"ת)
בניש 1/29/2012 9:07:00 AM
תמונה
2. לפי התפיסה הזו עדיף להתקרב לחילונים ולתרבות יוון ורק לא לחרדים ו (ל"ת)
1/29/2012 9:16:00 AM
תמונה
3. הסיבה שהרב קוק יורד זו השפה שלו
שלא מובנת 1/29/2012 9:26:00 AM
כתבי רבי נחמן נכתבו בשפה די ברורה וכאן יתרונו ע"פ הראיה קוק שכתב בשפה של דימויים אין סופיים, משפטית שלא נגמרים, ריבוי פעלים ומשפט אחד עד שכבר לא ניתן להבין מה הוא רוצה לומר. זו הסיבה שכתבי הרב קוק יורדים מקרנם
תמונה
4. דברים כדורבנות
משה 1/29/2012 9:30:00 AM
גם מי שלא מסכים עם כל מילה חייב להודות שמעטים המאמרים על במותנו - ובפרט באינטרנט - הכתובים בצורה כה מכובדת, לא פשטנית ולא מתלהמת.
תמונה
5. ל-3
הפוך גוטה, הפוך 1/29/2012 9:44:00 AM
תגיד, קראת פעם ליקוטי מוהר"ן?
תקרא את התורה הראשונה שם ותחזור לספר כמה אחוזים ממנה הבנת. בהצלחה!
תמונה
6. סוף סוף
אני 1/29/2012 10:24:00 AM
סוף סוף מישהו מעלה את זה..

כתוב מצויין!
תמונה
7. כל כך טוב לקרוא דברי טעם
1/29/2012 10:33:00 AM
ברמה גבוהה. חבל שלא מפרסמים יותר דברים כאלה על חשבון דברים אחרים
תמונה
8. מה הצדדים החיוביים שיש
אישיהודי 1/29/2012 11:12:00 AM
במגמה הזו?
יש לחזור ליהדות האמתית, לא להמצאות שהתאימו אולי לכפריים בפולניה במאה ה-17?
תמונה
9. נקודות חשובות.
גרבר 1/29/2012 11:38:00 AM
בס"ד

1. ראשית, כמו שהזכירו לפני, בין אם מסכימים עם המאמר, ובין אם לאו - הרי שהוא כתוב בצורה רצינית ומכובדת.

2. שנית - חושבני, כי לא שמת חיץ ברור מספיק בין מה שהוא חסידות אמיתית, ובין מה שנדמה לחסידות להמוני העם (כן, גם אלו מהישיבות הסדר. כן, גם הרמי"ם).

3. כלומר, שייכת את הבעיה לחסידות עצמה, ולא לקהל תלמידך (למשל, כמובן), הנוטים לפרש בצורה פשוטה, עד כדי גסות, תכנים עמוקים ונהדרים.

4. הרי איש, לא בעולם הליטאי - ולא באף עולם שהוא, מאשים את המגיד ממעזריטש לדוגמא, או את ה"קדושת הלוי" , או את הקוצקער, או את בעל התניא, או את אדמורי פסישחה, או את הקרלינר, או את הברסלבר, בדלות מחשבה, חוסר ידיעת גמרא וכדו´.

5. אמנם אני מבין ואף מסכים עם הצורך שהעלית בשמירה על שיח חושב והגיוני, אך שוב שגית שגיאה חמורה בייחוס המחשבה הראציונלית והשיח הראציונלי ל"עולם המערבי". מחשבה בהירה ומדויקת קיימת הייתה בישראל, עוד כשגויים שרפו את בניהם בשם עבודת אלוהים זרים.
הרי כל מהותו של עולם זה (הפוסט מודרניסטי, המעורער) במתן לגיטימציה לכל סוג רגש או סטייה פרוורטית, ושימת הדחפים במקום גבוה לאין ערוך מעל השכל.
יש לך לתת את הדעת, מדוע - למרות יכולת הניתוח, החשיבה והביטוי הנהדרת שלך, עדיין אתה מציית כעיוור לקונספציות חילוניות ואף לא יהודיות, הקובעות את אמות המידה המערביות (גם אם השכליות) כאמות המידה הרצויות, והבלתי מעורערות.

6.הראי"ה זצ"ל, איננו טרנד. גם החסידות, אשר אורך חייה לגווניה השונים, עומד נכון לעכשיו על 300 שנה (!) בוודאי לא טרנד שיחלוף מן העולם בעוד 5-10 שנים. דרוש יותר משמץ גאווה בכדי לכתוב משפט כזה על גדולי ישראל, שהניעו תהליכים אדירים בעם ישראל, בהגותם המיוחדת. שוב, כמו שהזכרתי. הטרנד הוא בשוליים הרחבים הנדבקים לטוב, ומפרשים אותו בצורה הנוחה להם.

8. בנוסף, הבעיה היא לא בחסידות, אלא בדורות של מחנכים שהתרגלו לדבר בסיסמאות, באופן כללי מידי, בצורה מתוכנתת מידי לדעתי על "העם והארץ", מה שיצר תסיסה וצורך עז בגילוי עצמי מחודש.

9. כמו כן, ברובד עמוק יותר, אין כאן כלל בעיה. להזכירך, "מיום שחרב בית מקדש אין לו לקב"ה אלא ד´ אמות של הלכה". היה נכון וראוי לעם שגלה למשך 2000 שנה ממקומו, והדרך היחידה (והגאונית) לשמור על זהותו, באשר הוא מצוי הייתה המרת כל גווני היהדות האדירה לתוך עולם נפלא של עיון מדוקדק בדיני הפרט - שזהו למעשה הש"ס הבבלי. (וראה גם מאמרו הנפלא של הרב קלנר - פועלו של ריב"ז בראי תורת הראי"ה)

10. כיום - תוך תהליך מתמשך של גאולה, דרוש יותר מלימוד של סוגיות שלחלקם לכאורה (לכאורה!) באמת - אין קשר לחיינו היום. כמו שבתנ"ך אנחנו מחפשים ומוצאים את הרלוונטיות בצורה מתמדת להתפתחות האישית והלאומית שלנו, אין סיבה שלא נעשה כך גם בש"ס, ובכלל - בכל לימוד התורה שלנו.

11. דבר אחרון. בתור סטודנט - אני חייב לחלוק עליך. אני לא מכיר סטודנט אחד לפיזיקה ,למשל, שיקדם בברכה שיעור ספרות. אנחנו מחפשים קשר ושייכות בכל פועל ומעשה.

בברכה.
תמונה
10. מצטרף לברכות על הגיליון המוצלח (ל"ת)
חבר בנאמני תו"ע 1/29/2012 11:58:00 AM
תמונה
11. ההבדל שאני רואה, הוא שכתבי הרב
תידי 1/29/2012 12:19:00 PM
קוק מעולם לא היו נגישים לציבור הרחב.
אולי מערך ההפצה שלנו לא מספיק משומן (לעומת חסידי ברסלב וחב"ד), ואולי כתבי הרב קוק באמת פחות נגישים? או שלא היה מי שינגיש אותם (כדוגמת הרב ארוש, שחיבר ספרים בלשון מאד ברורה)?

אני באה ממשפחה דתית רגילה ולמדתי בממ"ד רגיל, ותיכון דתי מעורב
כיום אני לומדת תניא, וקוראת את ספרי הרב ארוש, ומבחינתי - זה הציל אותי, את היחסים שלי עם ילדי ועם בעלי, וזה עוזר לי בהתמודדות היומיומית השוחקת והמבלבלת.

מצד שני, אני כל הזמן תוהה איך ניתן לשלב בין הרצון להתקדם בכיוון שאליו אני נחשפת בחב"ד, ובין העולם הדתי לאומי שהוא יקר לי מאד ואין לי רצון לוותר עליו.
אולי זה לטובה ( :-) ) שהציבור הדת"ל יחשף לתכנים אלו, וינסה לשלב בין העולמות.
כי ברור שהדור שלנו במשבר, והוא זקוק לרגש החם של החסידות, ולא לקור הנושב מרבים מהמוסדות הישיבתיים הדת"ל.
נקווה שיקום "רב קוק" חדש, שיצליח לשלב בין השניים, ולהנגיש זאת לציבור.
תמונה
12. חוסר הכרות מוחלט
שמש 1/29/2012 12:40:00 PM
עם החסידות ועם התופעה.
הכותב נתפס לפינות ותופעות שוליות.
למשל שינסה להתבודד כל יום שעה כהדרכת רבנו וכו´ הרבה יותר קשה מללמוד דף גמרא בעיון.
בתורת החסידות, שהיא חלק בלתי נפרד מים התורה, מצויים התיחסויות רבות לכל הנושאים הכי רלוונטים..
תמונה
13. לא הכל
מישהו 1/29/2012 12:51:00 PM
לא הכל נכון, אתה מציג את החסידות כמשהו יחסית רדוד ולא רציונלי ויש כתבי חסידות מעוד עמוקים כמו התניא ומאמרי חסידות נוספים.
תמונה
14. גם בהר עציון יש קיצורי דרך
חיים 1/29/2012 1:01:00 PM
במקום עמל בתורה בדרך רבותינו, (כפי שמטיף מו"ר הרב לכטנשטיין) יש רבנים העושים קיצורי דרך העולם האקדמי, במקום עמל בירורי השיטות, סקירה שיטחית. כמובן אלו לא כל רבני הר עציון, אך בהחלט כך ניכר מהרבנים הצעירים, להם יש במה נכבדת בעולם התקשורת, כגון בית הלל וכו´.
תמונה
15. היתם צריכים לציין שהגליון מומן על ידי הקרן החדשה!
כרמי 1/29/2012 1:45:00 PM
ואגב, המהירות שהתגובות האוהדות מגיעות, והבלעדיות שלהם אחרי המאמר, מעוררים חשד למגיבים עם אינטרסים, לא?
תמונה
16. שטויות חסידות וציונות המפתח האמיתי ללב יהודי
מורן 1/29/2012 2:20:00 PM
ש-ט-ו-י-ו-ת דרך החסידות ושילוב ציונות ולימוד בעיון הוא המפתח להיות עובד השם יתברך בשמחה לא סתם אנשים מחפשים להרגיש את עבודת השם בליבם ולא רק בשכלם צריך לשלב יחד כמו שרבי נחמן אומר צריך להסתכל בשכל שבכל דבר ולקשרו אל הלב ,ולגבי כתבי הרב קוק הוא בעצמו ינק מתורת החסידות ...נראה לי הרב תבדוק עם עצמך איפה אתה מול הבורא ....
תמונה
17. טעות בזיהוי היעד!
יהודה 1/29/2012 3:37:00 PM
ראשית כל, אכן המאמר כתוב כראוי וכיאה לתלמיד חכם שכתבו, נהנתי לקוראו והוא עורר אצלי מחשבה רבה.

ועם כל זאת- הדברים קשים מנשא ואף מקוממים.

תחושת הלב היא שהרב בזק יורה טילים ליעד הלא נכון, תופעת ה"התחסדות"- עם כל מגרעותיה היא סוף סוף תופעה של רצון להתקדמות בעולם הרוחני.

ואולם מישיבתו של הכותב כמו גם מחביריו לספסל הלימודים בימי בחורתו- יוצאות דמויות שלקחו את הרצון "להתחבר למצוות" למקום הרבה יותר בעייתי- הם פשוט מתחילים לאט לאט להזיז את ההלכה לכיוון ש"נח להם"- זו התופעה המקוממת והמפחידה.

כשאנו קוראים בעיתון מוצ"ש כתבות חוזרות ונשנות הקוראות לביטול שבעת הנקיים, כשאנו קוראים בעיתון "שבת" של מקור ראשון (שבו כותבים בין השאר אנשי "הר עציון") כתבות שבשם ה"רוח הדתית" זורקות את ההלכה מכל המדרגות- וקוראות אף לביטול החברה הדתית לאומית- זה מה שאמור להקים אותנו על הרגליים האחוריות! זו התופעה המדאיגה.

אסביר דברי: אותן התחושות שבאו מה"ניו אייג´" שבעולם ה"חסידי" מתורגמות לרצון ל"התחבר" ולתת מענה רוחני לצרכים נפשיים פרטיים וממילא להורדת רף הלימוד ועוד.. אותן התחושות עצמן מתורגמות בקרב ציבור לא קטן, (שלא מעט ממנו מזוהה עם דרכה של ישיבת "הר עציון" ולא מעט ממנו משליך את יהבו על פסקי חלק מרבניה) לרצון לשנות את ההלכה כך שתתאים לי!
וזו תופעה מדאיגה הרבה יותר מההתחזקות הרוחנית של ה"מתחסדים בעם".

אשמח אם מי מהקוראים (אולי הרב?) יאיר את עיני..
תמונה
18. שאלה לרב בזק
בניש מיל 1/29/2012 4:44:00 PM
שאלה לרב בזק, במאמר אתה כותב?
"מומצאות, חדשות לבקרים, שיטות לימוד חדשות, שמנסות למצוא עניין רוחני בסוגיות למדניות, תוך עיוות מגמתן של סוגיות אלו, ולמעשה תוך אחיזת עיניו של הלומד, כאילו יש ערך בהלבשת מסרים רוחניים חיצוניים על סוגיות תמימות שאינן קשורות כלל ועיקר למסרים כגון אלו. לו הצר היה שווה בנזק המלך - החרשתי, אולם קשה לראות שבעזרת שיטות אלו אכן מושגת מהפכה באהבת תלמידים את לימוד הגמרא ובהתמדה בה לאורך ימים ושנים".
מדוע אתה לא נוקב בשם ומזהיר את הציבור משיטות רעות אלה שמרעילות את הציבור הדתי? האם סכנת בעלי השיטות האלה אינה גדולה כמו הנאו חסידות שאתה מזהיר מפניה?
בנוסף האם יתכן שהגישה הנאו חסידית נוצרה גם כקונטרה לגישת בעלי "חכמת ישראל" על כל סוגיהם? האם לא ראוי לזעוק כנגד דרך הלימוד האקדמית ללימוד הגמרא, האם דרך זו בה מלמדים במוסדות המכונים משום מה "ישיבות" בציבור הדתי לאומי לא הורידה לתהום תלמידים רבים יותר מאשר הגישה החסידית?
תמונה
19. לא מבין את המגיבים
1/29/2012 9:18:00 PM
הרב אמר שיש תופעה שקיימת והיא חלק מתופעה כללית יותר שהיא חיבוית. כמו כל תופעה, יש בה צדדים חיוביים יותר וחיוביים פחות. במאמר הוא אומר שהוא רוצה רק להאיר את הצדדים הפחות חיוביים שיש להיזהר מהם. זה הכל. אי אפשר לחלוק שיש כאלה שלוקחים את הדברים לכיוונים בעייתיים. האם הבעש"ט, בעל התניא ור´ נחמן ציפו שילמדו את הספרות שיצאה מהם במקום גמרא והלכה? הרי מבחינתם זה הא"ב. אבל לפעמים יש שהניחו את העיקר. טוב שתאחז בזה וגם מזה אל תנח ידך... מדובר פשוט בתמרור אזהרה, לא תמרור אין כניסה. לבחור שהולך בדרך זו, לך - אבל לך בדרך ישרה ואל תגזים. אל תזיז הצידה הלכות מפורשות (כגון כיבוד הורים ומורים) לטובת הנהגות שלא בטוח מתאימות לך, לפחות לא כרגע.
תמונה
20. איך זה שעוד לא נכתב מאמר שמחרים
1/29/2012 9:19:00 PM
את הרב בזק שמפרסם בעלון דעות ששייך לנאמני תורה ועבודה?
תמונה
21. 16, את חצופה
רוני 1/30/2012 1:02:00 AM
כשאת מדברת אל רב ותלמיד חכם ראוי שתדברי בכבוד ובלי יהירות (זה נכון כלפי כל אדם, קל וחומר כלפי תלמיד חכמים).
ואילו היית קוראת לפני שאת מגיבה היית נוכחת לדעת שהרב לא יצא כנגד החסידוּת, אלא רק התריע על סכנות נלוות שעלולות להיגרר בעקבות החסידות אם לא שמים לב להישמר מהן.
תמונה
22. חשבתי שהמחלוקת נגמרה לפני 100 שנה
לא חסיד לא מתנגד 1/30/2012 8:24:00 AM
אין כאן שום טיעון שלא נאמר בעבר בתחילת המחלוקת על החסידות. טיעונים קלאסיים של מתנגדים שלא מבינים את סך האיזונים שיש גם בחסידות.

לתומי חשבתי שההתנגדות עברה מהעולם, ונשארנו עם מחלוקת לגיטימית בין שיטות.
תמונה
23. דעות לא ממומן על ידי הקרן החדשה
בנצי 1/30/2012 9:50:00 AM
דעות לא ממומן על ידי הקרן החדשה. המימון מגיע כולו ממנויים, ממרכז הרצוג וממשרד התרבות
חבל שאנשים מקשקשים בלי לבדוק
ומגיבים לא לגופם של דברים. שטחיות אופיינית של אנשים קיצוניים.
תמונה
24. צריך להבין משהו
שלום 1/30/2012 1:59:00 PM
גם ציונות דתית וגם חסידות שתיהן מבוססות על הלכה.
ואין כל רע כזה שאדם יגדל פאות או יקרא ליקוטי מוהר"ן. ברור לכל אחד, שזה צריך להגיע בתוספת של לימוד התורה וגמרא.
מכאן שהבעיה היא לא בתורת החסידות שהיא נפלאה ומעצימה, אלא במי שהופך אותה לכל התורה.
תמונה
25. הרבנית יפה כהן, קיבלה אותי כמו שאני, ועזרה.
אילנית 1/30/2012 7:35:00 PM
ההתחזקות הדתית והאמונה בסמכות רוחנית יכותית ומוסכמת אין בה פגם.
גם לפי המסר שבכתבה.
לדוגמא, אישית, הייתי אצל הרבנית פועלת הישועות יפה כהן מבני ברק.
איני חרדיה בכלל, וגם לא אהיה.
והיא עזרה לי חינם בעצה ובברכה.
ומאוד העריכה אותי בדיוק כמו שאני.
לא ניסתה לשנות או להדריך לדרך שאינה דרכי ממילא.
רק נעזרתי בעצתה ובברכתה להתקרב רוחנית לבורא עולם, לשפר את חווית הזוגיות שלי כאשה אוהבת, וכאמא, ולהצליח בקרירה המקצועית שלי.
ללא שום שינוי באורח חיי.
ברכה והדרכה כזו, מכל סמכות רוחנית רצינית ואחראית.
יש בה רק ברכה.
תמונה
26. איזה רבנים גדולים העידו נגד הרב אלון?
אבשלום 1/30/2012 10:01:00 PM
שיקמו יגידו אם יש כזה, הרבה יותר מסתבר שמנסים להכפיש את הרב אלון ולכן גם אתה היזהר בדבריך!
תמונה
27. למה להכניס לשון הרע
יעל 2/1/2012 10:04:00 AM
מאמר יפה אבל עם כל הכבוד,אנו מדינת חוק,כל עוד בית המשפט לא קבע את אשמתו של הרב אלון, אי-אפשר להכניס האשמות כאלו כלפיו. בתוך מאמר תמים למראה,
חבל להכשיל אנשים.
אני אישית לא נכנסת לכתבות על הנושא של הרב אלון מתוך רצון לשמור על שמירת הלשון והמחשבה ופה נכנסתי ונכשלתי..
תמונה
28. תגובה
יעקב 2/1/2012 11:59:00 AM
החפיפניקיות היא לא בגלל החסידות

כשאין אוירה רצינית מסביב להשקיע - לשים את התורה והגמרא במרכז - שהחיים נעים סביבם: אבא כעת לומד מה למדת וכו´

(הרבה פעמים כי שפחה תירש גבירתה: חכמת האומות (שעדיפה על פני .. רח"ל) אינטרנט וכו´ וכו´)

אז לוקחים גם את החסידות בחפיפניקיות (חסידות לסוגיה דורשת: התבוננות באחדות ד´ וביטול כל העולמות לפניו, ביטול הישות, יראת שמים טהורה, שמירת עיניים, לימוד תורה בטהרה, אמונה פנימית, אתכפיא וכו´ וכו´ - דברים שדורשים עשיה רצינית ומעמיקה) בפועל החסידות היא היתה התריס כנגד הרפורמה והקרירות בדת ובכ"מ שהיא הגיעה אכן לא הצליחה הרפורמה וההשכלה כ"כ בזממה כידוע ליודעי דברי הימים
ואז ראו גם גדולי המתנגדים את מעלתה ולכן הניחו לה ואכמ"ל
ולכן כל המקילים והמסכילים למיניהם במשך הדורות כיוונו חיציהם נגדה

נ. ב. לא כדאי להיגרר לדברים שהם בבחי´ לה"ר או הוצש"ר (ובפרט שכל הגדול מחברו וכו´ ואין אפוטרופוס כו´)

