מקוה הנשים שייך להן. הן יכולות למנוע מגברים להשתמש בו

כיצד להתמודד עם עלבונות? האם מותר למנוע הריון? והאם המצב ביש"ע אינו פיקוח נפש? הרב שלמה אבינר בשו"ת SMS

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 04/02/16 10:58 כה בשבט התשעו

מקוה הנשים שייך להן. הן יכולות למנוע מגברים להשתמש בו

מנוף חשמלי למפגר

ש: האם מותר לנו להפעיל מנוף חשמלי עבור עיוורת מפגרת כדי להעביר חניכה שלא יכולה ללכת לבדה מכסא הגלגלים למיטה? יש לנו מערכת הפעלה מיוחדת לשבת, אך התקלקלה.

ת: כן. הפעלה בשינוי.

מקווה נשים

ש: הנשים מתנגדות שגברים יטבלו במקווה שלהן, על אף שמנקים ומחליפים את המים. ולגברים זו טרחה לנסוע רחוק.

ת: להן זו חובה, להם זו חומרה. זו המקווה שלהן והן קובעות.

עלבונות

ש: יש אדם שמעליב אותי קשות ברבים ללא הרף. כיצד להתמודד?

ת: זה מכפר על עוונות. מעשה ברב אחד שהעליבו אותו קשות כי התפלל ארוך, והוא מחל. אחר כך בא עשיר לקנות ממנו את זכות הביזיונות (מעשה ברבי יעקב אביו של רבי אהרן הגדול מקארלין, ששימש במשך שנים רבות כשליח ציבור בביהמ"ד בימים הנוראים. שנה אחת בליל יום הקדוש ניגש כדרכו לתפילת כל נדרי לפני התיבה, והאריך בתפילת הלחש של מעריב מעט יותר מהרגלו. דבר זה גרם לעורר כעסו של עשיר אחד בעזות ובחוצפה, וסטר לו על לחיו לעיני קהל ועדה, כשהוא נוזף בו בגאווה וכעס על שהקהל צריך לחכות כ"כ הרבה זמן. מיד רצו הקהל למחות באותו רשע אך רבי יעקב השתיק אותם, וכאילו לא ארע דבר התחיל לומר בנעימה את הפיוט 'יעלה תחנונינו מערב', וגם בסיום התפלה לא התייחס כלל לכל אותו המאורע, רק בירך את כל המתפללים בברכת 'גוט יום טוב' וחזר לביתו. לאחר זמן מה בהיותו שוקד על תלמודו שמע דפיקות על הדלת, וכשפתח את הדלת, עמד שם אחד מעשירי העיר, שביקש ממנו למכור לו את זכות הביזיונות שספג היום ברבים, אך רבי יעקב השיב בתום לב, שאינו יודע על מה הוא שח, כי כבר בתוך כדי דיבור סלח ומחל לאותו עשיר בלב שלם ונפש חפצה, ואין לו עליו שום טינה והקפדה בלב ח"ו. עלון באר הפרשה עשי"ת ויום הכיפורים כב-כג בהערה - מ"צ).

נשים שרות בזמירות

ש: מותר לאיש לשיר זמירות כאשר הוא שומע קול שירה של בני משפחתו או אסור כי אלה דברי קדושה?

ת: אפשר להקל לגבי אשתו, בתו, נכדתו, אמו, סבתו ואחותו. עיין פס"ת עה אות יג.

מניעת הריון

ש: האם מותר לאישה למנוע הריון בזמן הנקתה, הנקה חלקית או שלמה?

ת: מותר, כי יש ערך גדול להנקה עבור התינוק, הן ערך בריאותי, הן ערך רגשי. וזו סיבה לעכב זמנית את הלידה באה.

ש: אבל בדור אחרי השואה, אני לא מצמצמת הופעת נפשות בעם?

ת: האישה הפרטית אינה אחראית על כל האומה, אלא ההגדרה ההלכתית היא: הכי הרבה ילדים כפי היכולת, והיכולת היא דבר אישי, הן יכולת פיזית, הן יכולת נפשית.

ש: האם זה לא מעכב בגופי את התוכנית האלוהית?

ת: התוכנית האלוהית היא הנ"ל, הכי הרבה ילדים כפי היכולת, והאישה היא שליחתו הנאמנה.

סכנה ביש"ע

ש: האם המצב ביו"ש אינו פיקוח נפש שדוחה ישוב הארץ?

ת: א. על ארץ ישראל צריך מסירות נפש, גם בעליה, גם בישיבה, גם במלחמה. ב. זה סיכון אפסי, בחסדי ד'.

נדר לא לעבור עבירה

ש: האם מותר נדר לא לעבור עבירה כדי לעזור לעצמי?

ת: כן. אמנם אין שבועה חלה על שבועה ואנו מושבעים מהר סיני, אך המטרה היא להתחזק, מה שנקרא נדרי זירוזין.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק