הרב הראל: מה נעשה עם מי שניסה טיפולי המרה – ונכשל?

יוזם פרויקט השידוכים בין הומואים דתיים ללסביות דתיות, טוען כי מדובר בפתרון הלכתי להומואים שניסו את הדרך הפסיכולוגית אך נותרו ללא מענה

חדשות כיפה הרב ארל´ה הראל 30/08/11 01:14 ל באב התשעא

הרב הראל: מה נעשה עם מי שניסה טיפולי המרה – ונכשל?
משה רט, צילום: משה רט

בעקבות פרסום מכתבו של מורי ורבי הרב יעקב אריאל שליט"א בכיפה אמש, העוסק ביחסו למיזם השידוכים בין הומואים ללסביות שביוזמתי, אני נדרש להגיב כאן על הדברים שהוצאו מהקשרם, וזאת לאחר שיחתי עם כבוד הרב. אני אינני לוקח אחריות על עמדתו. לעת עתה, אני רק מעמיד את הדברים על דיוקם כפי שהבנתי, ואיתי תלין משוגתי.

ראשית, לגבי תמיכתו של הרב במיזם - מראשית קיומו של המיזם, התייעצתי עם הרב בעניין, כפי שעשיתי עם רבנים נוספים. הרב הביע את עמדתו העקרונית לחיוב, כפי שאני הבינותי אותה. בהמשך, דובר על הוצאת המיזם לפומבי במסגרת גוף ציוני דתי גדול העוסק בשידוכים, והרב אריאל דן איתנו בנושא. בשלב מסוים, לאחר שכבר נסגרו פרטים רבים בענין, החליטו אנשי אותו הגוף שהם לא מעוניינים בשיתוף הפעולה, מתוך רצון שלא לזהות את המערכת שלהם עם סוג כזה של שידוכים.

בשלב הזה נוצר החיבור ל'כמוך', שהוא גוף של הומואים דתיים אורתודוקסיים כהגדרתם, המחויבים להלכה באופן מלא. בשלב הזה, לא עידכתני את הרב אריאל על החבירה לגוף הספציפי הזה, ועל כך אני מצר. טעות היתה בידי, אך לא חשבתי שחבירה לגוף כזה או אחר משנה את התמונה, שכן עקרונות המיזם כבר סוכמו בעבר.

בנוסף, בתקופה זו עיין הרב אריאל בסוגיה שוב, כדרכם של תלמידי חכמים, ועלתה לפניו שאלה הלכתית שאליה אתייחס בהמשך. הרב לא עדכן אותי בהתפתחות זו, ואני לא הייתי מודע לה.

כעת, לאחר שיצאנו בפירסום המיזם, פנו אנשי גוף המתנגד לו, מתוך טענה שהוא גורם לייאוש בקרב המתמודדים, אל הרב אריאל בשאלה האם הוא תומך במיזם. הרב אריאל הגיב בשניים - לא חברתי לגוף הנקרא 'כמוך', ומעבר לכך, ישנה שאלה הלכתית שיש לדון בה. כך הוא גם כתב אלי במענה לשאלתי על עמדתו, וסוכם שנדון בשאלה בזמן הקרוב, ולעת עתה נסיר את שמו מן התומכים במיזם.

פסיקתו של הרב אריאל מתייחסת רק לכ-10% מהמקרים

דא עקא, שכאן הוצגו הדברים, שלא במתכוון, בצורה לא מדויקת. ראשית, הרב אריאל אינו מכחיש את התמיכה מראש, אלא טוען, ובצדק, שלא הסכים לחבירה ל'כמוך' ולאפקט הפומבי של החשיפה כפי שנעשתה; ושנית, ואת זאת אני אומר בוודאות לאחר שיחה טלפונית עם הרב בשעה האחרונה, הסתייגותו ההלכתית איננה גורפת. היא מתייחסת לכעשרה אחוזים מן המקרים בלבד, ומיד אסביר.

כפי שכל אחד מבין, בנישואין בין הומו ללסבית, לא ברור האם יתקיימו יחסי אישות בין הצדדים. יש זוגות המסכימים שכן, לצורך הולדה או אף יותר מכך, ויש, מעטים שבהם למיטב נסיוני, שאינם מוכנים לזאת מכל וכל. מדובר על פחות מעשרה אחוזים! הרב אריאל סבור, שמציאות כזאת, אולי, פוגעת בחלות הקידושין, עפ"י פסק הרמ"א באה"ע סי' ס"א. יש לדון רבות בהבנת פסק הרמ"א הזה, והאם יש להכריע כמותו, שכן רבו החולקים עליו, אך לעת עתה הנושא נמצא בדיון אצל הרב. גם אם כן, ונאמץ את דעת הרמ"א להלכה ולמעשה, אזי רק אותם זוגות שלא יקיימו אפילו פעם אחת יחסי אישות, רק לגביהם קיים הפיקפוק בתקפות הקידושין. לגבי כל זוג אחר, אין, גם לדעת הרב אריאל, ולפי הידוע לי לפי דעת כל רב אחר, שום ספק בכך שקידושיהם קידושין דת משה וישראל.

על כן, הכותרת שהוצגה בכיפה, כאילו הרב אריאל קובע באופן נחרץ ש'נישואי הומואים ולסביות אינם תקפים הלכתית' איננה נכונה כלל וכלל. יתירה מזאת, בהמשך הכתבה צוטטו דברי הרב אריאל הקובעים כי טיפולי שינוי הם הפיתרון האידיאלי. ובכן, אין בזה משום סתירה למיזם השידוכים, שכן גם אנחנו ממליצים לכל פונה לעשות כל מאמץ לעבור טיפולים כאלו. המיזם מיועד לאנשים ונשים מבוגרים יחסית, שכבר עברו נסיונות כאלו ללא הצלחה. הוויכוח ביני למתנגדי המיזם, אינו בשאלה האם יש לפנות לשינוי קודם או לא. אני עצמי תומך נלהב של טיפולים אלו, כל עוד הם נעשים בזהירות ומקצועיות.

נשאיר אותם מדממים בשטח?

גם אני מימנתי מכיסי טיפולים כאלו, ואף הקמתי, בברכת הרב אריאל (ומכתב תמיכתו נמצא בידינו), מיזם סיבסוד לפונים לטיפולים כאלו במסגרת 'כמוך'. השאלה היא, מה עושים עם מי שניסה וניסה וניסה, הוא כבר הוציא שלושים אלף שקלים על הטיפולים האלו וללא הועיל, גילו המתקדם נושף בעורפו יחד עם אמא שלו וסבתא שלו, הוא רוצה להקים בית כשר על פי ההלכה. הוא משוכנע שהוא לא ישתנה, ויש לו תמיכה מקצועית בתחושה זו. הוא וויתר על החלום שלו, שלי ושל כולנו, להשתנות ולהימשך לבן המין השני. מה נאמר לו עכשיו? נשאיר אותו מדמם בשטח? מסכן ואומלל, חסר תקווה ותקנה, ללא עתיד. הרי גם הוא מצווה במצוות פריה ורביה, וגם הוא משתוקק לקיימה. נכון, בשל נטייתו הוא אנוס שלא לקיימה בדרך הרגילה. הוא אינו יכול לשאת אשה רגילה, אשר מצפה לקבל ממנו חיי דרך-ארץ רגילים. אבל כך, עם אשה שאינה מצפה ממנו ליותר ממה שהוא מסוגל לתת, הוא יכול להקים תא משפחתי יציב ותכליתי.

אינני יוכל לפרוס במסגרת מצומצמת זאת את כל רוחב היריעה, רק אסכם במה שנוגע לעמדת הרב אריאל: הוא תמך במיזם מתחילתו, ועיקר ביקורתו היא על החבירה ל'כמוך' ועל האופן הפומבי של פירסום הדברים. הפירסום נעשה על דעתו בשגגה, והוא קיבל את ההתנצלות, הביע אמון בטהרת כוונתנו והודיע כי מחר יפרסם מכתב הבהרה מלא בנושא; הרב אינו פוסל מכל וכל תקפות נישואים אלו, אלא רק במקרים בהם לא יקויימו יחסי אישות כלל וכלל (שהם כאמור, מתי מספר).

זאת העמדת הדברים על דיוקם, למען כבוד התורה ואמיתתה, ולמען יצא הצדק לאור.

הכותב הינו ר"מ בישיבת "אלון מורה" וראש יוזמת השידוכים בין הומואים דתיים ללסביות דתיות.