ואמר מורנו הבעש"ט הקדוש:
כי כששומעים דבר לא טוב על אדם מישראל - ממ"נ צריך לרחם כי בודאי עשה מישהו משהו לא טוב או העושה או המספר והו"ר יכ"ע וד"ל
תמונה
29. ל-26 הרבנים ליכטנשטיין ואריאל זה לא מספיק בשבילך?
יאיר 2/1/2012 3:31:00 PM
שני גדולי הדור של הציונות הדתית אמרו דברים מפורשים, זה לא מספיק? וליעל - זה לא לשון הרע, שכן גדולי התורה ראו לנכון להזהיר את הציבור ממעשיו, והרב בזק מביא כדוגמה סכנה שיש באנשים המנצלים את מעמדם לצרכים נוראים, כפי שגדולי הדור העידו שהרב אלון עשה. את משתפת פעולה עם פושע. הדיון שלו בבית משפט הוא על מקרים אחרים לגמרי.
תמונה
30. ללא נושא
מ.א. 2/5/2012 8:27:00 AM
את כל המרעין בישין הדבקת בחסידות!! כתבה מגמתית.
זה הכל?? אין עוד מה להוסיף מחוליי החברה??....אם אין לכם מה למכור לדור הצעיר, המסקנות צריכות להיות שונות ובכוון אחר. הרבה לשון הרע ועין צרה.......
תמונה
31. חבל שראיתי רק עכשיו . . .
ינוקא 2/12/2012 9:58:00 PM
ראשית אני חושב שחסידות \ קבלה זה פשוט צורך הדור. הדור שלנו מתאפיין בחיפוש משמעות וחיפוש עצמי , והחסידות היא מקום שניתן למצוא זאת בקדושה. אם לא תהיה חסידות אצלינו , ילכו לחפש את זה בהודו. הדור משתוקק לחוות רוחניות , וזה אפילו לא רק הדתיים - אלא תופעה כלל עולמית. מאחר וכך עלינו לספק לכל הדורשים את אותן חוויות רוחניות הנמצאות אצלינו. וכדברי הגמרא : "בשעת המכנסים -פזר".
נכון שכמו לכל תופעה יתכנו צדדים "שליליים" לכאורה , אך לא מפני זה עלינו לפסול אותה. הראיה הגדולה היא הציונות , שלמרות ה"סכנות הרוחניות" שנבעו ממנה לא פסלנוה , והמציאות הוכיחה את צדקתינו.

ממילא אין מה לצאת "נגד" לימוד החסידות , אלא לברר טוב מרע אור מחושך , כפי שיש לברר כל דבר כל תנועה וכל דיעה.

לגבי תכני לימוד התורה - אני אישית בספק גדול האם לימוד הגמרא הוא הלימוד הכי חשוב היום לבחור צעיר. אני חושב שהלוואי והיו מלמדים ש"ס משניות עם ברטנורא , למשל. וכל בוגר ישיבה תיכונית היה יודע זאת.
(זוהי איננה רק דעתי הקטנה בלבד , זוהי גם דעת השל"ה ב"מסכת שבועות" שלו . הרמח"ל בשם עוד הגדיל בנושא זה אפילו יותר ממנו וכדאי לעיין באגרות רמח"ל אגרת פז).
סבלתי רבות מלימוד הגמרא בחטיבת הביניים , והיום אני דתי למרות לימוד הגמרא . אילו הייתי לומד משניות בזמן התיכון וגמרא בישיבת ההסדר \ הגבוהה , אני בטוח שהיום הייתי יוצא גם חכם יותר , גם עם הרבה פחות צלקות נפשיות.

וחזרה לעניין : התלמידים היום חשופים לכל כך הרבה גירויים , שאינני מבין כלל איך ניתן להמשיך להיות דתי היום בלי חסידות \ רמח"ל. אותי אישית הציל הרמח"ל , שבלעדיו אינני יודע היכן הייתי היום. אך גם לרבי נחמן שמור מקום של כבוד בליבי.

אני חולק לחלוטין על האמירה במאמר : "שאלות יסוד כמו התפתחות ההלכה מול שינויי המציאות, מעמד האישה, היחס לגוי, תורה ומדע - לכל אלו ולרבות אחרות אין תשובות של ממש בהגות החסידית".

אמירה זו איננה נכונה כלל ! דווקא ההגות החסידית , מרגילה לצורת מחשבה "פתוחה" הרבה יותר מאשר ההגות הלא חסידית. נכון שהרוצה למצוא "פנאטיות" ימצא שם פנאטיות , אך אני מוצא גם הרבה פתיחות , הרבה תעוזה , הרבה את הגישה של התאמת התורה לזמן , למקום ולאדם.
אני חושב שהחסידות תפסה את הפופולריות שלה גם בשל פתיחות זו.




תמונה
32. עייפנו מההסדר יקים
שמואל 3/27/2012 12:21:00 AM
למה כבוד הרב בזק לא כותב על הסכנה בישיבות ההסדר....על חוסר המוסריות בשרות צבאי מקוצר כדי להיות בגיל 23 עם תואר בי.אד ובפקולטה למשפטים....אחרי שקיבלת משכורת מהצבא כי אתה נשוי ויושב בישיבה....שיטיל קצת ביקורת על דרכו הוא ,לפני שיטיל ביקורת על השכנים מעבר לכביש
תמונה
33. ללא נושא
מזועזע 4/27/2012 4:52:00 AM
מזעזע לחשוב איך הרב כותב דברים חכמים כל כך, אבל אינם צודקים ואמיתיים... וכי ספרי החסידות הם הבעיה? וכי הפיאות והזקן הם סגולה בלבד? אוקיי! הרב מבקש - גלחו את הזקן ואל תלמדו בספרי יראה... בנוסף, ניכרת בורותו המדהימה בתכניה של תורת החסידות בכלל ובכתבי מוהר"ן בפרט, נקוה שמדת ידיעתו בעיון הש"ס היא משובחת יותר... כי יש חשד סביר שעמל התורה שאנו מורגלים לו אינו עמל התורה של למדן כזה, שמבין שאין בתורת החסידות [על 400 ספריה] הבנות להתמודד עם שאלות קיומיות...
תמונה
34. לא הציונות הדתית מתקרבת אלא החרדלית כמחזקי דיסוננס החר מול הדל. (ל"ת)
עקיבא 8/29/2012 10:31:00 AM
תמונה
35. פירוד בעם ישראל!
יעקב 11/13/2012 2:30:00 PM
סליחה אבל אני גדלתי בגוש של תנחלים שמגדירים את עצמם כ"דתי לאומי"! מה זה דתי לאומי? כיפה קטנה? מותר לגעת בבנות? וויתור עצמי לגבי פסקים בהלכה? תרבות חיים מעורבת? הגיע מישו פעם לחפץ חיים ואמר שהוא רוצה להתקרב לחסידות אז החפץ חיים אמר לו לך רק לברסלב,למה? כי הם עושים את ההלכה! ר´ נחמן אמר לא לזוז פסיק אחד ימינה או שמאלה מהשולחן ערוך!! זה שיש ברוך ה´ הרבה חוזרים בתושבה שמגיעים לברסלב ולא מקיימים הכל! או עושים אפ´ רע! אין לאף אדם שחיי היום זכות לדבר דבר אחד רע על מישו שהוא לא מבין בו כלום ולא יודע עליו כלום! ממולץ בשביל להבין מי זה או מה זה ספר "לעבור את הגשר הצר" או עכשיו יצא ספר על עבודת ה´ של ברסלב"השרף" ואז תצאו נגד ר´ נחמן! אין מישו שמתעסק עם בעלי תשובה כמו ברסלב (חב"ד מתקרבים..) בטח ובטח לא הציבור הלאומי! ועוד יתר נקודה חשובה תפסיקו כבר עם הפירוד שאתם עושים ע"י כתבות "נגד" תעשו משו בעד!!
תמונה
36. הסנה בהתחסדות
יוסף פרץ 12/20/2012 1:42:00 PM
הסכנה בהתחסדות בכל שאין עם הארץ חסיד . לומדי התורה יודעים לקיים את המןצוות כהויתן . המתחסדים מטילים על עצמם איסירים וחומרות שאין בהן ממש או כדרכי האמורי כדרכי הגויים . וימינו רבים וטובים טועים לצערנו גם במחנה ציוני דתי וחבל ,

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד