הרב שפירא: התחתנתם? שלמו 5,000 שקלים לשדכן

ראש ישיבת רמת גן קובע כי חלק מהפתרון לבעיית הרווקות המאוחרת במגזר יהיה קביעת שכר הוגן לשדכנים, שיעמוד על 2,500 שקלים מכל צד

חדשות כיפה אורי פולק 17/08/11 12:33 יז באב התשעא

הרב שפירא: התחתנתם? שלמו 5,000 שקלים לשדכן
ישי פרידמן, צילום: ישי פרידמן

הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן, סבור כי חלק מפתרון בעיית הרווקות המאוחרת במגזר הדתי-לאומי, נעוצה בקביעת דמי שדכנות ראויים - אשר יעודדו גורמים נוספים לעיסוק בשידוכים בין נשים וגברים במגזר הדתי.

במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "שבת בשבתו", מספר הרב שפירא כי אך לאחרונה חיתן שניים מילדיו - וכי בחר לשלם דמי שדכנות בגובה של 5,000 שקלים עבור כל חתונה שיצא לפועל בהצלחה. "לא היה זה מנהג בלבד, אלא דין של ממש שסעיפיו ופרטיו נידונו בספרי השו"ת ונתבררו בדיני תורה במשך הדורות", כותב הרב שפירא, שמציין כי "מזה שנים רבות אני סבור שראוי ונכון לחדש את הנוהג הזה, כדי לדרבן שדכנים פוטנציאליים להקדיש למלאכת השדכנות את מיטב זמנם במקום להשליך לה מפירורי שעותיהם הפנויות, שלעתים הן מצומצמות ולעתים כלל אינן קיימות".

הרב שפירא העריך במאמרו כי התשלום צריך לעמוד על גובה של 2,500 שקלים מכל צד - החתן והכלה. "כדי להעריך את גובה התשלום קיימתי שיחות עם אנשים שעוסקים במלאכה, מתוך ניסיון להעריך מצד אחד את כמות ההשקעה הנדרשת משדכן בשנת עבודה ממוצעת ומצד שני את כמות השידוכים שעולה בידו להוציא אל הפועל במשך תקופה כזו", ציין הרב שפירא. לטענתו, "בשדכנות, כמו בתיווך נדל"ן למשל, אין משלמים אלא על הצלחות. משום כך אי אפשר לראות במאמץ שהושקע בשידוך ספציפי מדד לגובה התשלום הראוי עבורו, ורק הערכה המקיפה טווח זמן רחב יותר עשויה להוביל לתוצאה הוגנת".

מבחינתו של הרב שפירא מדובר בהוצאה מזערית ביחס לחתונה. "אפשר לקצץ במנות, להוזיל את האולם ואולי אפילו להתחתן בלי תזמורת, כמו שנהגו רבים בעבר, אבל בלי שידוך - אין חתונה", הוא מציע.

הרב שפירא מודע לכך שעבור זוגות רבים מדובר בהוצאה בלתי מתוכננת. "נכון, קשה להתרגל לשלם על דברים שאנו רגילים לקבל בחינם, ועוד יותר קשה כאשר ה'שירות' ניתן לא על-ידי בעל מקצוע אלא על-ידי ידידים ומכרים קרובים, שהמניע למעשיהם אינו בקשת רווח אלא ידידות ואכפתיות כנה", הוא הסביר, "אולם אין ספק שהנהנים הראשונים והעיקריים מחידוש דמי השדכנות - גם לידידים ומכרים - יהיו בעלי השמחות, המשלמים".

הרב שפירא הדגיש את עמדתו לפיה "כל הצלחה תעלה את המוטיבציה ותדרבן לחשיבה יצירתית מאומצת בדבר אפשרויות נוספות לשידוך, שמטבע הדברים מבוססות בעיקר על מאגר המכרים הקיים של השדכן. יתר על כן, כאשר הנתינה נעשית בשמחה ובטוב לבב היא מבטאת הכרת טובה עמוקה, המגבירה עוד יותר את החשק הפנימי לעסוק במלאכת הקודש".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן