הימים שבין פסח לשבועות מצטיינים בשורה של א
שנות עצמאותנו בארץ באות לידי ביטוי בריבונות ישראל בארצו, בקיבוץ גלויות, בניסיון לפתח חברה צודקת הדואגת לחלשים ולנזקקים, ברווחה כלכלית ובפיתוח המדע, התעשיה והחקלאות. דומה שבכל אלה זכתה החברה הישראלית להישגים לא מבוטלים. כל אלה נובעים מהכרזת העצמאות של מדינת ישראל[1]:
"מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות, תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, תהא מושתת על יסודות הח
אכן,הדרך ארוכה, טרם הוגשם החזון במלואו ושאלות חשובות ומכריעות עומדות על הפרק: הפערים והמצוקה שבחברה הישראלית, גבולות הארץ,חוסן כלכלי ופיתוח מקורות תעסוקה, שאלות התרבות היהודית, היחס שבין יהדות לישראליות, ועוד.
דווקא שני ה
אומנם, בשנתיים האחרונות אנו עסוקים בשאלות ביטחוניות. אלה, עוררו במקצת את הגאווה הלאומית והחז
השאלות הביטחוניות הן שאלות קשות ומייסרות אך אין הם שאלות קיומיות. מדינת ישראל תמשיך להתפתח ואיש לא יפגע בעצם קיומנו.
בה בעת, שאלות הזהות והמהות עלולות לפרום את התפרים המאחים את שבי ציון השבים לארצם מארבע קצוות הארץ. מחלות הגלות ערערו את הבסיס הרוחני המשותף, זה שעל גביו ומתוכו נבנית מדינת ישראל.
החברה הישראלית מעדיפה לעסוק בשאלת המסגרת תוך התחמקות מב
א. חמץ ומצה – פסח ושבועות
לחג הפסח מספר שמות. כל שם מביא לידי ביטוי רעיון אחד מתוך מכלול המסרים הרוחניים הקשורים בחג. איסור אכילת חמץ תופס מקום נרחב בענינו של החג אלא שיש להבחין בין שתי מצוות שונות, עשה ולא תעשה: האחת – "בראשון בארבעה עשר יום לחודש בערב תאכלו מצות"[2], "ששת ימים תאכלו מצות"[3] ועוד. השניה – "לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עני כי בחיפזון יצאת מארץ מצרים למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך"[4], ועוד. העובדה שהתורה מדגישה את החובה לאכול מצה מחד, ואת האיסור לאכול חמץ מאידך, זוקקת ב
איסור אכילת חמץ ומצוות אכילת מצה באים לידי ביטוי גם בקורבנות החג[6]. כך, מתחדד ההבדל שבין חג הפסח לבין חג השבועות. בעוד שקורבנות הפסח מתייחדים במצה, מתייחד קורבנו של חג השבועות בחמץ[7]: "ממושבותיכם לחם תנופה שתים שני עשרונים סלת תהיינה חמץ תאפינה בכורים לה".
הקורבן בא לבטא את הקרבה שבין האדם לאלוהיו. האדם ניצב לפני האל ומביא לידי ביטוי את תלותו בבורא עולם. המצה מסמלת לחם שלא הגיע לסיום התהליך. המצה היא לחם חסר[8],לחם לא שלם. לפיכך, בבואנו לפני ה' עלינו להדגיש את החיסרון השולט במציאות ואת תקוותנו להשלמת הכל על ידי מלך רחמן. לכן, כל הקורבנות[9] מתייחדים באיסור חמץ[10]:"כל המנחה אשר תקריבו לה' לא תעשה חמץ כי כל שאר וכל
מבין שמות החג השונים תופס חג הח
"וצוה בחג המצות שבעה ימים בקדושה לפניהם ולאחריהם כי כולם קדושים ובתוכם ה', ומנה ממנו תשעה וארבעים יום מתן תורה שהראם בו את אשו הגדולה ו
חג השבועות משלים את חג הפסח. חרות ללא מתן תורה מאבדת את משמעותה. הערכים הניתנים בחג השבועות הם היוצקים תוכן במסגרת החרותית המתחילה בחג הפסח. חג הפסח יוצר את הכלים, את המסגרת לקראת חג השבועות. מסוכנת היא הגישה הרואה בחג המצות תכלית לעצמו. חג השבועות, חג החרוט (על הלוחות) הוא המגד
מכאן ולדורות, חייבים אנו להזהר מהפיכת המסגרת לתוכן. נטיה ידועה היא לקדש מסגרות על חשבון העיסוק בתכנים. בכך, מתחמקים מאחריות לברור מהותי ורעיוני, מהגדרת מטרות ובדיקת הדרך ומשמעותה. כדי להתמודד עם סכנה זו, אסרה התורה אכילת חמץ וציותה על אכילת מצה בחג הפסח. אי אכילת חמץ מגד
ולעניות דעתי הוא מרומז בזוה"ק וברעיא מהימנא כמה פעמים כי בתחלה עלו ישראל לבחינת מצה ואחר כך לבחינת לחם: "הנני ממט
את חג הפסח מציינים שכבות נרחבות בעם. רבים, דתיים ושאינם דתיים, נמנעים מאכילת חמץ, עורכים ליל סדר כתיקונו ומשתדלים לבער חמץ מבתיהם. לעומת זאת, בחג השבועות התמונה שונה לחלוטין. יתכן וטעם ה
ב. ציון ו
עם תקומת ישראל זכינו להוסיף ללוח השנה שני
אולם, לענ"ד, יום העצמאות "אסור באכילת חמץ". ביום זה עלינו להזהר ממחשבה פסולה הרואה ביום העצמאות סוף תהליך. שמעתי מאחד מרבותי, שמטעם זה היה נוהג לבצוע בסעודת יום העצמאות על שתי מצות, כדי להזהר מגבהות לב, וממחשבה כאילו בכך תמו חלומותינו. יום העצמאות הינו נ
יסוד ה
"על הר גבוה עלי לך מבשרת ציון הרימי בכח קולך מבשרת
שני שמות ב
"התנועה ה
הראי"ה מבחין בין שני עמודים שרק על שניהם יחד יבנה הבנין השלם. בנין החול, זה המהווה בסיס ותשתית לבנין הקודש, הבנין הערכי המביא לידי ביטוי את היחוד שבאומה הישראלית.
להערכתו של הראי"ה הסכנה הגדולה לקיומה של התנועה הציונית כרוכה בעובדת תשומת הלב הגדולה ל"ציון" ובהזנחת העיסוק בשם "
עיסוק מתמיד במסגרות עלול להוביל למשבר רוחני גדול.
ביום מן הימים, בשעה שהתשתית הלאומית תונח ותהיה חזקה ואיתנה יוחל בויכוח הגדול על מקומה של "
ציון ו 👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן