קריאת מגילה? אל תחקי גברים

הרב אבינר מתייחס לנושא קריאת מגילה על ידי נשים וטוען כי זהו ניסיון חיקוי של הנשים. "אשה היא חשובה כמו איש, שניהם בצלם אלהים, וכדי להיות בעלת ערך, אין לה צורך לחקות אותו"

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 23/03/16 15:04 יג באדר ב'

קריאת מגילה? אל תחקי גברים
לשכת הרב אבינר, צילום: לשכת הרב אבינר

ש: לגבי קריאת מגילה על ידי נשים, כיצד להבין שיש רבנים שמתנגדים בכל תוקף (מלבד יוצאים מן הכלל המוגדרים בהלכה), כאשר יש לעומתם רבנים שמתירים?

ת: זו לא הפעם הראשונה שיש חילוקי דעות. אז במצב כזה, הולכים אחרי רוב מנין ורוב חכמה. יש עשרות רבנים שמתירים ויש עשרות אלפים ששוללים. אם כן התמונה ברורה. וכן לגבי רוב חכמה, כל גדולי הדור שוללים. כמובן אנו מכבדים כל רב, בין גדול, בין קטן, אך יחד עם זה יש להבין שבכל דבר יש מדרגות, ולא חרבה ירושלים אלא מפני שהשוו קטן וגדול.

ש: באופן עקרוני האם אין מקום לנשים להתקדם בעניינים רוחניים?

ת: בודאי. כל אדם, איש ואשה, צריך להתקדם כל חייו. כגון על פי הסדר העולה מעלה של ספר מסילת ישרים. אבל אין צורך להמציא המצאות חדשות. בכל הדורות היו נשים צדיקות, חכמות, עילאיות, והן הגיעו לזה בלי לקרוא בעצמן במגילה. הסבתא שלי ז"ל היתה צדיקה גדולה וחכמה גדולה ולא קראה מגילה. הרבנית חנה טאו ז"ל היתה אשה לעילא לעילא מכל הצעקניות למיניהן, ולא קראה מגילה. אשה היא חשובה כמו איש, שניהם בצלם אלהים, וכדי להיות בעלת ערך, אין לה צורך לחקות אותו, אלא תתגדל בממלכתה הקדושה.

ש: אז מאיפה בא הדחף הזה של נשים לחקות גברים?

ת: קודם כל, אנא לא לעשות עוול לנשים על ידי הכללות שקריות. נשים אינן מחקות גברים. יש מיעוט קטן מאוד שעסוק בזה, ממש קטן, אבל צעקני, אז נוצר רושם כאילו הנשים הן חקייניות, וזו הוצאת שם רע.

ש: ואצל אותו מיעוט, מה הסיבה הפנימית?

ת: במערב, נשים מזולזלות, נחשבות כפחותות בדרגה. הן נחשבות לחפץ, ליצור יפה בשביל עיני הגבר וכדומה. שלא לדבר על מה שקורה בעולם המוסלמי או במזרח הרחוק, שזה נורא ואיום. לכן באה המהפכה הפמיניסטית הראשונה, המהפכה הפמיניסטית השניה והמהפכה הפמיניסטית השלישית, במטרה לחקות את הגבר.

ש: למה שלוש?

ת: כי הבעיה לא נפתרה. אז מחפשות הלאה. יתכן שגם תהיה רביעית. אבל אצלנו, ב"ה, האשה תמיד חשובה ומכובדת.

ש: תמיד?!

ת: לא. יש יוצאי דופן לצערנו. אז כאשר הבעל מתנהג לא כראוי כלפי אשתו, השולחן ערוך נוזף בו ומגדיר אותו שמתנהג כמו גויים.

ש: אבל מה עם יש אשה שאומרת שכאשר היא קוראת במגילה או שומעת שאשה קוראת זו חוויה מרוממת?

ת: שאלה ידועה בדורות האלה, שאדם מחפש חוויות בסגנון ה"עידן החדש" New Age. אשה צריכה להחליט פעם אחת ולתמיד מגמתה בחיים: חוויות מרוממות או עבודת ד'.

ש: זה לא אותו דבר?

ת: לא. אבל אין צורך לגלות מחדש את אמריקה. כל הבעיות האלה הופיעו באמריקה לפני כארבעים שנה, וגדולי הדור שם, כגון הגר"מ פיינשטיין והגרי"ד סולוביצ'יק, בררו אותן לאורך ולרוחב, ואנחנו יכולים ללמוד מהם.

ש: בסיכום?

ת: האיש והאשה שניהם בצלם אלהים. אבל האיש - איש איש והאשה אשה. ועם ישראל ודאי בנוי על נשים.

ש: למה?

ת: כי מיהו יהודי נקבע על פי האם ולא על פי האב. הרפורמים הם אנטי-פמיניסטים, וטועים לחשוב שהיהדות עומדת גם דרך האיש...

ראיין הרב מרדכי ציון