קיצור הלכות שמיטה

האם יש איסור ספיחין בצמחים שגדלים עצמאית בטבע? הרב יוני רוזנצוויג משיב

חדשות כיפה הרב יוני רוזנצוויג 15/09/14 13:55 כ באלול התשעד

קיצור הלכות שמיטה
כיפה, צילום: כיפה

היום אנו ממשיכים לדון באיסור ספיחים, ומסכמים את עיקרי ההלכות הקשורות באיסור זה, הלכה למעשה:

הספיחים אסורים באכילה ובזריעה, ואף בהרחה אם עומדים לכך. במידה וגדלו מעצמם, יש לעקור אותם ולהניחם במקום שעקרם (אסור לאבד אותם בידיים משום שעדיין הם קדושים בקדושת שביעית). אם ישנו חשש שמישהו יבוא ויקח אותם ויאכלם מותר לקבור אותם.

כבר כתבנו שאין איסור ספיחים במה שאין בו קדושת שביעית. כמו כן, הזכרנו בעבר כי אין איסור ספיחים בפירות, ולא במה שזרוע בעציצים, אפילו הם נקובים.ישנם מקרים נוספים שבהם אין איסור ספיחים. לדוגמה: דברים שאין רגילים לזורעם אלא תמיד גדלים עצמאית בטבע - אין בהם איסור ספיחים. כמו כן, החזון איש פוסק ששדה שלפי מחזור הזרעים שלה צריכה להישאר בורה בחורף כדי שכוחה יתחדש ועומדת לזריעה רק בקיץ, אין איסור בפיחים במה שגדל בה בחורף, ואפילו אם זרע קודם השמיטה כדי שיגדלו בה ירקות בחורף אין זה אוסר אותם באיסור ספיחים.

אף ירקות שגדלו בבית, וכן ירקות שגדלו בעבר הירדן - אין בהם איסור ספיחים. אמנם, ספק ספיחים - אסור, אלא אם כן קונה ממקום שבו ידוע שהרוב אין בו חשש זה. גם ספיחים הצומחים בשדה הפקר אסורים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן