הלכה יומית דף כט

שכח לבקש טל ומטר להיכן צריך לחזור. ומי ששכח להזכיר יעלה ויבוא האם יכול לסמוך על חזרת הש"ץ

חדשות כיפה הרב מרדכי גודמן 28/03/05 00:00 יז באדר ב'

שכח לבקש טל ומטר

מסקנת הסוגיה היא שמי נזכר לפני שומע תפילה ,ששכח לבקש טל ומטר בברכת השנים, אין מחזירים אותו, מפני שיכול לאומרה בשומע תפילה. מה הדין שנזכר ששכח לבקש טל ומטר אחר שומע תפילה, להיכן צריך לחזור? נחלקו בדין זה המפרשים. רב האי גאון, סובר שאם לא נזכר עד שהתחיל בעבודה מחזירים אותו לשומע תפלה שכיון שיכול לאומרה בשומע תפלה למה יחזור לברכת השנים. וכן הוכיחו תוספות מהירושלמי. ומולם מתייצבים הראב"ד והרשב"א הסוברים שמחזירים אותו לברכת השנים.

להלכה המחבר פסק בשולחן ערוך (קיז,ה) כראב"ד שאם לא שאל מטר, ונזכר קודם שומע תפלה, אין מחזירים אותו, ושואל בשומע תפלה. ואם לא נזכר עד אחר שומע תפלה, אם לא עקר רגליו, חוזר לברכת השנים; ואם עקר רגליו, חוזר לראש התפלה.

מדין זה למד המשנ"ב בביאור הלכה (סימן קיז ד"ה אם לא) שאם חיסר בשאר הברכות דבר שהוא מעיקר הברכה, כגון שחיסר עניין קיבוץ גליות, בברכת תקע בשופר. יכול להשלים בברכת שומע תפלה וראיה לדבר מתוספות (ברכות כט,א ד"ה מפני) שקבעו שאין לומר בשומע תפילה רק דברי שבח ולא שאר בקשות.

דף כט – שכח להזכיר יעלה ויבוא

ר' יהושע בן לוי מלמדנו שמי שטעה ולא הזכיר של ר"ח בעבודה חוזר לעבודה. נזכר בהודאה חוזר לעבודה בשים שלום חוזר לעבודה ואם סיים חוזר לראש.

בעל הלכות גדולות סובר שהצורך לחזור הוא רק היכן שמתפלל ביחיד אך אם מתפלל בציבור אינו צריך לחזור מפני ששומע מפי השליח ציבור. ועל דבריו כתבו תוספות שצריך לדקדק שישמע מהחזן כל אות ואות מתחילה ועד סוף. וכן שדינו של בה"ג תקף לכל הדברים שמחזירים אותו שאם שמע משליח ציבור אינו צריך לחזור.

להלכה כתב השו"ע (קכד,י): "מי ששכח ולא אמר יעלה ויבא בר"ח או בחולו של מועד או בכל דבר שצריך לחזור בשבילו, יכוין דעתו וישמע מש"צ כל י"ח ברכות מראש ועד סוף כאדם שמתפלל לעצמו; ולא יפסיק ולא ישיח; ופוסע ג' פסיעות לאחוריו, דכיון שכבר התפלל, אלא ששכח ולא הזכיר, אע"פ שהוא בקי, ש"צ מוציאו".

וכתב המשנה ברורה (קכד ס"ק מ) שכיום מוטב שיחזור ויתפלל בעצמו כיון שלא כל אדם יכול לכוין דעתו לשמוע מש"ץ מראש ועד סוף. ואם הש"ץ דרכו להבליע המלים אסור לסמוך על הש"ץ, אלא חייב להתפלל בעצמו.